نذر خون تنها مختص به روزهای عاشورا و تاسوعا نیست

چند سالی است که در روزهای ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین(ع) نذر خون به عنوان یک امر ایثارگرانه و خیرخواهانه رسم شده است. برای آگاهی بیشتر کاربران به دخت از این رسم نیک گفت وگویی ترتبیب داده ایم با سخنگوی سازمان انتقال خون.

0

در ایام محرم و روزهای عزاداری سالار شهیدان امام حسین علیه السلام داوطلبان اهدای خون بیش از پیش در این امر ایثارگرایانه شرکت داشته و با اهدای خون خود به افراد نیازمند به نوعی کلمه ایثار را معنی می کنند. با براندازی رسم خرافی قمه زنی و جایگزین کردن فرهنگ انساندوستانه اهدای خون میزان مشارکت افراد در این ایام افزایش چشمگیری یافته به گونه ای که در دو روز تاسوعا و عاشورای حسینی استقبال دوستداران سید الشهدا از اهدای خون بحدی بالاست که مراکز انتقال خون قادر به جوابگویی تمامی افراد نیستند. به همین مناسبت گفتگویی با دکتر بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون ترتیب دادیم که در ادامه می خوانید.


برنامه نذر خون در ایام محرم

دکتر حاجی بیگی ضمن تقدیر از اهدا کنندگان مستمر خون که همیشه یار ویاور سازمان انتقال خون هستند در خصوص مشارکت مردم در امر اهدای خون در ایام محرم گفت:

 از سال 1394 تا کنون برنامه نوبت دهی نذر خون در سازمان انتقال خون اجرا می شود. در سال گذشته استان های اردبیل، آذرباییجان غربی، مازندران و آذرباییجان شرقی و قزوین استان های پیشرو در برنامه نوبت دهی نذر خون بوده اند. در سال 95 در ایام تاسوعا و عاشورا استان های گیلان، کهکیلویه و بویر احمد وقزوین وگلستان رشد صد درصدی اهدای خون را داشتند که نشان دهنده استقبال بالای مردم از این اقدام خداپسندانه است.


اهدای خون مسئولانه

وی افزود:

همه ساله با فرا رسیدن ماه محرم به دلیل اعتقادات مذهبی مردم کشور استقبال مردم از اهدای خون افزایش می یابد و تقاضای سازمان انتقال از مردم این است که به دلیل تکریم ارباب رجوع و کیفیت در کار وجلوگیری از ازدحام تنها در دو روز تاسوعا و عاشورا اقدام به نذر خون نکنند زیرا می توانند نذرخود را از روز اول محرم تا پایان صفر به انجام برسانند تا کارکنان بتوانند با وقت و دقت بیشتر جوابگوی دوستداران سیدالشهدا باشند. نیاز به خون همیشگی است و مختص به زمان خاصی نیست و خوشبختانه در ایران در بین کشورهای آسیایی ومنظقه به کفایت خون رسیده ایم  و اهدای خون هیجانی جای خود را به اهدای خون مسئولانه داده است و مردم با آگاهی کامل خون می دهند و تنها از روی هیجانات اقدام به این کار نمی کنند.


رفع نیاز بیماران سرطانی

سخنگوی سازمان انتقال خون در ادامه بیان کرد:

 در سال 95 13 نزدیک به دو ونیم میلیون نفر به مراکز انتقال خون در سراسر کشور مراجعه کرده اند تا خون خود را اهدا کنند از این تعداد حدود دو میلیون و صدهزار نفر موفق به اهدای خون شدند و این آمار بسیار بالاست و سرمایه اهدای خون همین اهدا کنندگان هستند. لذا همه موظف هستیم طرح تکریم ارباب رجوع را در سازمان داشته باشیم. در سال گذشته حدود سه میلیون و600 هزار واحد خون با فراورده که شامل پلاسما، پلاکت، گلبول قرمز فشرده شده و کرایو به مراکز درمانی بیمارستانی توزیع شده است. با توجه به نیاز مبرم بیمارستان ها به پلاکت جهت بیماران سرطانی و بیماری های خون ریزی دهنده ارثی مردم می توانند پلاکت اهدا کنند. به این دلیل که مراکز خون و آنکولوژی در کشور گسترش یافته و تشخیص ها بهتر از قبل است مصرف فراورده در کشور بالا رفته است.


گوی سبقت را از کشورهای خاورمیانه ربوده ایم

وی افزود:

 در کشور ما 90 درصد از مردم گروه خون مثبت هستند و تنها 10 درصد گروه خون منفی دارند از این 90 درصد گروه مثبت 33 درصد اومثبت ، 27 درصد آ مثبت، 23 درصد ب مثبت و 7 تا 8 درصد آب مثبت هستند و چهار درصد اومنفی، 3 درصد آ منفی، 2درصد ب منفی و تنها یک درصد از مردم آب منفی هستند. شاخص اهدای خون در کشور ما 27 به ازای هر 1000 نفر است یعنی از هر 1000 نفر 27 نفر خون می دهند که در کشورهای منطقه بی نظیر است.


میزان مشارکت در تاسوعا و عاشورا 6 برابر روزهای عادی

وی در انتها تأکید کرد:

 با توجه به اینکه میزان مشارکت مردم در ایام عاشورا 5 تا 6 برابر روزهای دیگر است تقاضا می شود به منظور حفظ کیفیت خون های اهدایی و تضمین کیفیت این خون ها توسط سازمان انتقال خون مردم در این ایام با صبر و حوصله کافی به همکاران ما کمک کرده و نذر خون را منوط به دو روز عاشورا و تاسوعا نکنند و طی ماه های محرم وصفر نذر خود را انجام دهند.

/انتهای متن/

درج نظر