12 راه برای حل مشکل تکالیف درسی

مدرسه ها باز شد و باز هم مشکل تکلیف انجام نداده و بی دقتی و … نهایتا افت تحصیلی بچه ها گریبان والدین را گرفت. چه کنیم برای حل این مشکلات از همین اول سال تحصیلی

1

با بازگشایی مدارس ذهن دانش آموزان و والدین شان دوباره درگیر دغدغه انجام تکالیف مدرسه می شود.

چرا حواست را جمع نکردی ؟

 تو که این سؤال را بلد بودی ؟

دیر وقته و تو هنوز تکالیفت را ننوشتی ؟

این چه نمره ای است که گرفتی ؟

چرا درست را نخواندی ؟

جملاتی از این قبیل معمولا از اولین روزهای بازگشایی مدارس تا آخرین امتحان سال تحصیلی در بیشتر    خانه ها تکرار می شود و گاهی اوقات این مسأله تکالیف درسی بسیار دردسر آفرین و مشکل ساز می شود.

برای حل مشکل تکلیف انجام ندادن و بی دقتی و درس نخواندن بچه ها که  از شایع ترین شکایات والدین در سال تحصیلی است، این راه ها  را توصیه می کنیم به والدین:

  • علت را بررسی کنید

اگر فرزندتان تمایلی به انجام تکالیف نشان نمی دهد و یا بی دقتی می کتد، حتما مسئله را بررسی کنید تا دلایل آن را بیابید. آیا مشکل جسمی وجود دارد ؟ آیا محیط خانه متشنج است ؟ آیا معلم توان کافی برای آموزش ندارد ؟ آیا کودک شما مشکلات یادگیری و تمرکز دارد ؟

  • شعار ندهید

سطح توقع خود را از کودک بالا نبرید و انتظار نمرات 20 و 19 و یا عالی و خیلی خوب را نداشته باشید و عملکرد کودک را فقط با نمره نسنجید. هدف یادگیری است نه کسب نمره. به جای اینکه از او سؤال کنید چند گرفتی ،بپرسید چه چیزی یاد گرفتی. حتما به این مسئله توجه کنید چون در بسیاری موارد دیده شده که در جمع بیان می کنیم و شعار می دهیم که نمره اصلا مهم نیست ولی در عمل طور دیگری رفتار می کنیم!

  • استعدادش را کشف کنید

به سطح توانایی فرزندتان توجه نمایید همانطور که نباید آنها را دست کم گرفت، توقع زیاد هم نداشته باشید. سعی کنید استعدادها و توانایی های آنها را کشف کرده و در همان جهت هدایت نمایید. باورکنید خوشبختی فقط در دکتر و یا مهندس شدن نیست. یک نقاش یا ورزشکار موفق هم خوشبخت است و برای پیشرفت یک جامعه همه مشاغل و حرفه ها لازم است .

  • هدف تحصیل را توضیح دهید

هدف از درس خواندن را برای او توضیح دهید . در کنارش باشید و کمکش کنید ، توجه داشته باشید که بعضی از کودکان دیرتر به بلوغ فکری می رسند. این مسئله نشانگر عقب ماندگی و بیماری نیست فقط باید قدری صبر کنید تا بهتر بتواند در تحصیل خود را نشان داده و به بلوغ فکری برسد.

  • شرایط مناسب فراهم کنید

محیط و شرایط مناسب را برای انجام تکالیف فراهم کنید مثلا به نور ، دما ، سکوت … توجه کنید و ببینید فرزتدتان در چه شرایطی بهتر درس می خواند. گاهی فراهم کردن یک میز تحریر ، کتابخانه کوچک و امکاناتی از این قبیل محرک خوبی برای درس خواندن و انجام تکالیف است .

  • تفریح و بازی هم لازم است

تفریح و بازی را فراموش نکنید؛ حتی در هنگام امتحانات هم این مسئله لازم است . ساعات درسی زیاد، خسته کننده است و فرزند شما را از درس منزجر و بیزار می کند ، حتما در طول سال تحصیلی یک برنامه ریزی مناسب داشته باشید و به زمان استراحت ، تفریح و بازی کودک تان توجه کنید .

  • نظارت و کنترل کنید

برای کودک مشخص کنید که انجام تکالیف جزو وظایفش بوده و حتما باید آنها را انجام دهد و در این مورد نظارت هم داشته باشید. مخصوصا از او بخواهید یک دفترچه یادداشت داشته باشد و همه تکالیف روزانه را در مدرسه یادداشت کرده و به شما نشان دهد و طبق آن، کنترل کنید که تکالیفش را انجام داده باشد.

  • مشکلات را حل کنید

اگر دلیل افت تحصیلی در خانه و مسائل مربوط به خانواده است، باید ابتدا این مشکلات رفع شود و تنش و اختلافات را به حداقل رساند . اگر مشکلاتی نظیر بیماری والدین ، مشکلات مالی ،… باشد با روش های مناسب تربیتی می توان فرزندان را طوری تربیت کرد که در هنگام رویارویی با مشکلات واقع بینانه و منطقی رفتار کنند.

  • برنامه ریزی کنید

طوری برنامه ریزی کنید که انجام تکالیف با برنامه های مورد علاقه او تداخل نداشته باشد و در کنار درس بتواند به تماشای تلویزیون و برنامه های دیگر بپردازد .

  • تغییر مقطع و مدرسه

اگر فرزندتان دچار افت تحصیلی زیاد و شدیدی شده حتما دلیلی دارد. درصدد تشخیص دلایل آن برآیید . البته گاهی اوقات این افت به دلیل تغییر مقطع و پایه تحصیلی است. مثلا کودکانی که از مقطع دبستان به راهنمایی می روند اگر برنامه ریزی صحیح نداشته باشند و اطلاعات کافی از دوره راهنمایی نداشته باشند، با توجه به حجم زیاد درس ها و تعداد معلمین غالبا این افت صورت می را انجام نگیرد که باید از قبل فرزند خود را برای این شرایط آماده نمایید و از نحوه آموزش این دوره و از تغییراتی که در آموزش این دوره با دوره قبل به وجود می آید، آگاهش نمایید و اگر به دلیل تغییر در محیط و مکان مدرسه است قیل از کلیفشاست این مسئله به دلیل لجبازی با والدین یا مدرسه و جلب توجه صورت گیرد بخصوص هنگامی که والدین در مورد نمره سختگیری می کنند . مثلا دانش آموزی به دلیل لجبازی با پدر و برای  

  • پذیرایی کنید

در انجام تکالیف گاهگاهی به او سر زده و از او پذیرایی نمایید..، یک لیوان آبمیوه ، چای و بیسکویت، میوه و تنقلات مناسب می تواند تشویق خوبی باشد .

  • تکلیفش را انجام ندهید

هرگز بجای او تکالیفش را انجام ندهید . اگر خودش هم انجام نداد، بگذارید با همان وضعیت به مدرسه برود و عواقب کارش را ببیند. بد نیست معلم را هم در جریان این مسئله قرار دهید .

/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)