یک زن مسلمان برای نخستین بار رئیس جمهور سنگاپور شد

‘حلیمه یعقوب’ رئیس سابق پارلمان سنگاپور امروز چهارشنبه به عنوان نخستین رئیس جمهور زن مسلمان در این کشور کوچک جنوب شرق آسیا معرفی شد.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، حلیمه یعقوب که پیش از این نیز به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است نخستین رئیس جمهور زن مسلمان و مالایی سنگاپور در 47 سال گذشته است.
‘حلیمه یعقوب’ سال 2013 نیز نخستین زن و مسلمانی بود که به عنوان رئیس پارلمان سنگاپور انتخاب شد.
حامیان رئیس جمهوری جدید سنگاپور صبح چهارشنبه در حالی که لباس نارنجی رنگ بر تن داشتند با تجمع در مرکز اتحادیه مردم (PA) به شادی پرداختند.
وی امروز گواهی صلاحیت خود را که توسط کیمته انتخابات ریاست جمهوری صادر شده بود، گواهی کمیته محلی و گواهی سوابق سیاسی را به مقامات کمیسیون انتخابات سنگاپور ارائه کرد.
با توجه به ارائه این گواهی ها و نبود مخالفتی با آنها و عدم تایید رقبای دیگر، ‘حلیمه یعقوب’ به عنوان رئیس جمهوری منتخب سنگاپور معرفی شد.
وی تنها نامزدی بود که از بین سه نامزد توانست صلاحیت این پست را بدست آورد و به همین دلیل تعیین رئیس جمهوری این کشور به انتخابات نکشید.
‘محمد صالح مریکان’ و ‘فرید خان’ دو نامزد دیگری بودند که موفق به کسب یکی از حداقل شرایط موجود برای رقابت در این انتخابات نشدند.
فرید خان دیگر نامزد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری سنگاپور که نتوانست حائز شرایط لازم برای این پست شود، با تبریک ریاست جمهوری ‘حلیمه یعقوب’ برای وی آرزوی موفقیت کرد.
بر اساس اصلاحیه ماه ژوئن قانون اساسی سنگاپور متقاضیان ریاست جمهوری باید نشان دهند متصدی شرکتی با حداقل 500 میلیون دلار سرمایه در بازار سهام هستند.
‘حلیمه یعقوب’ شرط لازم برای کسانی که در بخش خدمات دولتی مشغول بوده اند را با داشتن سابقه سه سال به عنوان رئیس پارلمان این کشور به دست آورد.
وی پس از ارائه مدارک خود و معرفی شدن به عنوان رئیس جمهوری این کشور در سخنانی گفت: من رئیس جمهور همه هستیم.
حلیمه یعقوب 63 ساله جوان ترین عضو یک خانواده 7 نفره از نژاد مالایی در سنگاپور است که پدرش رادر 8 سالگی از دست داد.
وی پس از 10 سالگی به همراه مادرش که صاحب یک غرفه مواد غذایی بود کارهای خدماتی همچون شستن، تمیز کردن، پاک کردن میزها و ارائه خدمات به مشتریان را انجام می داد.
آنگونه که ‘حلیمه یعقوب’ در تارنمای شخصی خود نوشته است فقر را از نزدیک تجربه کرده و می داند در حالی که به عنوان یک جوان برای بقا تلاش می کنید، غذا را روی میز می گذارید و با ناامیدی به آینده که هر روز در شما وجود دارد، چگونه فقر می تواند تضعیف کننده باشد. فقر گزینه های انتخابی شما را محدود می سازد، اما عزم شما برای دستیابی به موفقیت را راسخ می کند.
وی زمانی که کلاس دوم بوده است به دلیل غیبت بیش از اندازه از مدرسه دخترهای چینی سنگاپور اخراج شده بود. وی سپس با تلاش به مدرسه دیگری در سنگاپور رفته و در نهایت توانسته بود در رشته حقوق از دانشگاه سنگاپور در سطح کارشناسی و سپس کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شود.
وی فعالیت شغلی خود را از سال 1978 در کنگره ملی اتحادیه تجارت آغاز کرد و در سال 2001 وارد عرصه سیاست شد و به عنوان نماینده به پارلمان راه یافت.
وی 10 سال بعد به وزارت توسعه جوامع، ورزش و جوانان دست یافت و در سال 2013 نیز به عنوان رئیس پارلمان برگزیده شد و در نهایت نامزد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد، تا عنوان نخستین رئیس جمهور زن مالایی کشور سنگاپور را از آن خود کند.

/انتهای متن/

درج نظر