بهمن كوچيك، مروری بر خود پنهان خویش

نمایش بهمن کوچیک که از عید تا عید(10 تا 20 شهریور) اجرا شد، داستانی از رویارویی آدمی با خود پنهانش است که در چهره مردی نمایانده می شود که خودش، نقش پدر ومادرش و زنان زندگیش در این خود را مروری روانکاوانه می کند.

0

رويارويى با خودِپنهان و اصل وجودى انسان ، مواجه اى بس جسورانه و روانكاوانه است.آن لحظه كه انسان با خودِ واقعى خويش دست به يقه مي شود و از خود بازخواست مي كند، تفاوتى هم براى روان زنانه و مردانه قائل نيستيم كه اين امر امريست روانكاوانه و به طور عام انسان شناسانه.


خلاصه نمایش بهمن کوچیک

 سیگار، برگ خردکرده‌ی توتون است که در کاغذ نازکی پیچیده می‌شود. برای کشیدن، یک طرف آن را آتش می‌زنند، و از طرف دیگر – که معمولاً فیلتر دارد- هوا را به درون ریه‌ها می‌کشند که به آن “پُک زدن” می‌گویند. نیکوتین موجود در دود توتون باعث خوشحالی می‌شود. سیگارها اسم‌های مختلفی دارند. یکی‌شان “بهمن” است. وقتی مدل کوچکش باشد به آن “بهمن کوچیک” می‌گویند. سیگار برای سلامتی خیلی بد است و خیلی هم ضرر دارد. سیگار اعتیادآور است و عامل اصلی سرطان هم شناخته شده است. این چیز خطرناک اگر نام یک آدم باشد، دیگر خیلی بدتر است.

تئاتر بهمن كوچيك از مردى مي گويد كه تمام هستى و زندگى و مهم تر از آن شخصيت وجوديش تحت تاثير عوامل محيطى و جبر جامعه به او تحميل شده است و او در پى بازيابى اصل خود خويشتنِ روحى اش مي گردد.

در ابتدا از پدر و مادر خود شروع مي كند به كاويدن و اين ابتدا و ريشه هر مشكل و بزرگتر از مشكل، گره ها و عقده هاييست كه در اكنون او بوجود آمده است.

از نقش زن در بوجود آمدن شخصيت حال حاضر خود مي گويد كه مادرى داشته بس فداكار، از خودگذشتگي هاى مادر در او ريشه هاى زنانه و لطيف دوانيده و در او نوعى از شخصيت شكننده را متولد كرده است، كه بعدتر توضيح مي دهد اگر مادر به اين ميزان از حق مسلم و طبيعى خود نمى گذشت در فرزند هم ريشه هاى ضعف و خودانكارى در ارتباطات و رفتارهاى متقابل  و روابط انسانى و جامعه خود نمي داشت.

در مقابل پدرش مردى مستبد كه سعى داشته جلوى تمام ناملايمات زندگى بايستد و بجنگد اما قدرت و جبر جامعه او را شكست مي دهد و بهمن از پدر به عنوان مردى شكست پذير ياد مي كند.


طنز زهر آلود

در ادامه نقدهايي بر جامعه وارد مي شود از جمله معضلات اعتياد، گرايشات به سمت انواع ارتباطات ناصحيح، استبداد جامعه، نداشتن فضا براى ابراز وجود، ارتباطات شكل نگرفته و غير اصولى با جنس مخالف، ناديده گرفتن جوانان و مشكلات شان و نقدهاى تند ديگر كه با لحن تيز و طنز، كوبنده و روشن بيان مي شود.

يكى از ويژگى هاى بارز نقد با زبان طنز، زهر آلود بودن آن است. اين ويژگى به دليل واضح بودن و بى لفافه بيان كردن مشكلات مي تواند به سرعت انسان را متوجه اشتباهات خود كند.


موسیقی اثرگذار

بازيگران اين نمايش از بازيگران جوان اما حرفه اى هستند. حرفه اى بودن آنها در لحظات كميك و خنده دار بسيار حائز اهميت است، چراكه در لحظاتى بايد ديالوگ ها به نحوى بيان شوند كه مانند يك استند آپ كمدين (خنداننده) در حال اجرا هستند اما در واقع تماشاچى در حال ديدن بازى آنها مي باشند و تماشاچى در لحظه احساس مي كند در حال گفت و گو و تعامل با شخص بازيگر است و اين اتفاق دليل اصلى نزديك تر شدن بازيگر و مخاطب خود است و برگ برنده براى نويسندگان مي شود.

استفاده از موسيقى زنده ديگر عامل ايجاد ارتباط نزديك تر است و مخاطبان نوازنده را در كنار ديگر بازيگران در حال اجراى موسيقى مي بينند و در لحظه پرسوناژها هر موقع اراده مي كنند موسيقى را در اختيار بازى خود مي گيرند.


نمايش از ديد مخاطب و منتقد

اين نمايش از معدود نمايش هاييست كه نظر منتقدين با مخاطبين همراه مي شود ، چرا كه از دو بعد قضيه به آن پرداخته مي  شود به اين معنى كه نظرات از جمله بعد سرگرمى و بعد انتقادى و كارشناسانه را پوشش مي دهد.

نمایش بهمن کوچیک در  پردیس تئاتر شهرزاد – سالن یک- از ۱۰  تا ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ به روی صحنه رفته است.


عوامل نمایش

نویسندگی آن بصورت  گروهی و بر اساس بداهه پردازی و کارگردانش مهران نائل بوده است.

بازیگران نمایش محمد بحرانی، امیر سلطان احمدی، مهدی شاهپیری، مهران نائل بوده اند وتهیه کنندگی آن هم با مهران نائل و موسیقی از آرش والی است.

دستیاران کارگردان کتایون رزم حسینی و رعنا رسول زاده، طراح لباس ملودی اسماعیلی، طراح پوستر و بروشور سارا طبیب زاده، عکاس و تبلیغات مجازی صبا قاسمی و مجری طرح رضا یعقوبی و مدیر پروژه سلیم احمدی است.

این نمایش پیش از این در سال ۱۳۹۵ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان اجرا شد و مورد استقبال بسیاری قرار گرفت.  همچنین در مرداد ماه امسال در پردیس تئاتر شهرزاد به روی صحنه رفت.

/انتهای متن/

درج نظر