سهمیه تبعیض آمیز چه عواقبی دارد؟

همیشه آموزش از “مهر” آغاز می شد و می شود.”مهر “با آن همه تنوع در رنگ و هوا و…و امسال مهر برای خیلی دخترها و مادرها با کلی سؤال شروع شد.

37

سرویس اجتماعی به دخت/

جزو کشور هایی هستیم که بیشترین تعطیلات آموزشی در مدارس را داریم. همه این را می دانند،اما نه کاری برایش می کنیم و نه حتی فکری و برنامه ای. امسال هم بنا به تصمیم وزارت فخیمه آموزش و پرورش همه مقاطع از دبستان گرفته تا دبیرستان پنج شنبه ها تعطیل هستند. به نظر می رسد با این برنامه ریزی ها مسئولان به خانواده ها و دانش آموزان می گویند :”درس بخوانید تا درسی خوانده باشید. ” نه هدفمند و نه تاثیر گذار!

کلاه خود را قاضی کنیم: درس می خوانیم تا در نهایت بیسواد نباشیم، همین. این درس چقدر در آینده ما موثر است؟ هیچ کس نمی داند. حتی خودمان. مسئولان آموزشی ما چنین می خواهند. از آنان می پرسیم که: )سئوالاتی که بارها و بارها از رسانه ها گفته شده اما جواب قانع کننده ای نشنیده ا یم )

 آیا مسئولان می دانند کشور به چند آموزش دیده در چه سطحی نیازمند است؟

 مسئولان می دانند آینده این آموزش دیده ها چیست؟

کشور به چه آموزش و چه فارغ التحصیلانی بیشتر نیاز دارد؟

 عاقبت کشوری که بر محوریت تصمیم گیری نه چندان نسنجیده  می چرخد نه بر توانمندی تحصیل کرده ها یش، جه می شود؟ در واقع توانایی فرد در کار مطرح نیست که متاسفانه در بیشتر مشاغل جنسیت فرد حرف اول را می زند. بالاخره پسر هایی که با ین همه ارفاق باز هم نمی توانند در دانشگاه های دولتی قبول شوند.آینده کشور را به چه سمتی می برند؟

 و…

واقعیتی است که در این چند سال اخیردانشگاه ما پر از دختر شده است. برای مقابله با این روند آموزشی ، سهمیه های تبعیض آمیز اعمال می کنند تا دختر ها کمتر قبول شوند . آیا می دانند در پس چنین تصمیمی چه عواقبی برای کشور رقم می خورد؟ هر چند در حال حاضر از کسی اعتراضی بلند نمی شود. اما…

صریح بگوییم و ختم کلام، بنظر می رسد مسئولان ما “هیچ” برنامه ریزی تحصیلی ندارند. آنها می خواهند امسال و سال آینده بگذرد و فردا برای فردا بماند.ای کاش چنین نبود.

م – کاظم زاده/انتهای متن/

نمایش نظرات (37)