مراسم جشن عید سعید غدیر خم در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد

جشن عید خجسته و سعیدغدیرخم، عید امامت و ولایت، شامگاه شنبه با حضور جمع کثیری از عاشقان و ارادتمندان خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) در مرکز اسلامی انگلیس در لندن برگزار شد.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، برنامه جشن عید غدیر، با تلاوت آیاتی از قرآن کریم شروع و سپس با پخش نمآهنگ ها و سرودهای ویژه جشن عید غدیر که در وصف امام، مولا و پیشوای شیعیان جهان حضرت امیرالمومنین امام علی (ع) تهیه شده بود، همراه بود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر شمالی رئیس مرکز اسلامی انگلیس که سخنران مراسم جشن عید سعید غدیر بود، ضمن تبریک عید غدیرخم سخنانی را در تبیین مفهوم ولایت در اسلام بیان کرد.
در این سخنان وی اظهار کردکه در مورد مفهوم ولایت و امامت، علاوه بر کسب اطلاعات به‌طور معرفتی نسبت به ائمه و حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) باید محبت خود را نیز نسبت به آن بزرگواران زیاد کنیم.
وی توضیح داد که ولایت فقط یک مساله اعتقادی نیست و از جنبه عملی نیز برخوردار است. به‌طور مثال نبوت که موردقبول همه ادیان ابراهیمی است، به این معنی که خداوند به‌جز غریزه، عقل و فطرت، راه دیگری به‌عنوان وحی نیز برای هدایت بشر در نظر گرفته، علاوه بر اینکه یک موضوع اعتقادی است جنبه و لوازم عملی نیز دارد.
وی گفت در موضوع ولایت نیز اگرچه در مذهب شیعه، ما امامت را به‌عنوان یکی از اصول دین و به‌طور اعتقادی قبول داریم اما در فروع دین و در موضوع وظایف دینی نیز باید به تولی و تبری عمل کنیم.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس در ادامه گفت که رسول خدا(ص) در موارد متعدد از طرف بارتعالی و نه از طرف شخص خود، حضرت علی(ع) را به‌عنوان شایسته‌ترین فرد برای جانشینی خود معرفی کرد.
وی افزود: عقیده ما این است که پیامبر (ص) از طرف خدا حضرت علی (ع) را به‌عنوان کسی که شایستگی دارد بدون خطا رهبری جامعه اسلامی را به عهده بگیرد، معرفی کرده و این همان عقیده اصلی شیعه بوده و چیزی است که باعث شیعه بودن ما می‌شود. نصب الهی امام از سوی پیامبر (ص) است که عقیده اصلی شیعه را تشکیل می‌دهد. حال ممکن است مردم امامت او را بپذیرند یا نه. این در اصل امامت تفاوتی ایجاد نمی‌کند. حال اگر مردم بپذیرند البته امام می‌تواند علم خود و رهبری خود را در اختیار آن‌ها قرار دهد و آن‌ها را بهره‌مند کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمالی در ادامه افزود، گروهی بودند که در ابتدای رسالت به پیامبر (ص) می‌گفتند که حاضرند به او ایمان آورده و جان و مال خود را در اختیار وی قرار دهند اما به‌شرط اینکه او نیز جانشین خود را از میان قبیله آن‌ها برگزیند. پیامبر اسلام باوجوداینکه شاید ازنظر سیاسی مصلحت بود این پیشنهاد را بپذیرد به آن‌ها می‌گفت که این موضوع در اختیار او نیست و او فقط کاری که خدا از او بخواهد را می‌تواند انجام دهد و لذا در مورد رهبری و جانشینی نمی‌تواند به کسی قولی بدهد.
وی سپس در ادامه تفسیر مفهوم ولایت گفت ولایت یک امر فردی و شخصی نیست که هرکسی بتواند به‌طور فردی و از طریق اعتقادی به امام وصل شده و بگوید من صاحب‌ولایت شدم.
ولایت به گفته این سخنران یک امر جمعی است. ولایت مانند نخ تسبیح است که دانه‌های تسبیح را به هم متصل می‌کند و بنابراین بدون اجتماع و به‌طور فردی نمی‌توان پیرو ولایت بود. ولایت امری جمعی است که خدا، رسول، ائمه و مؤمنین را به هم متصل می‌کند.
رئیس مرکز اسلامی انگلیس توضیح داد که نکته جالب درزمینهٔ ولایت دوطرفه بودن آن است. یعنی هم خدا ولی ماست و هم ما ولی خدا هستیم. هم امام ولی ماست و هم ما ولی امام. و این رابطه دوطرفه حتی به‌طور عرضی نیز صادق است. یعنی مؤمنین به‌طور دوطرفه ولی یکدیگر هستند.
وی افزود: سیستم ولایی یک شبکه اجتماعی ایجاد می‌کند که در آن افراد مانند یک حزب به هم تنیده‌اند و منافع و هدف مشترک دارند و پیروزی یکی، پیروزی دیگری است. برای همین در ادامه آیه ولایت می‌خوانیم که خداوند پیروزی را از آن «حزب خدا» می‌داند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمالی سپس نتیجه‌گیری کرد که ولایت نه‌فقط یک امر اعتقادی بلکه یک امر عملی نیز هست و صرف عقیده در آن کافی نیست. به همین ترتیب در مورد ولایت حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) نمی‌توان بدون همکاری با جامعه‌ی پیروان آن حضرت از برکت ولایت او برخوردار بود.
وی در پایان حاضران را به مطالعه مقاله‌ای که در این زمینه بانام «ابعاد اجتماعی ولایت» منتشر کرده است دعوت کرده و سخنرانی خود را با دعا برای بهره‌مندی از ولایت آن حضرت به پایان برد.
قرائت قطعات اشعار زیبایی در منقبت مولای متقیان علی (ع) و همچنین مولودی خوانی یکی از مداحان اهل بیت در وصف مولی الموحدین حضرت علی (ع) نیز از دیگر برنامه های این جشن باشکوه بود.
به مناسبت بزرگداشت عید سعید غدیر ، جشن‌های مشابهی به زبان‌های انگلیسی و عربی برای دیگر مسلمانان انگلیسی‌زبان و عربی زبان مقیم لندن و از ملیت‌های مختلف در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.
مسلمانان و دوستداران اهل‌بیت عصمت و طهارت و عاشقان علی علیه‌السلام در دیگر مراکز اسلامی و هیئت‌های مذهبی انگلستان عید بزرگ امامت و ولایت را گرامی داشتند.

/انتهای متن/

درج نظر