با پسرم که وسواس فکری دارد چه کنم ؟

وسواس فکری چیست؟ آیا ربطی به اضطراب دارد؟ آیا با عصیانیت و پرخاشگری مرتبط است؟ چه نشانه ها و عوارضی دارد؟ این بار یک کاربر به دخت در مورد مشکل وسواس فکری پسرش و چاره برای رفع آن سوال کرده است که مشاور تربیتی به دخت خانم فریبا علیزاده به آن پاسخ داده است.

0

اختلال وسواس فکری – عملی یک اختلال اضطرابی است که با افکار مزاحمی مشخص می شود که پریشانی،  بیمناکی ، ترس یا نگرانی ایجاد می کند. رفتارهای تکراری  نیز به قصد کاهش اضطراب و یا بوسیله ترکیبی از وسواس های فکری و عملی ایجاد می شوند .


سوال:

سلام و خسته نباشید من مادر پسری33 ساله هستم. پسرم بارها و بارها از خانه فرار کرده و هر بار با التماس و خواهش برگشته به خانه. علت بیشتر دعواها و فرار از خانه بی انگیزگی اش بوده  و اینکه صبح تا شب فقط می خوابید و هروقت به او می گفتم که چرا این کار را می کنی، شروع به داد و بیداد می کرد و کنترل خودش را از دست  می داد.

حالا الان نزدیک به سه ماهه که از خونه رفته.

در ضمن وسواس فکری هم داشته و تحت درمان بوده و مصرف داروها را خودسرانه قطع کرده و از سن 20 سالگی حالت پرخاشگری و فرار از خانه را شروع کرده.

 الان باید چی کار کنم؟ کاری کنم که برگرده یا نه ؟


باسلام خدمت دوست عزیز:

با توجه به سؤالی که شما مطرح نمودید ما نیاز به یک سری اطلاعات داریم تا بتوانیم بیشتر شما را راهنمایی کنیم. این اطلاعات شامل  این موارد است:

– دقیقا پسر شما نسبت به چه چیزی بی انگیزه است ؟

–  برای درمان تا بحال ایشان چه اقداماتی انجام داده اید ؟

– پرخاشگری اش به چه صورت و به چه‌ میزان بوده است؟

– بین دو اختلال وسواس و پرخاشگری کدامیک در او  پررنگ تر است ؟

–  ارتباط اعضای خانواده و والدین با هم به چه صورت است ؟

– وقتی پرخاشگری می کند، شما چه برخوردی می کنید ؟

– چه مدت دارو برای  وسواس فکری مصرف کرده و چه مدتی است که دارو را قطع کرده است ؟

– در مورد رفتن از خانه باید می گفتید که او چند بار تا به حال رفته و وقتی می رود دقیق کجا می رود، آیا شما از جای او خبر دارید و مثلا خانه بستگان می رود یا نه و هر بار چه مدتی بیرون از خانه می ماند؟


افکار وسواسی چیست؟

 در ابتدا بهتر است بدانیم انواع افکار وسواسی چیست . انواع افکار وسواسی اینهاست:

– افکار ترس از آلودگی: ترس از آلوده شدن به میکروب ها و بیماری ها ، مواد شیمیایی ، سموم و دیگر مواردی که فرد آنها را آلوده کننده می داند.

-افکار پرخاشگرانه: افکار مزاحمی چون کشتن یکی از افراد ، صدمه رساندن به دیگران ، ترس از اینکه ممکن است به خود صدمه بزند ، ترس از بر زبان آوردن حرف های رکیک ، ترس از اینکه فرد مسبب بروز اتفاق وحشتناکی باشد.

-وسواس فکری در ارتباط با تقارن یا دقیق بودن: افکاریست که باعث می شود فرد به شکل افراطی دنبال مرتب بودن، دقیق بودن و حتی مقارن بودن همه چیز باشد در مکان های بسته و  نگرانی در مورد اینکه اگر چیزها در مکان مناسبی قرار نگرفته باشند ، سانحه پیش می آید!  مثلا وقتی ازخانه بیرون می رود باید چند بار به شکل مکرر بررسی کند که همه چیز سر جایش باشد بدون یک میلی متر جابجایی! گاهی این افکار  همراه می شود با باورهای غیرواقعی  و خرافی مثل  امور سحرآمیز.


وسواس
فکری می تواند باعث عصبانیت شود

وسواس فکری یعنی مدام تصور می کندکاری را انجام نداده است و یکسره با خود تکرار می کند که فلان کار را باید انجام دهد . این فکرها چنان فرد را پریشان می کند که دچار اضطراب می شود و از انجام کارهای روزمره باز می ماند. معمولا افرادی که درگیر افکار مزاحم می شوند، ترجیح می دهند پریشانی و مشکل و ناراحتی خود را به عنوان یک مساله خصوصی ، پنهان نگه دارند و گاهی چند ساعت را دور از چشم دیگران صرف افکار یا کارهای مخفیانه کنند که این خود می تواند خطرناک باشد . آنها نمی توانند ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنند و دائم اضطراب دارند کاری را که در ذهن شان است ، انجام دهند .

دوست عزیز، با این توضیحات خوب است خودتان دقت کنید که پسر شما بیشتر کدامیک از این انواع افکار وسواسی را دارد. با توجه به بعضی توضیحات تان بنظر می رسد بیشتر به نوع پرخاشگرانه  افکار وسواسی دچار است.


پایه وسواس چیست؟

زیربنای وسواس، اضطراب  می باشد . شروع اختلال وسواس هم معمولا در دوره نوجوانی و اوایل بلوغ است . 20 سالگی سن متوسط برای شروع غالب وسواس هاست .

پس الان پسر شما که 33 ساله است و شخصیتش کاملا شکل گرفته است، حدود 13 سال است که با این مشکل مواجه بوده است .

همان طور که گفتم با توجه به انواع افکار وسواسی که توضیح دادیم احتمال دارد افکار وسواسی پسر شما از نوع افکار پرخاشگرانه باشد . چون وسواس زیر مجموعه اضطراب است، با افزایش اضطراب بر میزان رفتارهای وسواسی پسرتان افزوده شده. پس شما می توانید با کاهش اضطراب پسرتان ، از میزان رفتارهای وسواسی او کم کنید . معنای دیگر این حرف این است که پس هر چه کاری کنید که اضطراب پسرتان افزایش یابد ، قطعا بر میزان وسواس او افزوده اید . بدین ترتیب باید کاری بکنید که فرزندتان در فضای منزل ساعاتی آرام و بی دغدغه را سپری نماید . برخوردهای تند و خشن با او موجب افزایش اضطراب و در نتیجه رفتارهای وسواسی او می شود . بهتر است شما مادر عزیز برای بهبود شرایط پسرتان فشار را از روی فرزند خود بردارید.

البته ما برای راهنمایی دقیق تر نیاز داریم در مورد سیستم و بافت خانواده اطلاعات   بیشتری داشته باشیم؛  در حالی که شما اطلاعاتی در مورد بافت و ارتباط اعضای خانواده نداده اید .

 در مورد شرایط دقیق فعلی پسرتان هم نمی توانیم الان نظر مشخص و قطعی بدهیم، چرا که مواردی از قبیل مدت استفاده از دارو و همینطور مدت زمان قطع دارو را بیان نکرده اید. در کل می توان گفت که  نسخه هایی که برای پسر شما تجویز شده برای این است که وسواس فکری  او تشدید نشود  و حالش بدتر نشود؛ در عین حال باید تاکید کنیم که برای پیشرفت روند درمان صرفا به استفاده از دارو نمی شود اکتفا کردن. بهتر است همزمان با دارو درمانی از رواندرمانی هم استفاده کنید.

– در  نهایت  پیشنهاد ما به شما این است که  برای دستیابی به نتیجه بهتر از جلسات مشاوره حضوری  نیز استفاده کنید.

/انتهای متن/

درج نظر