وقتی همسر شهید وارد میدان می شود

“نقش زنان در انعكاس رويداها را دست کم نگیریم.” این حرف اولین زن خبرنگار عکاس جنگی ایران است، مریم کاظم زاده که خیلی ها هنوز به مریم وصالی می شناسندش؛ او که در به یاد ماندن نام شهید اصغر وصالی در تاریخ جنگ هشت ساله مقدس ما بی شک نقش مهمی داشت و حالا او از نقش همسر شهید حججی می گوید در این همه صدا و تصویر که از شهید حججی هست این روزها.

0

وقتي خبر شهادت محسن حججي فراگير شد، قبل از او بسياري از مدافعان حرم توسط داعش سربريده شده بودند. چند سالي است، قساوت هاي داعشيان را چه تصويري و چه كلامي و نوشتاري ديده، شنيده و خوانده بوديم؛ بخصوص در رسانه هاي مجازي با چگونگي كشتار داعشيان به خوبي اشنا بوديم.مظلوميت آن شهدا هم كم از شهيد محسن حججي نبود و نيست. يادم مي آيد بيش از يك سال پیش اولين فيلم از قساوت داعشي ها نسبت به شيعيان را دیدم؛  صحنه اي كه يكي از رزمندگان را زير لگد و قنداقه تفنگ با دست بسته … ولحظه اي بعد پشت تپه خاكي تيري به سر رزمنده ديگري… شايد شما هم ديده باشيد تيرباران رزمنده ها و سربريدن آنها را.

اما تصویر شهيد محسن حججي با آن نگاه پر از شهامتش جلو دژخيم داعشي خيلي تاثير گذار شد. دلايلي براي فراگير شدن خبر شهيد حججي حتما هست كه در اينجا مي خواهم به يكي از آن اشاره كنم.

 

نقش همسر محسن حججي در فراگير شدن خبرهاي شهادت محسن حججي بي تاثير نبوده است. قبل از شهيد حججي، آن شهدای دیگر هم همسر داشتند، مادر داشتند، پدر و خانواده داشتند. اما شاید وصيت نامه شهدا را به موقع پخش نكردند، بموقع صداي شهدا را در رسانه ها پخش نكردند، زياد دنياي مجازي و تبليغات از اين دست را باور نداشتند. اما همسر شهيد حججي بلافاصله بعد از خبر دستگيري و شهادت همسرش از نجف آباد حضور فعال در رسانه ها داشت، مصاحبه كرد، حس هاي قشنگ زنانه اش را نسبت به همسرش بازگو كرد، مكالمه هاي شخصي  همسرش را در رسانه ها به گوش همه رساند. و” او” بود كه تصويرگوياتري از شهيدش را به همه نشان داد. بدن هاي خيلي از شهداي ما را هنوز به وطن نياوردند و به نظر مي رسد كه خيلي خانواده ها چشم انتظار هستند. فكر نمي كنم  براي داعشي بدن بدون سر حججي با بدن بدون سر شهيد ديگري از ايرانيان فرقي داشته باشد. اما بعد از تبليغات وسيع شهيد حججي توسط همسر آگاهش، بدن بدون سر او در مناسبات سياسي تبادل مي شود. و هنوز اين شهيد به ايران نيامده، عكس پروفايل همسرش و واگويه هاي او دست به دست مي چرخد.

اين نمايشي است از تاثير رسانه ها و نقش “زن”در انعكاس روديداها.

و این نمایشی است از تاثیر فضای مجازی و توانایی اش برای رساندن پیام های ما در این روزگار،اگر آن را بشناسیم و به عنوان فرصت نگاهش کنیم.

/انتهای متن/

درج نظر