شرایط استختام معلمان!

بعد از انتشار فهرست بیماری‌هایی که مانع استخدام در آموزش‌و‌پرورش می‌شود، خیلی داوطلبان می‌گویند این شرایط به “استختام”آنها منجر می‌شود و قضیه ی استخدام به مبارکی ختم می‌شود می‌رود پی کارش!

0

در این که معلمان باید ویژگی‌های خاصی را از نظر روحی و جسمی داشته‌باشند شکی نیست ولی اخیراً با انتشار فهرست بیماری‌هایی که مشمول ممنوعیت استخدام در آموزش‌و‌پرورش می‌شود، بسیاری ازاین بیماری‌ها و یا معلولیت‌ها از سوی داوطلبان مورد ایراد قرار گرفته‌است. آن‌ها می‌گویند این شرایط به جای این‌که منجر به “استخدام” معلمان شود، به “استختام”آنها منجر می‌شود و قضیه، به مبارکی، ختم می‌شود می‌رود پی کارش! برای روشن تر شدن قضیه با یکی از منابع آگاه گفت ‌و‌گو کردیم:


فکر نمی‌کنید انجام برخی از این آزمایش‌ها عملی نیست؟ یک داوطلب واقعاً باید وقت و هزینه صرف کند و همۀ این آزمایش‌ها را انجام دهد؟
–  اگر کسی می‌خواهد شانس ده‌ها سال تدریس در مدارس و برخورداری از حقوق و مزایای استثنایی معلمی را داشته‌باشد باید این آزمایش‌ها را انجام دهد و خرج کند. چطور شما برای عضویت در ناسا خرج می‌کنید حالا که صحبت از معلمی شد حرف هزینه را می‌زنید؟ نه فدات شم. هر که را طاووس خوشرنگ و خوش‌عاقبت و پردرآمد معلمی خواهد جور آزمایش‌های پیشرفته پزشکی کشد…

 مثلا یکی ادعا می‌کند سنگ کلیه داشته ولی دفع شده. استخدام نمی‌شود؟
 – اگر دفع شده باشد چرا. ولی فرد باید سند کتبی و یا شفاهی برای چنین ادعایی بیاورد. برای بررسی بیشتر بهتر است دستور ام آر آی و سی تی اسکن و سونوگرافی و کولونوسکوپی و آزمایش خون و بینایی‌سنجی هم داده شود. البته نیاز به آزمایش‌های پیچیده تر نیست.


ممنون از تخفیف… در مورد کراهت منظر مثلاً کسی از فرم چانۀ مقبولی برخوردار نیست. آیا فکر می‌کنید این انصاف است که او وقتی اصرار دارد معلم شود تا مثل شمع بسوزد و به جامعه خدمت کند، دنبال فرصت‌های متعدد شغلی دیگر (که به او پیشنهاد شده) برود ؟
 –  بله. یادتان باشد که اگرچه ضوابط استخدام اینقدر سفت و سخت است ولی بجایش آموزش و پرورش خیلی به معلم ها می‌رسد و روز معلم به آنها لوح تقدیر می‌دهد. همین جذابیت‌هاست که می‌بینید همه برای معلمی سرودست می‌شکنند. 

 

ولی اینجوری که هیچکس به جز محمدرضا گلزار نمی‌تواند استخدام شود و به جای “استخدام”، همه “استختام” می‌شوند… داوطلبان چکار کنند؟
– این دیگر مشکل وزارتخانه نیست. داوطلب می‌تواند برود بشود مدیر کلان مملکت. البته در این میان داشتن ژن خوب هم شرط است. همینطور الکی که نیست…

در مورد آندومتریوزیس و یا لوپوس اریتماتوی دیسکوئید یا وینستاگموس چه می‌گویید؟
این‌ها گونه‌های دایناسوری دورۀ ماقبل تاریخند؟
  -نخیر. بیماریهایی هستند که معلمان در صورت داشتن آن‌ها از استخدام منع می‌شوند.

خب تصدیق می‌فرمایید که اگر کسی این بیماری‌ها را داشته باشد نمی‌تواند موضوع را به دانش‌آموز خوب تفهیم کند. شما تا به حال دیده‌اید که شاگردی از یک معلم که مثلاً آندومتروفوریس دارد بتواند فرمول نسبیت انیشتین را یاد بگیرد؟


-نخیرشخصاً ندیده‌ام. 
-خب این می‌رساند که اتفاقاً به خاطر شرایط خاص و ایده‌آل معلمی این مته لای خشخاش گذاشتن‌ها لازم است.

چرا در مورد موهای زاید صورت ایراد گرفته‌ شده ‌است؟
– چون تجربه نشان داده‌است که این موهای زائد می‌توانند به شیوه مذبوحانه‌ای در پوست نفوذ کنند و به آزار و اذیت شاگردان مدارس بپردازند. 


ولی در دوره‌های گذشته که تجربه همچین چیزی را نشان نداده ‌است.
 – خب برای همین است که آموزش‌و‌پرورش ما اینقدر مشکلات دارد. اگر موی زائد صورت معلم نباشد خواهید دید که مدارس ما می‌شود بهشت برین.


در مورد ناراحتی گوارشی معلم چه می‌گویید؟ آیا سختگیری لازم است؟
– در رابطه با این موارد بررسی دقیق علمی صورت گرفته‌است. مورد داشتیم که معلم موقع خوردن ذغال‌اخته و آبگوشت بزباش به عارضه ترش‌کردگی معده دچار می ‌شده ‌است. روزهایی که او آبگوشت بزباش خورده بوده به نحو روشنی راندمان کلاس پایین آمده ومتأسفانه روی راندمان علمی مملکت اثر گذاشته‌است.


داشتن سابقۀ شب‌ادراری هم یکی از موانع استخدام ذکر شده‌است. اولاً از کجا می‌توان این مورد را تشخیص داد و ثانیاً چه ربطی به کلاس درس دارد؟
 – از طرق پیشرفته کارآگاهی می‌شود فهمید. مورد داشته‌ایم که داوطلبی سابقه ی شب ادراری در سه سالگی داشته. عکس‌هایی ازآویزان شدن تشک‌ روی نرده‌های بالکن خانه ی نامبرده توسط منابع آگاه گرفته شده و در پرونده الصاق شده است که مؤید این مدعاست. خب چنین فردی آیا می‌تواند کلاس را اداره کند و فیزیک درس دهد؟ اگر نصفه‌ شب دانش‌آموز زنگ زد و از او اشکال درسی پرسید و او مشغول شب ادراری بود، آیا آموزش و پرورش و روان دانش‌آموز آسیب نمی‌بیند؟


بله. درست می‌فرمایید. کاملا قانع شدم. در مورد بلوغ زودرس و یا دیررس چه می‌فرمایید؟ از داوطلبی در این زمینه پرسیده‌اند و او جواب داده: “خجالت بکشید من الآن یه آدم بالغ 25 ساله‌ام. این چه بساطی است به خاطر یک پذیرش ساده راه انداخته‌اید؟!” نامبرده همچنین در رابطه با جایگاه شغل شریف معلمی در جامعه فعلی تعابیری به‌کار برده که زبان از بیان آنها قاصر می‌باشد.

–  لطفاً نام و فامیل ایشان را در اختیار کارگزینی قرار دهید. در اسرع وقت به این ایراد!

رسیدگی می‌شود.

 

آیا این مشکلات و موارد شامل معلمانی که در حال حاضر نیز در استخدام وزارتخانه‌اند می‌شود؟
– خوشبختانه خیر. معلمان عزیزی که شانس همکاری با آموزش و پرورش را پیدا می‌کنند بعد از مدتی گرفتار چندتایی از این بیماری‌ها می‌شوند. بنابراین در این زمینه می‌شود تخفیفاتی قائل شد.

خدا از بزرگی کمتان نکند… در مورد مشکل ناباروری که ناقض شروط استخدام معلمان است چه می‌گویید؟

-این یک مورد مشکلی ندارد. افراد معمولا پس از استخدام این مشکل شان سریعاً مرتفع می‌شود. چون قطعاً زیر بار مشکلات در همان ابتدا، خواهند زایید!…

/انتهای متن/

درج نظر