ایران فقط ۲۰ سال دیگر آب دارد

«با ادامه روند موجود در ۲۰سال آینده حدود ۸۰درصد وسعت کشور آب نخواهد داشت». این جمله شاه‌بیت سخنان دیروز عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه بازدید از سایت پرنده‌نگری هشیلان در کرمانشاه است.

0

به گزارش به دخت به نقل از همشهری، کلانتری كه شنبه شب گذشته هم در يك برنامه تلويزيوني ديدگاه‌هاي خود را درباره وضعيت محيط‌زيست تشريح كرده بود، روزگذشته با انتقاد از تصميم‌گيري‌هاي جزيره‌اي در كشور، گفت: براساس برنامه ششم توسعه براي افزايش توليدات كشاورزي بايد مصرف آب كشور 35ميليارد مترمكعب بيشتر شود اين درحالي است كه هم‌اكنون سالانه 50ميليارد مترمكعب اضافه برداشت آب داريم و در نتيجه اين برنامه قطعا اجرايي نخواهد بود.

كلانتري كه پيش از اين 2دوره وزارت كشاورزي را در دولت اول و دوم هاشمي‌رفسنجاني برعهده داشته است، با تأكيد براينكه كشور ما براي 20 سال ديگر آبي نخواهد داشت، خاطر‌نشان كرد: فقط استان كرمانشاه و چند استان شمالي و… آب دارند اما كشاورزي نخواهند داشت. او گفت كه ايران بر اثر بي‌آبي در حال مرگ است.

او با بيان اينكه محيط‌زيست ما تا حالا براي برداشت آب كشور حساسيت نداشته است، افزود: تا مردم بخواهند در مورد آب توجيه شوند آب تمام‌شده، الان با درختان مشهد عكس يادگاري بگيريد چون 20سال ديگر اين درختان را نخواهيم داشت.

آن طور كه در پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست آمده است، كلانتري با اشاره به اينكه توسعه هيچ تضادي با محيط‌زيست ندارد، گفت: در كشور 4ميليون بيكار داريم و نبايد با بهانه‌تراشي جلوي سرمايه‌گذاري را در كشور بگيريم.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست گريزي هم به تنگناهاي مالي اين سازمان زد و تصريح كرد: سازمان محيط‌زيست سازماني كوچك با بودجه محدود سالانه حدود 420ميليارد توماني است كه اين بودجه كمتر از كمك دولت به دو منطقه آزاد تجاري است و با اين اعتبارات محدود نمي‌توان محيط‌زيست را حفظ كرد.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با تأكيد براينكه بايد مردم را با محيط‌زيست آشتي دهيم تا خودشان براي حفظ محيط‌زيست پاي كار بيايند، گفت: بايد از كمك‌هاي مردمي استفاده كنيم و به سمتي برويم كه 80ميليون ايراني به 80ميليون محيط‌بان تبديل شوند.

وي از ايجاد معاونت فرهنگي اجتماعي در سازمان محيط‌زيست خبرداد و افزود: با اين كار مي‌توان حفاظت از محيط‌زيست را به دل خانواده‌ها برد.

غلامحسين كاظمي، مديركل محيط‌زيست استان كرمانشاه هم با اشاره به مشكل چاه‌هاي غيرمجاز در اطراف تالاب هشيلان گفت: براي سايت پرنده‌نگري هشيلان يك‌ميليارد و 300ميليون تومان تاكنون هزينه كرده‌ايم و براي تكميل سايت به 700 تا 800ميليون تومان ديگر نياز داريم تا براي دهه فجر آماده بهره‌برداري شود.

/انتهای متن/

درج نظر