زندگی یک زوج روزنامه نگار معلول کتاب شد

کتاب «در همین چند قدمی» نوشته رضا بهار و راضیه کباری منتشر شد؛ کتابی که زندگی یک زوج معلول که هر دو از اعضای خانواده رسانه ای کشور هستند را در سه بخش به تصویر کشانده است.

0

به گزارش به دخت به نقل از خبرنگار فرهنگی ایرنا، این کتاب 160 صفحه ای که انتشارات «به منش» آن را در قطع رقعی و با شمارگان یک هزار و یکصد نسخه منتشر کرده، قصه زندگی یک زن و شوهر معلول است؛ زنی نابینا و مردی که دچار آسیب مغزی ناشی از یک بیماری مادرزادی و به نوعی دچار معلولیت است.

خواننده با خواندن این کتاب کوچک که در سه بخش تنظیم شده، با راضیه و رضا، آشنایی، ازدواج، کار آنها و موضوع معلولیت، نگاه جامعه به معلول و معلولیت خانواده هایی که با وجود معلولیت و به نوعی غیرطبیعی بودن مجبور هستند برای زنده ماندن و زندگی کردن تن به یک زندگی طبیعی و خشن دهند، آشنا می شود.
این کتاب نشان می دهد که یک زن نابینا چگونه مادر شده و با وجود ندیدن فرزند، او را تر و خشک می کند، به او غذا می دهد و بزرگش می کند.
در این کتاب می خوانیم چگونه راضیه در اوج جوانی به ناگاه بینایی خود را از دست می دهد، با شرایط تازه کنار می آید، ادامه می دهد، در «ایران سپید» قلم می زند و تصویری واقع گرایانه از روند پیش رونده نابینایی و مشکلات پیش رو ترسیم می کند.
رضا بهار در این باره به خبرنگار فرهنگی ایرنا می گوید: این کتاب، طنزی تلخ از زندگی من و راضیه است که واقعی، رک و بی پرده به حکایت آن پرداختیم، طنز از این جهت که بگوییم، زندگی با همه فراز و نشیبش باز زندگی است و باید همیشه به آن لبخند بزنیم و تلخ از این رو که تلنگری شود بر دل و اندیشه انسانهای مصلح تا نه از سر دلسوزی که از سر حق طلبی کاری کنند تا مسیر زندگی معلولان هم هموارتر شود.
وی که خود مترجم و خبرنگار ایرناست، می افزاید: ارزش این کتاب، سوای صحنه‌های تکان دهنده به ویژه آنجا که راضیه از نابینا شدن خود می گوید، به این است که کمتر کسی شاید خصوصی ترین زوایای زندگی اش را این طور بی پرده نقل می کند آن هم با این هدف که در پی ایجاد تغییر است.
طرح روی جلد کتاب که توسط یک گرافیست کم توان جسمی به نام ترانه میلادی طراحی شده است یک دار قالی را نشان می دهد، اگرچه تار و پود آن شبیه تار و پود عادی نیست ولی نشان از این دارد که هر فردی در زندگی به هر ترتیبی، نقش خود را می آفریند.
پشت جلد این کتاب آمده است: تاروپود زندگیمان را در هم تنیدیم و بر دار قالی علم شده زندگی گره بر گره نشاندیم تا نقش خود را بیافرینیم.
نمی دانیم این تلخند، این طنز تلخ کدام زاویه های دل و اندیشه تان را قلقلک می دهد اما این بافته نه چندان چشمگیر را می توانید در گوشه ذهنتان به یادگار بیاویزید تا هرگاه به آن نگاه کردید به یاد آدمهایی بیفتید که در همین چند قدمی با وجود همه محدودیتها راه خود را می روند، زندگی خود را می کنند و نقش خود را می زنند.
«در همین چند قدمی» روایتی است ساده و صریح از زندگی پر فراز و نشیب این آدمها.
کتاب «در همین چند قدمی» قرار است روز پنجشنبه 9 شهریور در سومین همایش ملی «جامعه بینا، شهروند نابینا» در دانشگاه کاشان رونمایی شود.
دانشگاه کاشان با همکاری جامعه نابینایان و کم بینایان کاشان این همایش را با محوریت نقش و عملکرد خانواده، روزهای هشتم و نهم شهریورماه 96 برگزار می کند.
محورهای اصلی همایش بررسی زمینه های تشکیل خانواده برای افراد نابینا و کم بینا، توانمندسازی خانواده های دارای عضو نابینا و کم بینا و مبانی تحکیم و پایداری خانواده های آنهاست.
نقش مشاوران و خدمات مشاوره ای در توانمندسازی و ارتقای کیفیت زندگی خانواده های دارای عضو نابینا و کم بینا، ساختارهای خانوادگی، سبک زندگی و تاثیر آن در سلامت روانی – اجتماعی خانواده های دارای عضو نابینا و کم بینا، عوامل موثر بر تقویت مبانی، تحکیم و پایداری ساختار خانواده های دارای عضو نابینا و کم بینا نیز محورهای فرعی همایش هستند.

/انتهای متن/

درج نظر