13 راهکار برای ترک شرابخواری در همسر

سوال یکی از کاربران به دخت را در مورد زندگی با همسر شرابخوار که از مشاور مذهبی پرسیده بود، در سایت دیدید. امروز مشاور روان شناسی، خانم جمال زاده راهکارهایی را از دید روان شناسی برای همین سوال کاربر ارائه می‎دهد.

3

سوال:

سلام روزتون بخیر

 من ۲۳ ساله هستم و یک ساله که ازدواج کردم اما قبل از ازدواج از خوردن مشروب همسرم اطلاعی نداشتم و بعد ازدواج متوجه شدم.

من شنیدم که از نظر اسلام استفاده از مشروب حرامه.

می خواستم بدونم حالا که می دونم همسرم داره یه همچین گناهی رو انجام میده، ادامه ی زندگی با ایشون برای من مشکلی به وجود میاره از لحاظ شرعی و دینی؟

یعنی من هم در گناه ایشون شریک هستم؟ چون اکثرا مهمونی هایی که میریم و مهمون هایی که همسرم دعوت میکنه، پای ثابت پذیرایی خونه ی ما مشروب هم هست.

 لطفا راهنماییم کنید.

 

با سلام

عنوان کردید که بعد از ازدواج متوجه شرابخواری همسر خود شدید و این باعث نگرانی شما برای ادامه ی این زندگی شده است.

شرابخواری یکی از اعتیادهایی است که با ایجاد آسیب هایی در جسم و روان فرد و اطرافیانش  زندگی سالم  را تحت الشعاع قرار داده و باعث فروپاشی خانواده ها می شود.

من شما را می فهمم و به شما حق می دهم که نگران باشید. ولی زن و شوهر می توانند با روش های درست بر یکدیگر تاثیر بگذارند و تغییراتی در یکدیگر ایجاد کنند. شما می توانید با برخوردها و رفتارهای صحیح و گفتار مناسب در رفتار همسرتان تغییر ایجاد کرده و مشکل را حل کنید.  

راهکارهای ما به شما:

  • سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید عکس العمل درستی داشته باشید.
  • بعضی از افراد هنگامی که در شرایط تنش زا قرار می گیرند و دچار تنش های روانی می شوند، برای جبران دست به کارهایی می زنند که به شدت برای خود فرد و اطرافیان آسیب زاست. بنابر این از دعوا و درگیری لفظی بپرهیزید. دعوا و مرافعه ممکن است وضعیت را بدتر کند.
  • سعی کنید با لحن و گفتار مناسب با او صحبت کنید، بعضی اوقات جملات امری تاثیری ندارند و نتیجه عکس به همراه خواهند داشت. این که شما فقط به او مستقیما بگویید “شراب نخور” فایده ندارد.
  • از او بخواهید دلیل و چرایی کارش را برای شما توضیح دهد.
  • در مورد مضراتی که شراب برای بدن و روح و روان ایجاد می کند، اطلاعاتی جمع آوری کنید و با ایشان در میان بگذارید.
  • به ایشان بگویید او را دوست دارید وچون نمی خواهید ضرری متوجه ایشان شود، دوست ندارید شراب بخورد.
  • در مورد دلایل و توجیهات ایشان در مورد خوردن شراب صحبت کنید و برای دلایل ایشان راه حل‎های دیگر بیابید. (مثلا اگر توجیه ایشان از خوردن شراب این است که سرحال و شاداب می شود، شما برای ایجاد لذت و شادابی راه حل دیگری پیشنهاد دهید)
  • بعضی اوقات افراد دچار خطای شناختی هستند. آنها گاهی صرفا برای بالا بردن کلاس اجتماعی و همنشین شدن با دیگران دست به چنین کاری می زنند. شخص فکر می کند اگر در جمعی قرار بگیرد که دیگران شراب می خورند و او نخورد، خُرد می شود و نزد دیگران وجهه خوبی نخواهد داشت. اگر دلیل همسر شما این است، او را متوجه اشتباهش کنید.
  • اگر صحبت های شما بی فایده بود، مداخله فرد سومی نیاز است. از شخصی که با ایشان رابطه خوبی دارد و خودش اهل شراب نیست، بخواهید با همسرتان صحبت کند و او را متوجه رفتار اشتباهش بکند.
  • اگر با گفتار و صحبت های شما و شخص سوم، تغییری در رفتارش ایجاد نکرد، شما در رفتارهای تان تغییر ایجاد کنید. مثلا شاید لازم باشد در مهمانی هایی که شراب سرو می شود، شرکت نکنید.
  • برای تهیه شراب جهت مهمانی های خود با همسرتان مخالفت کنید و قاطعانه بر مخالفت خود پافشاری کنید.
  • اگر باز هم دست از این کار نکشید، می توانید بنا به صلاحدید خودتان از روش های سخت گیرانه تری استفاده کنید. (مثلا با وی سرد برخورد کنید، خوابگاه خود را جدا کنید و…. )
  • اگر با هیچ روشی نتوانستید او را از کارش باز دارید و زندگی با یک فردی که کار حرام انجام می‎دهد برای شما غیر قابل تحمل است، برای آینده خود تصمیم جدی تری بگیرید.

/انتهای متن/

نمایش نظرات (3)