بیماریهای ژنتیکی از طریق مشاوره قابل شناسایی است

رئیس بهزیستی شهرستان زنجان گفت: بیماریهای ژنتیکی تنها از طریق مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، قابل شناسایی و تشخیص زودرس است.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، رزاق منافی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بهره گیری زوجین از مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج از بروز معلولیت ها جلوگیری می کند و اغلب بیماری های ژنتیکی قابل پیشگیری و کنترل بوده و هزینه های پیشگیری نیز به مراتب کمتر از هزینه های درمان است.
وی اظهار کرد: امروزه با پیشرفت قابل توجه علوم پزشکی ،بهداشتی و با پیشگیری از بیماری های عفونی و رعایت بهداشت فردی و بهبود تغذیه، بیماری های ارثی و معلولیت های ناشی از آن بخش نیز قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند.
محمدی افزود: تا کنون بیش از 20 هزار نوع بیماری تک ژنی شناخته شده و علت بسیاری از بیماری ها در گذشته ناشناخته بوده و در این میان بیشتر بیماریها و معلولیتها اساس ژنتیکی و یا کروموزمی دارند به طوری که 30 درصد از پذیرش بیمارستان ها و 50 درصد مرگ و میر اطفال ناشی از عوامل ارثی و ناهنجاری های مادرزادی است.
رئیس بهزیستی شهرستان زنجان ادامه داد: با توجه به میزان بالای ازدواج های فامیلی در کشور و تمایل به فرزند آوری در سنین بالا و آگاهی نداشتن عموم به چگونگی استفاده از خدمات پیشگیری از جمله مشاوره ژنتیک و بهره وری از خدمات آزمایشگاهی موجب شیوع گسترده آن شده است.
منافی افزود: بر اساس گزارش های منتشر شده سه درصد از جمعیت های مختلف دنیا به عقب ماندگی ذهنی مبتلا بوده که آمار آن در کشورهای در حال توسعه چهار برابر کشورهای پیشرفته تخمین زده می شود.
وی خاطر نشان کرد: سال گذشته یکهزار نفر به مرکز مشاوره ژنتیک امام خمینی در خیابان جاوید شهر زنجان مراجعه کردند که از این تعداد 126 نفر مشاوره قبل از ازدواج ، 744 نفر مشاوره قبل از بارداری ، 118 نفر مشاوره حین بارداری ، 12 نفر مشاوره تشخیص و سه 3 نفر سقط درمانی به دلیل معلولیت جنین از خدمات بهزیستی بهره مند شدند.

/انتهای متن/

درج نظر