آیا عفونت قارچی مشکلی در بارداری ایجاد می کند؟

پرسش از شما، پاسخ از مشاور پزشکی

عفونت‌های قارچی نوعی رایج از عفونت واژن است که بخصوص در زنان باردار ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.خانم مستجابی مشاور پزشکی سایت به دخت به این سوال رایج خانم های باردار پاسخ داده است.

0

سوال:

سلام من یه دختر ۱۸ساله ام شش ماهه عروسی کردم. عفونت قارچی دارم. به دکتر مراجعه کردم و گفت عفونتم شدیده. بهم قرص و کرم کلوتریمازول داد مصرف کردم مشکلم حل شد ولی هنوز هم ترشحات سفید رنگی دارم. باید چه کاری انجام بدم؟

و آیا وجود عفونت قارچی برای بارداری هم مشکل ایجاد می کنه؟

 

پاسخ مشاور:

با سلام

عفونت‌های قارچی نوعی رایج از عفونت واژن است که به خصوص در زنان باردار بسیار رایج است. این عفونت‌ها که “کاندیدیاز” واژن نیز نامیده می‌شود، توسط قارچ‌های میکروسکوپی در خانواده کاندیدا و به ویژه توسط قارچی به نام کاندیدا آلبیکانس ایجاد می‌شوند.

این غیر معمول نیست که به مقدار مشخصی قارچ در مهبل (واژن) و همچنین در دستگاه گوارش وجود داشته باشد. قارچ تنها زمانی یک مشکل به حساب می‌آید که آنقدر سریع رشد کند که با میکروارگانیسم‌های دیگر رقابت کرده و میزان آن از حد معین فرا‌تر برود و علایمی چون:

  • خارش، سوزش، درد و قرمزی در مهبل (واژن) و لبه‌ها (و گاهی اوقات تورم)
  • ترشحات بدون بوی واژن که اغلب سفید و خامه‌ای شکل هستند
  • ناراحتی یا درد به هنگام برقراری رابطه جنسی
  • سوزش هنگام ادرار (ادرار با اندام تناسلی که در حال حاضر تحریک شده است، برخورد کرده و موجب سوزش آن می‌شود)

 را ایجاد کند.

مصرف آنتی بیوتیک ها، تضعیف سیستم ایمنی بدن، بارداری(افزایش هورمون ها)، مصرف قرص های پیشگیری از بارداری مانند Ld و دیابت کنترل نشده از عوامل مستعد کننده ابتلا به واژِنیت کاندیدیایزی میباشد.

آنتی بیوتیک ها علاوه بر کشتن باکتری‌های بیماری زا، باکتری‌های طبیعی محافظ در مهبل (واژن) را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و بدین ترتیب قارچ‌ها به آسانی و بدون مانع در واژن رشد می‌کنند.

به هر حال در مواردی مانند شرایط شما ممکن است درمان اولیه با شکست همراه باشد و یا فرد با عود مجدد آن در مدت زمان کوتاهی مراجعه نماید که در این شرایط ممکن است ماما یا پزشک با انجام یک نمونه گیری و کشت، دقیقا نوع باکتری را مشخص کرده و درمان موثر را برای بیمار انجام دهد.

با توجه به اینکه همچنان ترشحات شما وجود دارد لازم است که مجدد دارو دریافت کنید تا کاملا عفونت رفع شود.

 پس درمان را زیر نظر پزشک خود از سر بگیرید. اگر دارو کارساز به نظر نمی‌آید، این موضوع را با پزشک تان مجدد در میان بگذارید. او ممکن است داروی دیگری را برایتان تجویز کند.

همچنین دوره کامل درمان را تکمیل کنید تا مطمئن شوید که عفونت قطعاً برطرف شده است.


توصیه های دیگر من به شما این است که
:

ماست بخورید! ماست حاوی ارگانیسم زنده لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس است، که به لحاظ نظری می‌تواند به حفظ تعادل باکتریایی مناسب در روده و مهبل (واژن) کمک کند.

  محیط گرم و مرطوب سبب رشد این نوع قارچ  می شود. پس علاوه بر رعایت نکات بهداشتی، توصیه به پوشیدن لباس های زیر نخی و تعویض لباس های خیس یا عرق کرده می شود.

 در مورد سوال دوم شما باید عرض کنم که،

سطح بالا‌تر استروژن در دوران بارداری باعث می‌شود که مهبل (واژن) گلیکوژن بیشتری تولید کند که همین امر نیز رشد قارچ‌ها را ساده‌تر و محتمل‌تر می‌کند.

برخی از محققان فکر می‌کنند که استروژن همچنین ممکن است بر رشد قارچ اثر مستقیم داشته باشد، بدین صورت که باعث رشد سریع‌تر آن شده و کاری کند که قارچ‌ها راحت‌تر به دیواره‌های مهبل (واژن) بچسبند.

 اما باید عرض کنم که ابتلای مادران باردار به واژینیت قارچی با افزایش خطر برای جنین و پیامد بد بارداری همراه نیست.  تنها اگر  مادر در زمان وضع حمل به واژینیت قارچی مبتلا باشد به دلیل عبور جنین از کانال واژن ممکن است که آلوده به قارچ شده و علایمی چون برفک دهانی از خود بروز بدهد که  البته قابل درمان است.

لذا پزشک برای مادر باردار ممکن است  یک کرم ضد قارچ مخصوص واژن یا شیافی را که استفاده از آن در طی بارداری بی‌خطر باشد، تجویز کند.

/انتهای متن/

درج نظر