اکسیدان؛ نقشی کمرنگ و چهره ای بی هویت از زنان

“اکسیدان” فیلمی به کارگردانی و نویسندگی “حامد محمدی” است؛کارگردانی که نویسندگی فیلم ” طلا و مس” و کارگردانی فیلم” فرشته ها با هم می آیند” را در کارنامه خود دارد، این بار فیلمی ساخته که ی مرزهای اخلاقی، دینی و عرفی جامعه را در نوردیده و اکرانش با حواشی بسیار از جمله اعتراض ارامنه و هم نمایندگان مجلس همراه بوده است.

0

“اکسیدان” فیلمی به کارگردانی و نویسندگی “حامد محمدی” و تهیه‌کنندگی “منوچهر محمدی” می باشد. محمدی که نویسندگی فیلم ارزشی”طلا و مس” و کارگردانی فیلم” فرشته ها با هم می آیند” را در کارنامه خود دارد، این بار دست به ساخت فیلمی زده است که تمامی مرزهای اخلاقی، دینی و عرفی جامعه را درهم نوردیده است!!! فیلمی که اکرانش با حواشی بسیاری همراه بوده است؛ ارامنه به آن اعتراض کرده‌اند و نمایندگان مجلس هم در حال جمع‌آوری امضا برای توقیف آن هستند.

 

خلاصه داستان:

نگار(لیندا کیانی) با کلاهبرداری از نامزدش اصلان(جواد عزتی) بدون اجازه او و غیرقانونی به خارج از کشور مهاجرت می کند. اصلان به دنبال راهی برای گرفتن ویزای قانونی است تا بتواند نامزدش را برگرداند و چون از مجرای قانونی موفق نمی شود تا پای تغییر دین و ترنس شدن پیش می رود.

زنان فیلم

گرچه داستان فیلم با مهاجرت نگار آغاز شده و منجر به اتفاقات بعدی می شود اما “اکسیدان” فیلمی مرد محور است، اصلان و بهمن(امیر جعفری) به عنوان دو شخصیت مرد بار اصلی داستان را به دوش می کشند و شخصیت های زن حضوری کمرنگ داشته و بیشتر برای ایجاد شوخی های جنسی در فیلم حضور دارند و هرکدام با رفتارهای خود به نحوی هویت زنانه را زیر سؤال می‌برند.

“نگار” به‌عنوان دختری که آرزویش خروج از ایران است، هیچ پیشینه‌ای ندارد. نه عشقش به اصلان قابل‌باور است و نه سایر کنش‌هایش. اصلا معلوم نیست که چرا او برای کلاشی و سوء استفاده مالی سراغ پسر آس و پاسی چون اصلان رفته است؟!

نگار نماد بارز جوانی است که تمام رویاهایش را در مهاجرت می بیند، جایی به خارج از ایران که به گفته دوستش شبنم، آزادی وجود دارد!

نگار برای رسیدن به این سودایی واهی تمامی قیدوبندهای اخلاقی را زیرپا می گذارد و ناجوانمردانه با بالاکشیدن پول اصلان او را رها می کند.نگار حتی بعد از خروج از کشور و اوضاع فلاکت بارش در کمپ مهاجرین بازهم از تصمیمش منصرف نمی شود و در نهایت به ازدواج تحمیلی با مردی خارجی تن در می دهد.

“شهره” یکی دیگر از زنان فیلم است، زنی بیوه که از یک سو برای فرار از تنهایی با سگش درد و دل می کند و او را همچون فرزندش دوست دارد و از سویی دیگر به دنبال پیدا کردن شوهر است! زنی که چندان نجیب و مقید هم نیست و از هر فرصتی برای گیرانداختن اصلان و ایجاد رابطه با او استفاده می کند. اینجا نیز معلوم نیست چرا شهره انقدر به ایجاد رابطه با اصلان پافشاری می کند. در نهایت نیز وقتی اصلان وانمود می کند که همجنس باز است، براحتی از او قطع امید کرده و با بهمن ازدواج می کند.

نقش خانم مهندس با بازی”شقایق دهقان” هم بسیار گنگ و سردرگم به نظر می‌رسد. او نیز مانند زنان دیگر فیلم به اصلان نظر خاصی دارد و در پایان فیلم نیز به درخواست ازدواج او جواب مثبت می دهد.

اکسیدان در یک نگاه

“اکسیدان” به معنای کامل کلمه یک کمدی سخیف و نازل می باشد . فیلمساز نه تنها ژانر کمدی را نمی‌ شناسد بلکه آن را به مثابه لودگی و بی بند و باری می بیند و برای خنداندن مخاطب تمامی خط قرمزهای عرفی و اخلاقی جامعه و هنجارهای مربوط به حیا و شرم را می شکند.

فیلم سرشار از تکه کلام ها و تصاویر جنسی است؛ از صدای ماچ و بوسه نگار و اصلان پشت در بسته گرفته تا نگاه های هیز بهمن. بهمن به عنوان شخصیت به اصطلاح شوخ فیلم نگاهش به زنان همان نگاه خریدارانه است به اشیای قیمتی. او حتی در کلیسا هم به دنبال مخ زدن دختران است!

اکسیدان علاوه بر محتوای ضداخلاقی و ضد فرهنگی خود به ادیان نیز توهین می کند. در «اکسیدان» آیین و مناسک دین مسیحیت به سخره گرفته می شود، مخاطب در لحظه آیین تشیع پیکر مرد یا زن مسیحی که فوت شده، به آیین تدفین مسیحی و یا به نحوه حضور اصلان در مراسم غسل تعمید کودک مسیحی می‌خندد. اعتقاد مسیحیت به”پدر، پسر، روح القدس” هم بارها توسط بهمن به استهزا گرفته می شود.

در پایان گفتنی است “اکسیدان” به قطع فیلمی است که نمی توان با خانواده و به خصوص فرزندان به تماشای آن نشست، حتی برای مخاطب بزرگسال نیز بعد از تماشای آن با اندکی تأمل بخاطر دیدن چنان فیلم سخیفی مشمئز کننده است.

/انتهای متن/

درج نظر