مراسم بزرگداشت ام الشعرای انقلاب اسلامی دیروز برگزار شد

سازمان هنری رسانه ای اوج، سه شنبه سوم مرداد ماه، مصادف با ولادت حضرت معصومه (ص)، مراسم پاسداشت “سیمین دخت وحیدی” را با حضور این شاعره ارجمند که معروف به “ام الشعرای انقلاب اسلامی” است، برگزار کرد. در این نشست تعداد زیادی از شاعران و اهل ادب و فرهنگ حضور داشتند.

0

ویژگی های شعر انقلابی
در ابتدا خانم سودابه امینی، منتقد و شاعر معاصر در رابطه با ویژگی های شعر انقلاب اینگونه گفت: ” شعر انقلاب اسلامی ایران شامل بیان عواطف، احساسات، هیجانات، اندیشه ها و آرمان های مردم ایران زمین به زبان شعر است، احساساتی که که به وقوع انقلاب اسلامی در سال ١٣٥٧ و تغییر نظام شاهنشاهی به جمهوری اسلامی ایران منجر شد. شعر فاخر انقلاب علاوه بر ویژگی های مهارتی و تکنیکی، از منظر محتوا شامل یک یا چند رویکرد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می باشد که تحت تاثیر انقلاب اسلامی منجر به تغییر شده است. این شعر یا روایت گر رشادت های انقلابیون در راه رسیدن به آرمان ها بود یا تلاشی بود برای وحدت بین مردمی که ظلم ستیزی و اسلام خواهی در وجودشان تبلور یافته بود . شعر انقلاب برخاسته از هیجان، آرمان ها و تفکر ملی است که در دوره ی تاریخی خاصی رخ داده، عشق به وطن و پایداری به انقلاب و یادآوری آن ها، برخورداری از روح حماسی، تقدیس ارزش ها، روایت رخدادهای انقلاب، پاسداری از خون شهدای انقلاب و…همه درون مایه ی شعر انقلاب را شامل می شود.”وی اضافه کرد: “می توان برای شعر انقلاب ویژگی هایی به شرح ذیل برشمرد؛ شعر انقلاب با تحکم، صریح و بی پرده سخن می گوید و نسبت به مرجع ظلم پرخاشگر است. شعر انقلاب در بیان رخدادهای سیاسی و اجتماعی نشأت گرفته از انقلاب است و ترسیم کننده ی آرمان های هم وطنان به جهان است. شعر انقلاب آسان خوان و همه فهم است و به مقام شهید و شهادت می پردازد. برای ماندگار شدن تمایل به نمادپردازی دارد و گاهی به شعار نزدیک می شود. شعر انقلاب اسلامی در تاریخ ایران زمین آدرس مشخصی دارد و شعریست ملتهب از وقایع انقلاب و جایگاه من فردی شاعر در آن دیده نمی شود. از این منظر می توان سیمین دخت وحیدی را شاعری در شمار شاعران انقلاب دانست و ریشه ی تفکر وی را می توان در انقلاب جستجو کرد. خانم وحیدی تلاش می کند شعرش را ماندگار سازد و او ارزش ها و اعتقادات انقلاب را با بیان کلاسیک و روان به مخاطب عرضه داشته است. این شاعر اگرچه به سبک نرسیده اما در میان شاعران انقلابی رهروی پرتلاش است و ثبات قدم او از ارزش های او ناشی می شود. این ارزش به حضور پر رنگ بانوان در عرصه ی فرهنگ اشاره دارد و این حضور دعوتی برای استعدادهای جوانتر و بودن در میان شاعران پس از انقلاب می باشد. در مجموع سیمین دخت وحیدی در رفتار فرهنگی اش در پی تربیت فرزندانی برای انقلاب است.”

خاطره ی یکی از شاگردانخانم دکتر دهقانی به عنوان یکی از شاگردان قدیمی خانم وحیدی، اظهار کرد: “من از شاگردان قدیمی این بانوی بزرگوار هستم و می خواستم خاطره ای از ایشان بگویم . سال ۸٤ من دانش آموز بودم و اولین بار با خانم وحیدی در منزلشان آشنا شدم. ایشان به من گفتند که “سبک شعری ات خوب نیست و تمام شعرهایت را پاره کن!” من آن موقع دوست داشتم به سبک قدیمی شعر بگویم و او به من گفتند که شاعر باید به زبان معاصرش شعر بگوید و این تلنگری برای من بود که رویه ی شعری ام را عوض کنم و یادم نمی رود که یک شب در میان با ایشان در تماس بودم و او با روی گشاده و بدون ناراحتی برای من وقت می گذاشتند و خیلی انرژی می گرفتم. هیچوقت شروع شعر گفتنم را که با نقدها و صحبت های خانم وحیدی شروع شد، فراموش نمی کنم. شاید نقطه ی شاعرانگی خودم را مدیون خانم وحیدی می دانم چون او همیشه به جوانان اهمیت می دهد و حتی وقتی هر سال خدمت مقام معظم رهبری می رسیم ایشان وقت شعر خوانی خود را به جوانترها می دهند.”
این شاعره ی جوان کتاب شعری را تقدیم استادش خانم سیمین دخت وحیدی کرد.

آقای دکتر علی محمد بشارتی، یکی دیگر از شعرای حاضر در مجلس بود که از خانم وحیدی حرف زد: “متأسفم که مراسم بزرگداشت برای افرادی بزرگ چون خانم وحیدی خیلی دیر برگزار می شود. من افتخار همشهری بودن با این خانم را دارم و همه ی خانواده ایشان را می شناسم که از بزرگان شهر جهرم هستند. از ویژگی های شهر جهرم باید بگویم که مردمی مبارز هستند و بیشتر مردم شهر فرهنگی اند. مقام معظم رهبری نیز سال ٦٥ به جهرم آمده بودند و ایشان گفتند استقبالی به شورانگیزی جهرم ندیدم و این شهر را دارالمؤمنین لقب دادند. جالب است که در شاهنامه نیز پنج بار از شهر جهرم صحبت شده و این نشان از قدمت تاریخی و فرهنگی این شهر دارد.”

آقای بشارتی افزود: “خانم وحیدی از همان طفولیت راه شاعری را پیمود و این نشان می دهد خاندان ایشان فرهنگی بوده اند. ایشان در زمان جنگ اشعاری برای رزمندگان اسلام سرودند که در آن زمان تأثیرگذاری شعر برای دادن روحیه و ترغیب رزمندگان بسیار مؤثر بود. از فعالیت های مهم ایشان در زمان جنگ، می توان به بی منت به شهرهای مختلف و دور رفتن و برگزاری جلسات شعر در خانه شان اشاره کرد.” این شاعر صحبت هایش را با خواندن غزلی از سیمین دخت وحیدی به پایان رساند.

خانم وحیدی، مدافع ثابت قدم انقلاب هستنددکتر غلامعلی حداد عادل نیز به ارائه سخنرانی پرداخت: ” مهمترین خاطره ما از خانم سیمین دخت وحیدی حضور ایشان در سال های اول بعد از انقلاب اسلامی است. به نظر من هنر جنسیت نمی شناسد و شعر هم به عنوان یک هنر جنسیت نمی شناسد ولی هنر زنانه خودش را در هنر به طور خاصی نشان می دهد. شعر زنان یک لطافت و ریزه کاری هایی دارد که به روانشناسی زن و مادر بودن او مربوط می شود و شعر مردان این لطف را ندارد. نکته مهم این است که در آغاز پیروزی انقلاب ما دست و بالمان از حیث ادب و هنر بسته بود و ما به شعر و موسیقی بسیار نیاز داشتیم. در آن سال ها شعرشاعرانی مثل شاهرخی، اوستا، سبزه واری و ….و در میان خانم ها نام دونفر سپیده کاشانی و وحیدی می درخشید و می شد شعر آن ها را خواند و عرضه کرد. خانم وحیدی را در این چهل سالی که می شناسم، بدون ذره ای حاشیه و انحراف و بدون توقع پا به پای انقلاب و مدافع انقلاب دیده ام. این بانوی اهل ادب با خلق خوش و روحیه ی معنوی خود، خانم های جوان شاعر بسیاری را پرورش داده و برایشان معلمی و بزرگتری کرده است.” آقای حداد عادل ترجمه ی قرآن خود و دو کتاب دیگرش را تقدیم این بانوی شاعره کرد.

ویژگی خاص خانم سیمین دخت وحیدیخانم یوسفی، شاعره ی ارجمند دیگر حاضر در جمع نیز با خواندن بیتی از خانم وحیدی سخنانش را آغاز کرد: ” ویژگی خاص خانم وحیدی فرصت دادن به جوانترهاست، در حالیکه که برخی شاعران صاحب نام به دنبال فرصت برای خود هستند. خانم وحیدی برخلاف بسیاری ازهمدوره ای های خود موقعیت و زمانه خود را خوب درک کردند و به جای سرودن از مسائل زنانگی و شخصی به دغدغه های اجتماعی پرداختند. نکته ی دیگر در اشعار ایشان این است که سرکار خانم وحیدی ضمن اینکه توانستند جنبه های شاعرانه خود را حفظ کنند، وظایف خانوادگی و مادری خود را نیز به خوبی ایفا کردند و این برقراری تعادل برای خانم ها بسیار دشوار است.”
در ادامه ی برنامه کلیپی از خانم سیمین دخت وحیدی به منظور معرفی بیشتر این شاعره ی بزرگوار برای حاضرین در جلسه پخش شد.

حضور فعال خانم وحیدی در دفاع مقدس
پس از پخش کلیپ، استاد حسین اسرافیلی نیز به بیان خاطراتی از خانم سیمین دخت وحیدی اشاره کرد: “خانم وحیدی از ابتدای تشکیل حوزه هنری به همراه خانم سپیده کاشانی در جلسات شعر با ما همراه بوده و حتی در بسیاری از کنگره های شعر که در مناطق جنگی برگزار می شد و فضا مناسب حضور خانم ها نبود، به طور فعال شرکت داشتند. یادم می آید در شب شعر خرمشهر خانم وحیدی بودند و ما در نزدیکی سربازان عراقی را می دیدیم که در زمین خرمشهر قدم گذاشته و اصلا شرایط امنی وجود نداشت. این نشان از باورهای عمیق این بانوی شاعره در آن زمان سخت و بحرانی دارد.”
در ادامه ی این مراسم آقای محمد مهدی فروغی فرزند کوچک خانم وحیدی ضمن تشکر از برگزار کنندگان این گرامیداشت، متنی را در رابطه با مادرش قرائت کرد. سپس خانم وحیدی شعری از خود را برای حاضرین در جلسه خواند.
این مراسم بزرگداشت با اهدای لوح تقدیر به خانم سیمین دخت وحیدی، ام الشعرای انقلاب اسلامی و گرفتن عکس یادگاری بانوان شاعر با ایشان به پایان رسید.

/انتهای متن/

 

درج نظر