هدیه عباس از بازسازی سوریه می گوید

هدیه عباس در آخرین مصاحبه رسانه‌ای خود در مقام ریاست پارلمان سوریه به تسنیم گفت: نقشه روابط سوریه با کشورهای جهان مبتنی بر مواضع امروز آنها در قبال تروریسم است.

0

خردادماه سال گذشته بود که خانم «هدیه عباس» که از منطقه دیرالزور به پارلمان سوریه راه یافته بود، به‌عنوان رئیس این پارلمان انتخاب شد؛ این نخستین بار بود که در یک کشورهای عرب‌زبان یک زن رئیس مجلس می‌شد. وی سال گذشته نیز سفری به تهران داشت.

متن کامل آخرین مصاحبه رسانه‌ای دکتر «هدیه عباس» در مقام ریاست پارلمان سوریه که با وی انجام شده است به این شرح است:

ما طی دو سال اخیر شاهد سفر تعداد زیادی هیئت پارلمانی خارجی به سوریه بودیم و شما هم در مجلس الشعب با بسیاری از آنها دیدار کردید، مهمترین پیام‌هایی که این هیئت‌ها با خود همراه داشتند، چه بود، آیا پیام‌هایی غیرعلنی همچون ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان سوریه و کشورهای دیگر یا پیام‌های دیگری به‌همراه داشتند؟

در آغاز به شما خیر مقدم می‌گویم و از طریق شما به جمهوری اسلامی ایران، مردم و مقامات و در رأس آنها رهبر معظم آیت الله علی خامنه‌ای به‌خاطر حمایت‌هایشان از سوریه و مردم آن در طول هفت سال گذشته درود می‌فرستم.

درباره این سؤال باید بگویم که در حقیقت، ما در مجلس الشعب (پارلمان) کانال‌هایی را برای ارتباط پارلمانی با بسیاری از مؤسسات پارلمانی در جهان باز کردیم و درهای مجلس را به‌روی هیئت‌های پارلمانی گشودیم که تمایل خود را برای اطلاع یافتن از حقیقت اوضاع سوریه ابراز کردند. ما دعوت‌نامه‌هایی برای بسیاری از پارلمان‌ها ارسال کردیم و از آنها خواستیم هیئت‌هایی را اعزام کنند تا از نزدیک و با چشمان خود حقایق آنچه را در سوریه می‌گذرد و از حملات هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده تروریست‌ها و گروه‌های مسلح به مردم مطلع شوند. بیشتر هیئت‌هایی که به دمشق سفر کردند با برداشت‌های مختلفی نسبت به آنچه سیاستمداران و رسانه‌های غربی تبلیغ می‌کنند، خارج شدند.

این سفرها نتایج مثبتی به‌نفع ملت سوریه داشت و ما این هیئت‌ها را در جریان حقایق آنچه در سوریه می‌گذارد، قرار دادیم و پیام‌های ملت سوریه را به آنها منتقل کردیم و بر ضرورت ایستادن آنها کنار دولت سوریه در نبرد با تروریسم و اهمیت لغو تحریم‌های اقتصادی یک‌جانبه تحمیل‌شده از سوی برخی کشورها بر ضد کشور و ملت ما و ضرورت همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی تأکید کردیم، زیرا این پدیده آینده نه‌تنها ملت‌های منطقه بلکه همه ملت‌های جهان را تهدید می‌کند و اگر امروز با یکدیگر همکاری نکنیم، هرگز قادر به مقابله با این پدیده ناهنجار در آینده نخواهیم بود و ملت‌های اروپایی هم در معرض فجایعی که ما امروز رنج می‌بریم، قرار خواهند گرفت. بسیاری از هیئت‌ها درباره آنچه ما می‌گوییم کاملاً متقاعد شده‌اند.

اما در ارتباط با پیام‌های غیرعلنی، باید بگویم چنین پیام‌هایی وجود ندارد هرچند برخی هیئت‌ها حمایت خود را از عادی‌سازی روابط با سوریه اعلام کرده‌اند، به‌ویژه برادران تونسی و برخی شخصیت‌های مصری، ولی ما معتقدیم ازسرگیری روابط با برخی کشورهایی که روابط خود را با ما قطع کردند، پیش از آنکه مصلحت و منفعت سوریه باشد، مصلحت و منفعت آن کشورهاست، زیرا بهترین راه برای تبادل اطلاعات و تجارب در زمینه مبارزه با تروریسم است و ما امروز صاحب تجارب فراوانی شده‌ایم که می‌تواند به این کشورها که در معرض فجایع تروریسم قرار گرفته‌اند، کمک کند.

به همین دلیل ما همواره از هیئت‌هایی که به کشور ما سفر می‌کنند، می‌خواهیم که موضع واقع‌بینانه‌ای به‌دور از منافع زودگذر و سیاست‌های تنش‌زای کوته‌نظرانه اتخاذ کنند،‌ ما به رسوا کردن طرف‌هایی که از تروریسم حمایت می‌کنند و هزینه مالی آن را به‌عهده دارند، می‌پردازیم و اطلاعات مربوط به آن را در اختیار این هیئت‌ها قرار می‌دهیم تا آن را به پارلمان‌ها و دولت‌هایشان منتقل کنند.


 دکتر هدیه عباس اولین بانویی است که از سال 1919 میلادی در سوریه، ریاست مجلس الشعب را به‌عهده می‌گیرد، تصدی این مسئولیت از سوی یک زن در سوریه چه‌معنایی دارد در حالی که ما شاهد هستیم کشورهایی همچون عربستان، زنان را تحقیر می‌کنند و آن را از ساده‌ترین حقوقش محروم کرده‌اند ولی در عین حال همین کشورها، دولت سوریه را متهم به نقض آزادی و حقوق شهروندانش می‌کنند، نظرتان چیست؟

واقعیت آن است که زنان سوری در گذر تاریخ ثابت کرده‌اند که شایستگی تصدی مسئولیت را کنار مردان در زمینه‌ها و سطوح مختلف دارند و در تاریخ معاصر هم دولت سوریه گام‌های بزرگی در زمینه مشارکت زنان در صحنه سیاسی و اقتصادی برداشته است و زنان سوری مناصب و مسئولیت‌های عالی را از دهه هفتاد قرن گذشته به‌عهده گرفته‌‌اند، زنان سوری مناصب وزارتی را در اختیار گرفته‌اند و همچنان معاونت رئیس جمهوری، ریاست مجلس الشعب و رهبری احزاب را در دست دارند. کشور ما کشور توسعه شایستگی‌ها و برخوردار شدن زنان و تقویت نقش آنها به‌عنوان اینکه نیمی از جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند، است.

ما از اولین کشورهای جهان در زمینه تقویت مشارکت زنان در فعالیت‌های سیاسی هستیم، بر این باورم که حضور یک زن در رأس قوه مقننه سوریه بسیاری از جهانیان را شگفت‌زده کرده است، کسانی که نقش زن را ارج می‌نهند و برای برخوردارسازی آنها در کشورهایشان تلاش می‌کنند. بیشتر پارلمان‌های جهان به‌دیده احترام به این موضوع نگریستند و آن را مورد تقدیر قرار دادند. نمی‌توان سوریه را با عربستان مقایسه کرد، زیرا عربستان سعودی بر اساس مفهوم دولت، دولت نیست، بلکه یک خاندان با نگرش و رویکرد قبیله‌ای بر آن حکومت می‌کند که زنان هیچ نقش و حقوقی در آن ندارند. در حالی که زنان در سوریه از سال 1919 وارد پارلمان شدند، در عربستان هیچ پارلمان واقعی وجود ندارد بلکه آن چیزی که وجود دارد، مجلس خاندان حاکم است، ما در سوریه افتخار می‌کنیم که یک دولت متمدن پیشرو در منطقه هستیم که برای برخورداری برابر شهروندان از حقوق گام برمی‌دارد و حقوق آنها را بر اساس قانون اساسی و قوانین متمدنانه‌ای محترم می‌شمارد که پادشاهی‌های حاشیه خلیج فارس و در رأس آنها پادشاهی آل سعود با آن بیگانه‌اند و قوانین آل سعود همان قوانینی است که گروه تروریستی داعش آن را اعمال می‌کند.


 ارتش سوریه پیروزی‌های بزرگی در میدان نبرد کسب و بخش‌های وسیعی از خاک کشور را آزاد کرده و به شهر دیرالزور (که در محاصره گروه تروریستی داعش است) و در نتیجه به پایان وجود داعش در سوریه نزدیک می‌شود، دکتر هدیه عباس به آینده سوریه پس از اعلام پیروزی چگونه نگاه می‌کند؟ و پیش‌بینی می‌کنید که دولت‌های غربی و دشمن سوریه پس از این اعلام چگونه با آن تعامل می‌کنند؟

شکی نیست که پیروزی‌های بزرگی که ارتش شجاع ما بر گروه‌های تروریستی با اسامی و عناوین مختلفشان به دست می‌آورد و آزادسازی مناطق وسیعی از چنگال تروریسم، ایستگاه‌ها و مراحل استراتژیک در راه نابودی گروه تروریستی داعش و اعلام پیروزی نهایی بر تروریسم تکفیری و حامیان مالی آنها و موفقیت دولت سوریه در برقراری امنیت و ثبات قلمداد می‌شود.

من معتقدم سوریه پس از پیروزی روند بازسازی را در تمام سطوح آغاز خواهد کرد تا به یک دولت مدرن برخوردار از خدمات، قوانین، سازندگی و آموزش تبدیل شود. کشورهای متخاصم و دشمن سوریه باید از امروز این مسئله را یاد بگیرند و بیاموزند که دولت سوریه با ملت و ارتش و همپیمانانش پیروز است.

دشمنان سوریه باید از همین حالا در مواضع منفی خود در قبال سوریه پیش از آنکه زمان از دست رود، تجدیدنظر کنند، معتقدم نقشه روابط سوریه با کشورهای جهان بسیار بر مواضع آن کشورها در قبال تروریسمی مبتنی است که ما در معرض آن قرار داریم، کشورهایی که کنار سوریه و ملت آن قرار گرفتند، اولویت سوریه برای روابط و سرمایه‌گذاری و همکاری خواهند بود، اما کسانی که با سوریه دشمنی و از تروریسم حمایت کردند و در ریختن خون سوری‌ها مشارکت کردند،‌ جایی نخواهند داشت.


پیمان مقاومت پس از جنگ شدیدی که طی هفت سال اخیر در سطح نظامی و سیاسی از سوی آمریکا و اسرائیل و مزدورانش علیه آن به راه افتاد، در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیا ضعیف‌تر از قبل شده یا اینکه قدرتش نسبت به گذشته بیشتر شده، اگر افزایش پیدا کرده، عوامل و دلایل افزایش قدرت پیمان مقاومت چیست؟

می‌توانم با قاطعیت اعلام کنم که جنگ علیه سوریه، در حقیقت جنگ علیه محور مقاومتی است که از فلسطین تا بیروت و دمشق و تهران امتداد دارد، تمام نشانه‌ها و شاخص‌هایی که طی سال‌های جنگ آشکار شد،‌ بدون هر گونه شکی تأکید می‌کند که هدف از جنگ علیه سوریه، وارد کردن ضربه سخت به محور مقاومت در راستای خدمت به رژیم اشغالگر اسرائیلی و منافع ایالات متحده در منطقه بود و فهم و درک زودهنگام اهداف این جنگ از سوی محور مقاومت که ابزارهای تروریستی در این جنگ به کار گرفته شد، نقش بزرگی در مهار پیامدهای جنگ و همچنین واکنش به آن بر اساس مراحلی که برای آن برنامه‌ریزی شده بود، ایفا کرد، پس از گذشت هفت سال از جنگ ویرانگری که این ابزارهای تروریستی با حمایت مالی و تسلیحاتی بی‌سابقه اسرائیل، ترکیه، عربستان سعودی، قطر، فرانسه و آمریکا به راه انداختند، محور مقاومت که روسیه هم از آن حمایت می‌کند، قدرت بالای خود برای ایستادگی و مقاومت و تحقق پیروزی را اثبات کرد با وجود خسارت‌های تأسف‌باری که ما آن را بهای پیروزی قلمداد می‌کنیم.

اما پس از این جنگ طولانی می‌توانیم به ملت خود اطمینان بدهیم که قدرت و انسجام و بازدارندگی محور مقاومت افزایش یافته است و تجربه نظامی و میدانی و توانمندی‌های نظامی آن افزایش یافته است به همین سبب ما می‌بینیم که رژیم اشغالگر اسرائیل در موضعی متزلزل و ضعیف و از روی ترس و وحشت برای حمایت از تروریست‌ها در منطقه جنوبی سوریه دخالت نظامی می‌کند تا این گروه‌ها را در قید حیات باقی نگه دارد، ولی ما به این رژیم و دیگر حامیان تروریست‌ها می‌گوییم که این رژیم و مزدورانش در مقابل اراده ملت و ارتش ما و انسجام و به هم پیوستگی محور مقاومت شکست‌خورده هستند، محور مقاومتی که امروز با قدرت و اقتدار بیشتری شکست را به دشمنان تحمیل می‌کند.بسیاری از کشورهای دوست و برادر کنار دولت سوریه در جنگ آن با تروریسم ایستادند و از آن حمایت کردند، مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با حمایت از جمهوری عربی سوریه و مردم مقاوم آن در طول هفت سال چه تفاوتی با کشورهای دیگر دارد؟

شکی نیست که بسیاری از کشورها کنار دولت و مردم سوریه قرار گرفتند و در زمینه اقتصادی و سیاسی و نظامی از آنها در مقابله با جنگ تروریستی که از هفت سال قبل در معرض آن قرار داریم، ‌حمایت کردند، ما از تمام کسانی که به هر نحوی کنار ما قرار گرفتند، تشکر و تقدیر می‌کنیم، ملت ما هرگز کسانی را که کنارشان قرار گرفتند و از آنها در رنج و محنتشان حمایت کردند، فراموش نخواهند کرد که در رأس این کشورها، جمهوری اسلامی ایران، روسیه و برادران ما در مقاومت اسلامی لبنان قرار دارند، ولی حمایت سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران برادر از ملت سوریه فراتر از منطق پشتیبانی و حمایت است که به مفهوم شراکت می‌رسد، یعنی شراکت با ملت سوریه در دفاع از سرزمین و حاکمیت آنها به‌طوری که خون آنها نیز کنار خون ما بر زمین ریخته شد و در شادی و غم شریک شدیم و قرص نان را با یکدیگر قسمت کردیم به همین سبب ما به ایرانی‌ها به‌عنوان برادرانی نگاه می‌کنیم که نان و گندم و غذایشان را با ما قسمت کردند و بسیاری از نیازهای غذایی، دارویی و اقتصادی ما را تأمین کردند که این مسئله به ایستادگی دولت و ادامه رویارویی با دشمن کمک کرد، ما با این روح همکاری و این اراده در تحقق پیروزی به‌یاری خداوند پیروز هستیم.


رئیس‌جمهور بشار اسد طرح ملی اصلاح اداری را برای مبارزه با فساد با تمام اشکال آن و بازخواست مسئولان و اهتمام به پیشنهادهای شهروندان سوری ابلاغ کرده است، اهمیت این طرح پس از گذشت هفت سال از جنگ علیه سوریه چیست؟

معتقدم که اعلام طرح ملی اصلاح اداری در این برهه زمانی از سوی شخص رئیس جمهور بشار اسد به‌مثابه اعلام پیروزی سوریه بر تروریسم است،‌ ما می‌دانیم که در زمان جنگ، نسبت هرج‌ومرج و فساد به‌سبب سرگرم شدن تمام کادرها و مؤسسات دولت به این نبرد افزایش می‌یابد، بنابراین ابلاغ چنین طرحی در حال حاضر به‌مثابه اعلام پیروزی و آغاز مرحله سازندگی است، بنابراین چنین طرحی بیانگر رویکرد کلی دولت در مرحله پساجنگ یعنی مرحله بازسازی در تمام سطوح است، هدف رئیس جمهور دادن انگیزه مطلوب و قرار دادن دولت و وزیران مقابل مسئولیت‌های خود برای اجرای این طرح است که پایه اساسی برای تجدید ساختار نهادها و توسعه سامانه فعالیت اداری است که به جلوگیری از سستی و کوتاهی و فساد و ارتقای توانمندی کادرهای انسانی و بهره‌برداری به بهترین شکل در طرح توسعه دولت و تقویت کارآمدی نهادها کمک می‌کند تا با طرح‌های آینده برای توسعه زیرساخت‌های دولت و ساماندهی فعالیت آن در مرحله بازسازی و توسعه هماهنگ و متناسب باشد.

/انتهای متن/

درج نظر