خطرات ناباروری گوشی های غیراستاندارد بیشتر است

ابزار اصلی ارتباط با BTSها گوشی هایی هستند که میزان تشعشعات ناخواسته آنها در میادین دور و نزدیک مشخص نیست و گاه این میزان با حد استاندارد تفاوت های بسیاری دارد .

0

سرویس خبر به دخت/

دکل های ارتباطات تلفن بی سیم از جمله راهکارهای رایج در دنیای امروز برای برقراری ارتباطات بی سیم به شمار می رود که با وجود استفاده اکثر کشورهای پیشرفته از خدمات BTSها (آنتن های مخابراتی) در این راستا همچنان برخی شبهات بر سر ایمنی آنها وجود دارد.

اما تشعشعات BTSها تنها یک وجه قضیه هستند و در طرف دیگر این مشترک اپراتور است که برای برقراری ارتباطات باید خود را به این آنتن ها معرفی کند که مسلما این کار با ارسال امواجی از سوی ابزار برقراری ارتباطات بی سیم مشترک که همان تلفن همراه است صورت می گیرد و زمانی که این امواج در تقاطع با امواج آنتن های سراسری قرار می گیرند اصطلاحا برقراری ارتباط ممکن شده است و گوشی برای اتصال تماس آنتن می دهد.

آنتن های مخابراتی به دلیل برد محدودی که دارند، اگر در برابر فضای جغرافیایی وسیعی قرار گیرند اجبارا باید در نقاطی تقویت شوند تا پوشش دهی با خللی رو به رو نشود.

دکل های مخابراتی برای انجام این کار در فواصل مشخصی در دید یکدیگر قرار می گیرند و امواج رادیویی ایستگاه به ایستگاه حرکت می کند تا نهایتا کل یک بخش یا ناحیه را پوشش دهد که به فضای تحت پوشش هر یک از دکل ها یک سلول گفته می شود و منظور از شبکه های سلولی در اختیار داشتن همین دکل هایی است که محدوده های جغرافیایی خاصی را تحت پوشش قرار می دهند.

شهرداری تهران موانع بسیاری را برای اپراتورها و سرویس دهندگان بی سیم قرار داده است تا به راحتی نتوانند اقدام به تأسیس ایستگاه رادیویی کنند. همین موضوع عامل شکل گیری اظهارنظرات متعددی حول آسیب رسانی این امواج به بدن انسان نیز شد و کار اپراتورهای تلفن همراه را در برخی نقاط با مشکل رو به رو کرد.

بعد از گفت و گوهای مسئولان وزارت ارتباطات با شورای شهر در حدود یک سال و نیم گذشته تا حدودی این موضوع رفع شد، اما شروطی هم به میان آمد که از آن به بعد اپراتورها باید از سایت های مشترک استفاده کنند تا کمترین ضربه به زیبایی شهر وارد شود که ظاهرا چنین موضوعی جدی گرفت نشد و همچنان برخی اعمال محدودیت ها از سوی شهرداری برای برخی اپراتورهای متقاضی تأسیس سایت وجود دارد.

سید حسن سیدموسوی، مدیر کل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار ایران گفته که بر اساس اندازه گیری های انجام شده چگالی امواج فرستنده های تلویزیونی بیش از 25 برابر اموج آنتن ها یBTS و چگالی امواج فرستنده ها و گیرنده های رادیویی بیش از 10 برابر امواج این آنتن هاست.

وی همچنین عنوان کرده که میزان چگالی الکترومغناطیسی ناشی از آنتن های BTS یک پانصدم حد استاندارد است که این میزان در صورت افزایش تعداد سایت ها و دکل های موبایل کمتر هم می شود.

اما ابزار اصلی ارتباط با BTSها همین گوشی هایی هستند که میزان تشعشعات ناخواسته نوع غیراستانداردش  در میادین دور و نزدیک مشخص نیست و میزان آنها با حد استاندارد گاه تفاوت های بسیاری دارد.

چرخه عمل آنتن های BTS و نحوه تعامل آنها با گوشی های تلفن همراه را نشان می دهد که هرچه میزان پوشش دهی یک شبکه ارتباطاتی در یک ناحیه دچار اختلال باشد، گوشی های تلفن همراه تلاش بیشتری برای پیدا کردن شبکه می کنند و تشعشعات بیشتری را از کنار گوش ما برای سلول ارسال می کنند تا بتوانند در دید امواج قرار گیرند و نهایتا سردرد و به گفته برخی پزشکان عوارضی همچون ناباروری و خشک شدن آب موجود در سر را به دنبال خواهد داشت.

پس تعداد بیشتر دکل های BTS موجب پوشش دهی بیشتر خواهد شد و در نهایت شبکه ای با کمترین افت و خیز را ایجاد می کند؛ همانطور که آزمایش های سازمان تنظیم مقررات از بی خطر بودن امواج این آنتن ها برای سلامت انسان را حکایت می کند.

منبع:شفقنا/انتهای متن/

درج نظر