۴ درصد کودکان در سنین مدرسه دچار اختلال اضطراب جدایی می شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی با اشاره به اینکه علت اصلی اضطراب جدایی، نگرانی شدید كودك هنگام جدا شدن از اشخاص مهم زندگی خود به ویژه مادر و پدر است افزود: كودك هنگام جدایی، نگران آسیب دیدن والدین یا خودش، از دست دادن والدین و یا رخ دادن حادثه‌ای ناگوار و اتفاقی ناخواسته مانند گم شدن است.

0

سرویس خبر به دخت/

 دکتر ابراهیم رضایی ادامه داد: چنین كودكی در مقابل هر واقعه‌ای مانند تنها خوابیدن، تنها ماندن در منزل، رفتن به مهد كودك و مدرسه و بیرون رفتن از منزل كه منجر به جدایی او از والدین می شود، مقاومت نشان می‌دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی اظهار داشت: در موارد شدیدتر اضطراب کودک به صورت جسمانی و با علائم سرگیجه، تهوع و استفراغ بروز می کند.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه 4 درصد کودکان در سنین مدرسه دچار اختلال اضطراب جدایی می شوند گفت: این اختلال اضطراب در دختر و پسر یکسان است اما مشكلات خانوادگی اختلال اضطراب جدایی در كودكان را بیشتر می کند.

دکتر رضایی خاطر نشان کرد: چنانچه تنها سه علامت اضطراب شدید در كودك باشد نیاز به مداخله دارو و مراجعه به روانپزشک الزامی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی با تاكید بر این مطلب که والدین نقش مهمی را در درمان اضطراب جدایی كودكان ایفا می‌كنند بیان کرد: خط اول درمان این اختلال، درمان شناختی و رفتاری کودک است به طوریکه به نگرش و رفتارهای کودک توجه شود و از کودک پرسیده شود در صورت جدایی از از والدین چه اتفاقی متوجه او می شود و همچنین والدین به رفتارهای استقلال طلبانه کودک توجه و نسبت به رفتارهای وابستگی مقاومت نشان دهند.

منبع:وفا/انتهای متن/

درج نظر