برگزاری مشاوره‌ حقوقی در سراهای محله و مترو

حجت الاسلام والمسلمین فوادیان با بیان اینکه کار فرهنگی با کار اجرایی تفاوت‌های زیادی دارد گفت: در سال گذشته معاونت فرهنگی دادگستری تهران توانست رتبه اول را در بین معاونت‌های فرهنگی دادگستری‌های کشور کسب کند.

0
به گزارش به دخت به نقل از میزان، حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد فوادیان معاون فرهنگی دادگستری کل استان تهران به اقدامات انجام شده در معاونت فرهنگی دادگستری استان تهران اشاره کرد و گفت: کار فرهنگی سخت‌ترین کار در میدان جهاد است.

وی گفت: در روایات گفته می‌شود که صدای خش‌خش قلم دانشمندانی که برای استقلال فرهنگ اسلامی و برای رشد و نمو فرهنگ اسلامی به کار گرفته می‌شود محبوب‌ترین صدا در پیشگاه مقام ربوبیت است.

این مقام مسئول تصریح کرد: کار فرهنگی امری است که مقام معظم رهبری شهادت در این میدان را جزو آرزو‌های خود بیان می‌کنند و می‌فرمایند فرهنگ امری است که حاضرم جانم را در راه او فدا کنم.

حجت الاسلام فوادیان ادامه داد: بحمدالله در قوه قضائیه و دادگستری استان تهران در سال‌های اخیر امورات فرهنگی با توجهات ویژه‌ای مورد پیگیری و تعقیب قرار گرفته است تا جایی که به‌صورت یک معاونت مستقل فعالیت‌های فرهنگی در قوه قضائیه و دادگستری استان تهران انجام می‌پذیرد.

معاون فرهنگی دادگستری تهران اظهار کرد: با توجه به وظایف و مسئولیت‌هایی که از جانب قوه قضائیه برای امورات فرهنگی در نظر گرفته شده است قسمتی از آن‌ها در حوزه برنامه‌ریزی است که در حد قابل قبولی این برنامه‌ریزی‌ها تنظیم و به واحد‌های مربوطه ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته در مرحله اجرای این برنامه‌ها موفقیت ویژه‌ای داشته ایم. به طوری که با توجه به رتبه‌بندی‌هایی که بر اساس معیار‌های مدل ارزیابی خود معاونت فرهنگی قوه قضائیه انجام شده است در سطح کشوری معاونت فرهنگی دادگستری استان تهران در رده و رتبه اول کشوری قرار گرفته است.

این مقام قضایی ادامه داد: در این مجموعه برنامه‌ها، اندیشه‌های امام راحل، مقام معظم رهبری و نیز دیدگاه‌های ریاست قوه قضائیه در حوزه سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی با محوریت موضوعات قرآنی، اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر، فرهنگ عفاف و حجاب، حمایت هدفمند از ارزش‌ها از جمله بسیج و نیز سازماندهی هیئت‌های مذهبی مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام فوادیان تصریح کرد: در زمینه اخلاق حرفه‌ای و سازمانی و اخلاق موعظه‌ای نیز جلسات بسیار متعدد و کلاس‌های بسیار متفاوتی در طول سال برگزار شده است.

وی ادامه داد: از نظر ماموریت‌ها یک سلسله اقدامات ثابت در قالب ۱۷ بند از سوی معاونت فرهنگی قوه قضائیه برای ما اعلام می‌شود که بیشتر در حوزه امورات دینی و بصیرتی است. همچنین یک سلسله موضوعات از قبیل: شناسایی استعداد‌های فرهنگی، نخبگان و چهره‌های ماندگار و فعالیت‌های ترویجی برای رشد نیرو‌های خود از جهت وجدان کاری به عنوان برنامه‌های ابلاغی در دستور کار ما قرار دارد.

معاون فرهنگی دادگستری استان تهران بیان کرد: بحمدالله موفقیت‌های خوبی در زمینه‌های برنامه‌های ثابت و همچنین برنامه‌های پیشنهادی خود در سال ۹۵ حاصل شد. چون علاوه بر برنامه‌های ابلاغی که به ما اعلام می‌شود حدود ۷۰ برنامه نیز خود ما برای اجرا در دادگستری استان تهران و در ستاد‌ها و واحد‌های قضایی پیشنهاد دادیم که از آن‌ها ۱۱ پیشنهاد مصوب شد و الان حدود ۴ ماه است در مرحله اجرای همان برنامه‌های ثابت و برنامه‌های ابلاغی از معاونت فرهنگی قوه قضائیه و برنامه‌های پیشنهادی هستیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در اجرای برنامه‌ها اگر نگوییم ۱۰۰ درصد موفق بوده ایم، اما موفقیت‌های بسیار زیادی در کار‌ها داشته ایم. چون کار‌ها بسیار وسیع و عناوین متعددی دارد نمی‌گوییم موفقیت به تمام معنا و صد درصدی بوده است. اما در همه زمینه‌ها در سایه عنایت‌های امام زمان (عج) و در سایه توجیهات مسئولین معزز و مکرم بخصوص ریاست محترم قوه قضائیه موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌ایم.

حجت الاسلام فوادیان اظهار کرد: در حوزه فرهنگ عمومی ما یک مجموعه مشاوره‌های عمومی را برای مخاطبان خود انجام داده‌ایم. مثلا انجام مشاوره‌های حقوقی در مترو، در سرا‌های محله‌های تهران، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، در مساجد و نیز تهیه وتوزیع کتب، بروشور و بنر را برای عموم مردم انجام داده ایم.

وی گفت: در راستای فرهنگ عمومی بازدید‌هایی توسط خود بنده از واحد‌ها به‌طور مرتب به‌صورت هفتگی انجام می‌پذیرد. همچنین جلساتی با ریاست دادگستری استان تهران و مسئولین رده اول، معاونین و سرپرستان محترم قضایی، رؤسای دادگستری شهرستان‌ها و … به‌صورت هفتگی انجام می‌شود تا هم از نزدیک بر برنامه‌های فرهنگی واحد‌ها نظارت داشته باشیم و هم اگر پیشنهادی برای بهبود وضع فرهنگی در آن اماکن وجود دارد را بررسی و پیگیری کنیم.

معاون فرهنگی دادگستری استان تهران تصریح کرد: در سال جاری هم تاکنون اقدامات فراوانی انجام داده ایم. مثلا در مناسبت‌های مذهبی مثل اعیاد، مولودی‌خوانی و عزاداری‌ها در کل واحد‌ها و در مرکز برنامه‌هایی داشته‌ایم. همچنین تجلیل از ایثارگران و خانواده‌های شهدا قسمتی از برنامه ما در چهارماهه اول امسال بوده است.

وی گفت: برگزاری اردو‌های زیارتی در مشهد، قم و کاشان از دیگر برنامه‌های مهم ما است. همچنین در حدود ۱۱۵ واحد قضایی و ستادی داریم که همه آن‌ها در همایش مشهد شرکت کردند و در آنجا برنامه‌های امسال را توضیح دادیم.

این مقام مسئول ادامه داد: در حوزه اخلاق در چهار ماهه اول سال در حدود ۱۵ مجتمع جلسات بصیرتی برگزار کردیم. مثلا کارگاه‌هایی با موضوعات خاص انتخابات بود که مسائل خاص خودش را داشت و ضروری بود از جهت کلیات امر بصیرت دهی صورت گیرد را برگزار کردیم.

حجت الاسلام فوادیان اظهار کرد: علاوه بر اقدامات فوق گردهمایی روحانیون را داشته‌ایم که ریاست دادگستری استان تهران در آن مراسم حضور داشته و با یارگیری از ائمه جماعات که در امورات فرهنگی به نوعی پرچم دار هستند این گردهمایی برگزار شد.

این مقام مسئول درخصوص اولویت‌بندی اقدامات معاونت فرهنگی دادگستری استان تهران گفت:  ما یک سلسله برنامه که مربوط به امورات دینی–مذهبی است و متولی خاص در کشور دارد را با همکاری آن‌ها در حال انجام دادن هستیم. مثلا موضوع نماز که ستاد اقامه نماز متولی آن است یا موضوع قرآن که برای خود متولی خاصی دارد را در برنامه‌های خود مدنظر داریم.

معاون فرهنگی دادگستری استان تهران بیان کرد: در راستای تعاملی که بین معاونت فرهنگی قوه قضائیه با این ستاد‌ها وجود دارد دستورالعمل‌های ابلاغی در واحد‌ها اجرایی می‌شود؛ لذا اولویتی که برای ما مورد نظر است در مرحله اول همان دستور مقام معظم رهبری است که فرمودند: قوه قضائیه از نظر تعالی در امر مسئولیت خود که همان رعایت عدالت و عدالت محوری در جامعه است باید به جایی برسد که اگر به کسی ظلم شد بتواند اعلام کند که به قوه قضائیه مراجعه می‌کنم و طرف مقابل هم حساب ببرد.

وی توضیح داد: در این خصوص مسئولیت‌ها و وظایف ما آگاه سازی مردم به امورات قضایی و حقوقی است. همچنین ما وظیفه داریم اقدامات نیرو‌ها و همکاران را به گونه‌ای داشته باشیم که شأن پرچم داری امر عدالت را داشته باشد. دستگاه قضایی ما مخصوصاً محاکم ما هم باید به کیفیتی عمل کنند که با آرای مستند و متقن بتوانند فصل الخطابی برای وقایع باشند.

حجت الاسلام فوادیان ادامه داد: تکریم ارباب رجوع که با حفظ عدالت و حفظ شأن مراجعین باشد باید به نحوی که کرامت انسانی به تمام معنا محافظت شود در اولویت امر قرار گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: لذا امسال برنامه‌هایی مانند اخلاق حرفه‌ای و سازمانی، اخلاق موعظه‌ای برای این که تعامل بیشتری با نیرو‌های خود داشته باشیم در اولویت قرار گرفته است. از طرف دیگر در میدان فرهنگ عمومی افزایش آگاهی‌هایی مردم نسبت به شرح وظایف قوه قضائیه در اولویت ما قرار دارد.

حجت الاسلام فوادیان در خصوص مخاطبان هدف خود گفت: سه محور برای مخاطبان ما در اجرای برنامه‌ها تعیین شده است. یک محور نیرو‌های داخلی خود هستند. مثل قضات، کارمندان، وکلا، کارشناسان و سازمان‌های وابسته‌ای که با آن‌ها کار می‌کنیم. در این زمینه باید بتوانیم هم شرح وظایف کامل آن‌ها را اطلاع رسانی کنیم، هم آن مسئولیت سنگینی که در روند رسیدگی باید رعایت کنند را القا کنیم. در یک کلمه بتوانیم کارمندی در شأن قوه قضائیه نظام اسلامی داشته باشیم.

وی گفت: محور دوم مربوط به مردم عادی است. یعنی افراد خارج از دستگاه قضایی که باید در بیرون از دستگاه قضایی نسبت به آن‌ها افزایش آگاهی عمومی صورت گیرد. باید در جا‌هایی که عامه مردم در آنجا حضور دارند مثل مساجد، مترو، دانشگاه‌ها و جا‌هایی که تفاهم نامه همکاری با آن‌ها داریم کار و فعالیت مضاعف کنیم. در این محور کل مردم به عنوان مخاطب ما مدنظر هستند که بحمدالله در این زمینه تا به حال موفقیت‌های خوبی داشته ایم. محور سوم مخاطبین ما افرادی هستند که در دستگاه قضایی پرونده دارند و الان در شرایطی قرار گرفته اند که باید خانواده‌های آن‌ها که بی سرپرست شده اند مورد حمایت قرار بگیرند.

معاون فرهنگی دادگستری تهران گفت: باید این حمایت‌ها از نظر فکری و تربیتی انجام شود. البته در این خصوص یک دفتر حمایت از بانوان و فرزندان بی سرپرست داریم. در این دفتر حمایت از خانواده‌های زندانیان بخصوص زندانیانی که سن بالایی ندارند انجام می‌شود.

وی توضیح داد: زندانیانی که کودک و نوجوان محسوب می‌شوند و هنوز به سن مسئولیت قضایی پذیری نرسیده اند مدنظر ما هستند. باید در دادگاه‌ها افرادی باشند که کار آن‌ها را پیگیری کنند. در این زمینه‌ها هم باز یک دفتر حمایت تشکیل شده است که در زیر مجموعه معاونت فرهنگی استان است. بحمدالله در این زمینه آن قدر فعالیت مفید داشته‌ایم که در سال ۹۴ همین دفتر در سطح کشور رتبه اول را کسب کرد.

این مقام قضایی تصریح کرد: این دفتر مربوط به دادگستری استان تهران است، اما فعالیت آن به میزان زیادی گسترش یافته که اکنون از استان‌های دیگر هم برای پرونده‌های ویژه‌ای که مربوط به اطفال است به ما مراجعه می‌کنند.

وی درباره کمبود‌ها و مشکلات موجود در اجرای برنامه‌های فرهنگی گفت: ما در کار خود با مانع خاصی روبرو نیستیم. اما بالاخره در کشور یک سلسله محدودیت با توجه به اوضاع و احوال وجود دارد. مثلا در زمینه اعتبارات علاقه داریم در حدی اعتبارات داشته باشیم که در هر سطحی که می‌خواهیم فعالیت فرهنگی وسیع انجام دهیم، اما ما هم مانند سایر معاونت‌ها دارای کمبود بودجه و امکانات هستیم.

معاون فرهنگی دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: آرزو می‌کنیم اعتبارات در زمینه‌های فرهنگی مضاعف شود تا برنامه‌های مدنظر به طور گسترده‌ای اجرایی شود. چون ما معتقدیم کار فرهنگی با کار اجرایی فرق می‌کند. کار فرهنگی سختی‌های خاص خود را دارد، زمان بر است، مشاهده خروجی کار فرهنگی به این آسانی نیست و کاری مداوم و مستمر است.

حجت الاسلام فوادیان تصریح کرد: بنابراین این کار‌ها نیرو و هزینه و برنامه می‌خواهد لذا مانعی جز کمبود امکانات نداریم.

وی درخصوص خروجی و تاثیرگذاری اقدامات معاونت فرهنگی دادگستری استان تهران گفت: طبیعی است که خروجی کار فرهنگی را نمیتوان با عدد و آمار بیان کرد. اما در مدل تعالی که با آن ما را مورد سنجش قرار دادند نسبت به فعالیت هایمان در سال ۹۴- ۹۵ توانستیم رتبه اول کشوری را کسب کنیم. در این مدل بیشتر سنجش بر روی تعداد جلسات، محافل و تعداد محصولات فرهنگی متمرکز شده بود.

این مقام قضایی ادامه داد:، اما امسال آمده اند علاوه بر کمیت بر روی کیفیت فعالیت‌ها متمرکز شده و آن‌ها را ارزش‌دهی می‌کنند. یعنی مسئولان مربوطه بررسی کرده و می‌گویند با این همه برنامه که در فلان واحد داشته اید از نظر خروجی چند درصد توانسته اید تمایل نیرو‌ها را نسبت به امورات دینی و مذهبی مضاعف کنید. چند درصد توانسته اید تعداد مشارکت کنندگان در برنامه‌ها را افزایش دهید، چند درصد توانسته اید در تکریم ارباب رجوع موفق باشید.

معاون فرهنگی دادگستری تهران گفت: لذا اکنون بیشترین تمرکز و سنجش بر روی این قبیل موضوعات است. روی هم رفته آن چه که برای ما مهم است این است که مسئولین اعلام می‌کنند امر فرهنگی الان نمود و خروجی خود را در دادگستری تهران نشان داده است. در بین مسئولان ذیربط شناخته شده است که یک معاونت فرهنگی با این شرح وظایف در دستگاه قضایی می‌خواهد کار کند. 

/انتهای متن/

درج نظر