یک مرگ و یک شوک

خبر درگذشت دکترمریم میرزاخانی ریاضیدان نابغه ایرانی ساکن در امریکا ایرانی ها را در بهتی ناباورانه فرو برد؛ بهتی آمیخته به این سوال که آیا عامل واقعی و اصلی مرگ مریم میرزاخانی سرطان بوده است؟

1

مریم میرزاخانی یکی از نوابغ کشورمان صبح دیروز چشم از جهان فرو بست. مرگ این زن دانشمند بزرگ ایرانی برای هموطنانش مثل شوک بود، مخصوصا که اخبار مربوط به بیماری این زن جوان با فاصله دوسه روز از خبر درگذشتش منتشر شد.

به مناسبت درگذشت این زن نابغه ایرانی گوشه هایی از زندگی این دانشمند را به صورت مختصر می آوریم.

.

کودکی با رویاهای بزرگ

مریم میرزاخانی در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران متولد شد. پدرش، احمد میرزاخانی، مهندس الکترونیک و رئیس هیئت‌ مدیره‌ی سازمان آموزشی نیکوکاری رعد بود. این دختر با استعداد پس از اتمام دوره‌ی دبستان خود، وارد مدرسه‌ی فرزانگان تهران (استعدادهای درخشان – سمپاد) شد و دوره‌‌ی دبیرستان خود را نیز در همین مدرسه به پایان برد.

مریم در دوران کودکی بیش از آنکه به ریاضیات بیاندیشد، رویای نویسنده‌شدن را در سر می ‌پروراند. هیجان ‌انگیزترین سرگرمی‌ او خواندن رمان‌های مختلف بود. او سه خواهر و برادر هم داشت و والدینش بیشتر از آنکه بچه ها را به خاطر درس تحت‌فشار بگذارند، دنبال این بودند که آنها  وارد عرصه‌هایی مفید شوند. برادر بزرگ مریم میرزاخانی، کسی بود که عشق به علوم بویژه دروس ریاضی  را در او بیدار کرد.

با اتمام دوره‌ی دبستان مریم، جنگ ایران هم به پایان رسیده بود و بدین ترتیب فضای آموزشی آرام‌تری تحصیلات دبیرستانی را آغاز کرد.

 .

اولین قدم های موفقیت

مریم میرزاخانی در سال سوم دبیرستان (۱۳۷۳) پس از دریافت مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری، با کسب ۴۱ امتیاز مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی هنگ‌کنگ را از آن خود کرد و یک سال بعد، توانست با کسب ۴۲ امتیاز یعنی نمره‌ی کامل، بار دیگر مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی را که این بار در کشور کانادا برگزار می‌شد، از آن خود کند.

به‌ این‌ ترتیب او نخستین دخترایرانی بود که توانست مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی را از آن خود کند و نخستین فردی بود که در المپیاد نمره‌ی کامل را دریافت کرد.

.

بازمانده حادثه ناگوار

در اسفند سال ۱۳۷۶، اتوبوسی که حامل دانشجویان ریاضی شرکت ‌کننده در بیست و دومین دوره‌ی مسابقات ریاضی دانشجویی اهواز بود، در راه برگشت به تهران، به دره سقوط کرد.

در این حادثه شش تن از استعدادهای درخشان ریاضی ایران جان خود را از دست دادند که آرمان بهرامیان و رضا صادقی، دیگر مدال‌ آوران المپیاد جهانی ریاضی بین آنان بودند. مریم میرزاخانی از جمله دانشجویانی بود که از این حادثه تلخ و نجات پیدا کرد.

.همسری و مادری

مریم میرزاخانی در سال ۱۳۸۴ با یان وندارک، استاد و دانشیار ریاضی دانشگاه استنفورد و پژوهشگر علوم کامپیوتر مرکز تحقیقاتی آی‌بی‌ام ازدواج کرد. او دانشمندی از اهالی کشور چک ساکن در امریکا بود . این دو بعدها صاحب یک دختر به نام آناهیتا شدند.

عکس های آناهیتا دختر کوچک مریم میرزاخانی به همراه مادرش در مراسم  مختلف علمی دیده می شود و این نشان از علاقه مریم میرزاخانی به حضور دخترش در کنار خودش حتی در مراسم علمی دارد.

.

اولین زن ایرانی که جایزه‌ی فیلدز را برد

مریم میرزاخانی در سال ۱۳۹۳ به سبب تحقیقاتش، برنده جایزه‌ی فیلدز  شد. جایزه‌ی فیلدز معتبرترین نشان علمی ریاضیات است که هر چهار سال یک ‌بار به برترین دانشمندان علم ریاضی زیر ۴۰ سال اعطا می ‌شود.

میرزاخانی نخستین زنی بود که در جهان موفق به دریافت این جایزه شد. در آن زمان او ۳۷ سال داشت. در پی دریافت این جایزه، حسن روحانی رئیس‌ جمهور ایران و دکتر فرجی دانا وزیر وقت علوم ایران، این موفقیت را به او تبریک گفتند.

.درگذشت نابهنگام

در تیرماه سال ۱۳۹۶، اعلام شد که مریم میرزاخانی به علت سرطان سینه در بیمارستان بستری شده است. او که بعدا گفته شد از چهار سال پیش به این بیماری مبتلا بوده و این سرطان به مغز استخوان او سرایت کرده، حالش بشدت وخیم گشته است و به همین علت نیز والدینش برای عیادت او به آمریکا رفته بودند.

 در کمال ناباوری مریم میرزاخانی در ۲۴ تیر سال ۱۳۹۶ در بیمارستان چشم از جهان

 فروبست.

خبر درگذشت این دانشمند بزرگ ریاضیات بسرعت توسط اغلب رسانه‌های بین‌المللی پوشش داده شد. انتشار این خبر در شبکه‌های اجتماعی و واکنش‌های گسترده به این ضایعه‌ی تأثربرانگیز به حدی بود که هشتک نام مریم میرزاخانی در روز جاری به رتبه‌ی دهم توییتر رسید.

.

یک شوک و یک سوال

هنوز بهت ناشی از خبر بیماری پروفسور مریم میرزاخانی زن نابغه ریاضیدان ایرانی ساکن در امریکا، گریبان افکار عمومی را رها نکرده بود که به فاصله ای دوسه روزه خبر درگذشت این بانوی دانشمند منتشر شد. این خود برای افکارعمومی مایه حیرت و شوک بود و باور خبر درگذشت او را سخت می کرد.

اما سوالی که در مواجهه با این خبر دردناک و حیرت آور برای خیلی از مردم کشور ما پیدا شد، این است که:

راستی دکترمریم میرزاخانی که به سبب ابتلا به سرطان سینه از دنیا رفت، به مرگی طبیعی درگذشت؟ در حالی که امروزه سرطان سینه از شایع ترین انواع بیماری سرطان است که در همین کشور خودمان هم قابل علاج می باشد، چرا در مورد این دانشمند ایرانی در کشوری که به لحاظ علم پزشکی و تجهیزات درمانی از پیشرفته ترین کشورهای جهان بشمار می رود، این سرطان موجب مرگ این دانشمند جوان شده است؟ نهایتا سوال این است:

آیا عامل واقعی و اصلی مرگ مریم میرزاخانی سرطان بوده است؟

و در آخر برای مریم میرزاخانی بقول دوستی باید گفت:

اگر مرگ داد است بیداد چیست

ز داد این‌همه بانگ و فریاد چیست…

/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)