هشت اثر منفی استرس بر بدن

گاهی بدن ما چیزهایی را که مربوط به تغییرات روحی ماست، نشان می دهد. برای مثال این که آیا وزن مان زیاد تر شده است،
موهای مان کم شده است، یا اینکه پوست ما کهیر می زند. تمامی این تغییرات منشأ استرس و اضطراب دارد.

0

سیستم دفاعی بدن هورمون های استرس زا مانند آدرنالین و کورتیزول را آزاد می کند که با وجود این هورمون ها بدن تان هشیار و آگاه بوده و آماده نشان دادن واکنش در برابر شرایط خاص است. از آنجا که هر کسی در طول زندگی خود دچار استرس و اضطراب می شود،استرس بیش از حد می تواند خطرناک بوده و منجر به بروز برخی از بیماری ها و یا حالات ناخوشایند در بدن ما شود.

 در این مقاله شما را با آثار و عواقب بروز استرس بر بدن آشنا می کنیم:

  • هنگامی که موهای شما ریزش بیش از اندازه و معمول دارد:

دکتر ریچارد گرانستین متخصص پوست در کالج ویل کورنل در نیویورک ،استاد دانشگاه پرسبیتریان، رئیس بیمارستان واقع در کلمبیا و شهر کورنل می گوید:  میانگین ریزش مو روزانه در افراد بین 100 تا 200 تار موست ،  در صورت داشتن استرس و هیجانات روحی در سطوح بالا ، میزان ریزش مو تا بیش از سه ماه به صورت دسته های تار مو به هنگام شانه زدن است.

این مشکل در اصطلاح پزشکی تلوژن ایفلوویوم نام دارد که هزاران فولیکول مو ( مواد تشکیل دهنده ساختار مو) به دلیل استرس بیش از حد تحریک شده و به طور همزمان موها در مرحله استراحت قرار می گیرند و به یکباره از پوست سر جدا می شوند.  به باور عده ای علت ریزش مو، اثرات نورونی ( همان رشته های عصبی )است و نیز می تواند علت،هورمون هایی باشد که به خاطر استرس آزاد می شوند و باعث ریزش بیش از اندازه موها می گردند.اما حقیقت آن است که هیچکس علت اصلی ریزش موها را نمی داند.

.

  • هنگامی که بیماری شما طولانی تر می شود:

حتما برای شما اتفاق افتاده است که مدت زمان طولانی تری در بستر بیماری بوده و برای دست یافتن به بهبودی به زمان بیشتری نیاز داشته اید. مطالعات نشان داده اند که استرس به سیستم دفاعی بدن آسیب وارد می کند و باعث بروز عفونت در بدن می شود که اگر استرس تحت کنترل باشد این عفونت می تواند بدن را تحریک کند  تا سریعتر در برابر یک ویروس  واکنش نشان دهد.

.

  • زمانی که سیستم گوارشی شما دچار مشکل می شود:

 استرس در مراحل شدید و سخت می تواند به سیستم گوارشی شما آسیب وارد کرده، طوری که مجبورتان  کند که با فاصله های زمانی کوتاه، به دستشویی بروید. به گفته دکتر ماجد زیرک ، متخصص گوارش در کلینیک کلولند در اوهایو، مغز و معده در ارتباط با یکدیگرند.  برای مثال، احساسات شدیدی مانند ترس و خشم به سیستم حرکتی مغز فشار وارد می آورند و در نتیجه مغز سیگنال هایی را به معده و سایر اندام های گوارشی می فرستد و در نهایت حالت استفراغ، تهوع و سرگیجه به وجود می آید که البته این حالت ها بستگی به میزان تحریک هر یک از اندام های گوارشی دارد.

.

  • جوش زدن پوست :

به گفته دکتر گرانستین، استرس و اضطراب معمولا باعث تحریک انواع مختلفی از بیماری های پوستی می شود که از جمله به آکنه و کهیر می توان اشاره کرد. آکنه در اثر وجود هورمون استرس که کورتیزول نام دارد، ایجاد شده  که در نهایت غده های تولید کننده چربی مورد نیاز پوست بیشتر از اندازه ترشح می شوند.

استرس منجر به بروز کهیرهای پوستی مانند سوریاس(جوش های بزرگ) می شود که دانشمندان به طور کامل علت بروز آن را نمی دانند.

.

  • زمانی که زخم شما نیاز به زمان بیشتری برای التیام دارد:

به گفته دکتر گرانستین زمانی که ما دچار استرس و تشویش می شویم، بریدگی ها، زخم و جای خراش اگر روی پوست باشد، دیر تر التیام می یابد. به این دلیل که بدن رطوبت را از لایه های بیرونی پوست در طول زمانی که استرس داریم کنار می زند و در نتیجه مرحله التیام پوست دیر تر صورت می گیرد.

.

  • هنگامی که مشکل تنفسی دارید:

به گفته دکتر استفن تیلی، استاد دانشگاه علوم پزشکی در کارولینای شمالی  و متخصص بیماری های تنفسی- ریوی، میزان بالای استرس منجر به بیماری تنگی نفس و سایر مشکلات تنفسی می شود. بیماران مبتلا به آسم می گویند که معمولا قبل از آنکه حملات تنفسی به سراغ آنها بیاید، دچار تشویش و استرس می شوند. پزشکان بر روی موش هایی که آسم داشتند، آزمایش هایی را انجام دادند که معلوم شد این موش ها نسبت به سایر موش ها که بیماری آسم نداشته و نیز در شرایط استرس زا قرار نگرفته بودند، دچار انسداد راه های عبور هوا بودند.

.

  • زمانی که قوه بینایی شما دچار تغییراتی می شود:

اگر احساس می کنید که چشم شما کمی تار شده و یا خشک می شود، قبل از آنکه تصمیم به عینک زدن بگیرید، توجه داشته باشید که آیا اخیرا دچار استرس شده اید؟ استرس می تواند دلیل اصلی این تغییرات در قوه بینایی تان باشد.

استرس می تواند سرعت رسیدن جریان خون را به مغز، چشم و پوست کاهش دهد.

دکتر سینتیا  آکریل، پزشک و متخصص در ویرجینیا می گوید: استرس می تواند منجر به انبساط مردمک چشم شود و یا اینکه پلک چشم ها تیک های شدید داشته باشند. اما این حرکات و تکان های غیر اختیاری چشم که میو کمیا نام دارد به تدریج پس از اینکه شما آرام شده و اضطراب را از خود دور کنید، برطرف می شوند.

.

  • زمانی که اضافه وزن پیدا می کنید:

وقتی که دچار استرس می شویم بدن تمایل به ذخیره کردن چربی به ویژه در ناحیه شکم دارد و زمانی که چربی های شکمی زیاد می شوند، بدن ورم می کند و هورمون هایی را آزاد می کند که احساس سیری می کنیم. همزمان هورمون های مربوط به استرس سرعت سوخت و ساز را کم می کنند و در نتیجه گرسنگی کاذب به خوردن غذاهای چرب و شیرین پیدا می کنیم. پس وقتی که دچار استرس می شوید بیشتر میل به خوردن غذا دارید شما کاملا سیر نمی شوید زیرا استرس دارید و انگار قحطی شده است. و به این ترتیب تناسب اندام شما تغییر می کند.

منبع: ام اس ان

/انتهای متن/

درج نظر