هشت راهکار تربیتی برای جلب دختر بچه ها به نماز و حجاب

دختران را از چه سنی نسبت به چادر سر کردن و همچنین خواندن نماز تشویق کنیم تا آنها قبول کنند و دلسرد نشوند؟ این سوال یکی از کاربران عزیز سایت به دخت است که مشاور مذهبی سایت جناب آقای صدارت پاسخ داده اند.

0

سوال:

با عرض سلام خدمت مشاور گرامی

من مادر دو دختر ۲ و ۴ ساله هستم

میشه لطفا راهنمایی کنید که دخترانم را از چه سنی نسبت به چادر سر کردن و همچنین خواندن نماز تشویق کنم و از چه راهی؟

ممنون ازاینکه وقت میذارید و پاسخ سوالات ما رو می دهید.

 

پاسخ مشاور:

علیکم السلام

در پاسخ به سوال شما ذکر چند نکته لازم است:

نکته اول :

آن چیزی که بیشتر از همه در فرزندان شما و تشویق آنها به مسائل دینی اثرگذاره رفتاره والدین هست یعنی اگر والدین به حجاب و نماز اهمیت بدن خود بخود بچه این رفتار را الگوبرداری می کند.

نکته دوم: طبق آنچه که در روایات آمده بهتره بچه از هفت سالگی به نماز خواندن تشویق و عادت داده بشود تا بعد از سن تکلیف برایش راحت باشد.

نکته سوم: در پاسخ به قسمت پایانی سوال یعنی “از چه راهی؟” باید بگم بهترین راه، تشویق و توجه والدین است.

نکته چهارم: اجباری نیست از سن خردسالی دختر را به چادر الزام کنید، اگر دیدید از مادر الگو نگرفت و به چادر علاقه نشان نداد تا سن تکلیف مجبورش نکنید، اما حواس تان به پوشش و لباسش باشد که دختر از بچگی به لخت بودن در برابر مردها عادت نکند و لباسهای زیبا و پوشیده داشته باشد.

نکته پنجم: تشویق به نماز و حجاب خوب و لازم است اما مراقب باشید افراط نکنید، مثلا در کارهای مورد علاقه دختران مانند لاک زدن و لباس مورد علاقه پوشیدن در مواقعی که نامحرمی در منزل نیست آزاد بگذاریدش در غیر اینصورت عقده شده و بعد از سن تکلیف در رفتارشان بروز خواهد کرد

نکته ششم: در کنار آموزشها و تشویقها و الگوی رفتاری خودتان یکی از نکات خیلی مهم مراقبت از خوراک ذهنی بچه هاست، مراقب باشید در سنین کودکی دچار دیدن یا شنیدن یا خوردن مواردی که شرعا اشکال دارد نشود حتی اگر از صدا و سیمای جمهوری اسلامی بود یا مواد غذایی ممهور به مهر استاندارد بود

نکته هفتم: سعی کنید از سختیهای اعمال دینی ابراز خستگی یا ناخرسندی نکنید چون روی ضمیر ناخودآگاه کودک اثر منفی دارد

نکته هشتم: از سن 4 سالگی به بعد از شیرینی های عبادت بگویید در قالب بازی و داستان برایش مرور و تمرین شود تا در سن تکلیف درک کند که چون سخت است ثواب بیشتری دارد و کسب رضایت خدا و ثواب، شادی، رضایت و شیرینی هم دارد(البته اعداد اعلام شده برای سن تقریبی بوده و به تناسب فرهنگ ها متغیر است)

/انتهای متن/

درج نظر