مراسم بزرگداشت روز ملی عفاف و حجاب برگزار شد

مراسم بزرگداشت روز ملی عفاف و حجاب توسط مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی روز سه شنبه در بوستان بهشت مادران برگزار شد.

0

راضیه جمالزاده/

به گزارش به دخت  مراسم بزرگداشت عفاف و حجاب در بوستان بهشت مادران با قرائت کلامی چند از آیات قرآن کریم آغاز شد.

همه ی کشورها برای امر اجتماعی قانون تعیین می کنند

 کرسی آزاد اندیشی برنامه بعدی این نشست بود که با حضور خانم ها  ادیبی و صادقی از نویسندگان و پژوهشگران حوزه برگزار شد.  و در آن به حجاب از نقطه نظر اجتماعی، تاریخی، روان‎شناختی و فیزیولوژیکی پرداخته شد.

خانم صادقی پژوهشگر حوزه حجاب در پاسخ به سوال یکی از حضار در مورد این که چرا حجاب در کشور ما اجباری است گفت:

 لباس پوشیدن جدای از امر شخصی، مسئله ای اجتماعی است. همان طور که امام باقر (ع) در جواب یکی از صحابه خود که امام را در منزل با لباس قرمز دید و تعجب کرد، فرمودند: من بر خلاف میل خودم به خاطر همسرم این لباس را پوشیدم.

پس یکی از ابعاد حجاب، بعد اجتماعی آن است و وقتی موضوعی اجتماعی می شود، بحث قانونمندی به میان می آید. همه ی کشورهای دنیا برای امر اجتماعی قانون تعیین می کنند. همان طور که در دانشگاه های کمبریج، آکسفورد، کلمبیا و غیره قوانینی برای پوشش زنان تعیین شده است، در ایران نیز حجاب و تعیین حدی از پوشش متعارف جزو قوانین است و همه ملزم به رعایت آن هستند.

زنان ایرانی در دوره های مختلف  از جمله در زمان هخامنشیان و اشکانیان پوشش داشتند؛ تاریخ ایران نشان می دهد زنان از دیر باز حجاب و پوشش خاصی را طبق فرهنگ خود داشتند.

رابطه حجاب و بی بند وباری

کارشناس دیگر برنامه، خانم ادیبی در این بخش  اظهار داشت: پوشش از دید روان شناختی از بسیاری رفتارهای ناپسند و روابط نامشروع جلوگیری می کند. آمارها نشان می دهد بی بند و باری و تجاوزات متعدد در کشورهایی که زنان حجاب ندارند بیشتر دیده می شود. هم چنین پژوهش ها نشان می دهد عفاف و حجاب اثرات عمیقی بر جسم و مغز انسان دارد. پس مسئله عفاف و حجاب یک بحث گسترده و با ابعاد مختلفی است که به بحث های تخصصی در هر بُعد نیازمند است.

 

در ادامه ی برنامه، خانم ورونیکا فاضلی پزشک آلمانی (ره یافته به اسلام) در سخنانی گفت:

 اگر زن از ارزش خویشتن آگاه شود حجاب خود را حفظ می کند. خداوند فطرت انسان را به گونه ای خلق کرده است که بتواند کار درست را از نادرست تشخیص بدهد. خدواند برای تربیت فرزند، حجاب و دیگر مسائل برای ما الگو قرار داده است.  البته کلا انسان به هر چیزی عادت می کند. چرا می‎گویند هنگامی که امام زمان (عج) ظهور می کند، انسان ها طاقت زیبایی و کلام دلنشین امام زمان را ندارند؟! چون به گناه عادت کردند. انسان که به لذت کاذب عادت کند، لذت واقعی جواب نمی دهد. خداوند برای انسان لذت واقعی قرار داده است و برای رسیدن به این لذت واقعی ما باید همه ی احکام را رعایت کنیم. افراد می گویند این دل باید پاک باشد ولی این کافی نیست. ما ملزم به رعایت همه ی احکام و دستورات دین هستیم.

 

حجاب، مقاومت در برابر برنامه های دشمن است

این مهمان برنامه، رواج ماهواره و سی دی های مبتذل و … را برنامه دشمن دانست و گفت:

همان طور که رهبر فرزانه می فرماید: مقاومت در دین مهم است و ما باید در مقابل برنامه های دشمن مقاومت کنیم. حجاب، مقاومت در برابر برنامه های دشمن است. شیطان به کافر کاری ندارد، بلکه به شیعه کار دارد. ما باید با وسوسه شیطان بجنگیم تا بتوانیم ارزش خود را پیدا کنیم.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: خداوند با دین اسلام نعمت را بر ما تمام کرد. آفریدگار هستی در سوره علق ما را نیازمند به نیاز دانسته، یعنی نیاز به خدا. هدف خداوند است. ما همیشه دنبال راحتی و تکنیک هستیم ولی ارضا نمی شویم، چون نیاز اصلی با  خواسته ها جابجا شده و این لذت کاذب ما را از لذت واقعی باز داشته است. ما هنوز انسان و ارزش انسان را نمی شناسیم. چون درک خود را از دست داده ایم؛ بنابر این ارزش خود را نمی فهمیم. اگر ارزش خود را متوجه می شدیم حجاب خود را به بهترین صورت ممکن رعایت می کردیم. دعا و عشق به ائمه (ع) محبت و اشتیاق به لذت واقعی را به دل انسان باز می گرداند. ما هنوز به سمت فرج حرکت نکردیم. امام زمان (عج) منتظر آگاهی و قلب پاک ما هستند. ما باید چشم بگوییم و با رعایت دستورات دین از جمله حفظ حجاب به سمت فرج حرکت کنیم.

برنامه بعدی اجرای چند ترانه توسط  حامد زمانی بود.

این مراسم با تقدیر  از نمایندگان سازمان ها و نهادهای فعال در زمینه حجاب و عفاف توسط  خانم سجادی دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی پایان یافت.

 

/انتهای متن/

درج نظر