10 راه عملی کنترل بچه ها در استفاده از تلویزیون و کامپیوتر

“شبکه پویا و بازی های کامپیوتری شب و روز کودکم را پر کرده اند” این جمله گلایه آمیزیست که خیلی از پدر و مادرها در مورد بچه های شان می گویند و نشان می دهد که در این مورد کاملا عاجز و درمانده شده اند. اما راه هایی عملی برای این کنترل وجود دارد.

1

حتما دوران کودکی خود را تا حدودی به خاطر می آورید و قطعا به یاد دارید که بازی ها، وسایل تفریحی و امکاناتی که آن دوره داشتید، چگونه بود.

 شاید بارها و بارها فرزندان شما این جملات را از شما شنیده باشند که: زمان ما که این چیزها نبود، ما این همه وسایل و امکانات نداشتیم.

.

زمان کودکی ما فرق داشت

واقعیت این است که باید تفاوت ها و تغییرات را بپذیریم و دائما خود را با کودکان مان مقایسه نکنیم. طبیعی است که دوران کودکی و نوجوانی ما با کودکان مان بسیار متفاوت بوده است . ما مجبور هستیم گاهی اوقات این تغییرات را بپذیریم و با واقعیت روبرو شویم. یکی از این تغییرات حضور کامپیوتر و بازی های کامپیوتری … است. بعلاوه در دوران کودکی و نوجوانی شما ، تلویزیون هم این طور مداوم برنامه نداشت، تعداد شبکه ها کمتر بود و زمان پخش برنامه ها کوتاه تر و تنوع کمتری وجود داشت. مطمئن باشید اگر آن دوره هم این امکانات وجود داشت ما هم مثل فرزندان مان رفتار می کردیم.

.

 باید افراط به اعتدال تبدیل شود

  اما اگر این مسئله به شکل عادت و به طور افراطی در کودکانتان وجود دارد به طوریکه زندگی عادی آنها را مختل کرده و تحرک کمتری دارند ، حتما باید جلوی آن گرفته شود و به حد اعتدال درآید برای این کار به نکات زیر توجه کنید:

.

در خانه قانون بگذارید

ابتدا باید برنامه ریزی کرده و قوانینی را در منزل بگذارید . این قوانین باید به اطلاع همه اعضای خانواده برسد و همه هم باید این قوانین را رعایت کنند .    

.

تماشای تلویزیون را از ابتدا کنترل کنید

 اینکه تلویزیون از صبح که از خواب بیدار می شوید  تا شب که به رختخواب می روید، بی دلیل روشن باشد کار درستی نیست. فقط زمانی که می خواهید برنامه ای را تماشا کنید، تلویزیون را روشن نمایید .

.

توجه کنید که چه برنامه هایی برای کودک تان مناسب است

 یکی از مسائل مهمی که در گذشته رعایت می شد و امروزه بندرت دیده می شود، این است که در گذشته فرزندان هر برنامه ای را اجازه نداشتند ببینند ولی امروزه این روش ها اعمال نمی شود که خود مشکلاتی را به همراه دارد .    

.

وسط برنامه،  تلویزیون را خاموش نکنید

اگر تماشای برنامه ای با برنامه دیگری مثلا خوردن غذا، رفتن به جایی ، خوابیدن … تداخل دارد از ابتدا اجازه دیدنش را ندهید تا مجبور نشوید در وسط برنامه، کودک را از جلوی تلویزیون بلند کرده که نهایتا به درگیری و تنش منجر شود . مخصوصا اگر برنامه مناسب و مورد علاقه اوست طوری  برنامه ریزی کنید که بتواند تا انتها نگاه کند و هیچ وقت وسط برنامه،  تلویزیون را خاموش نکنید و یا او را مجبور به بلند شدن نکنید . گاهی اوقات می توانید به او مدت زمان باقی مانده را تذکر دهید . مثلا بگویید فقط 10 دقیقه از وقتش مانده است.  

.

از تلویزیون به عنوان جایزه استفاده کنید

 اگر به وظایفش درست رسید و انجام داد و یا خواسته های شما را اجابت نمود و یا هر رفتار دیگری که لایق جایزه گرفتن است انجام داد ، تلویزیون می تواند وسیله ای برای تشویق او باشد .

.

حتی الامکان هنگام تماشای تلویزیون او را همراهی کنید

در مورد برنامه موردنظر باهم  صحبت کنید با این روش خیلی از مسائل را می توانید به او بیاموزید مثلا هنگام نگاه کردن به تبلیغات با سؤال کردن در مورد اینکه هدف از این تبلیغ چیست ؟ آیا به نظر تو چیزهایی که نمایش داده شد واقعیت دارد و این وسیله می تواند چنین تاثیری داشته باشد ؟ او را متوجه هدف تبلیغات کنید .

.

 اجازه دهید از بازی سیر شود

مثلا برای او تعیین کنید که بعدازظهر پنج شنبه و یا جمعه را می تواند بازی کند.

.

روش های منفی آخرین گزینه است

در صورتی که روش های بیان شده نتیجه نداد از تدابیر منفی استفاده نمایید. تلویزیون و کامپیوتر را خاموش کنید یا می توانید قطعه ای از کامپیوتر را بردارید، مخصوصا اگر می دانید در غیاب شما به طرف این دستگاه ها رفته و آنها را روشن می نماید، تدابیری بیندیشید که نتواند آن را روشن کند. اگر چنانچه در نبود شما به حرف تان گوش داد و دستگاه را روشن نکرد، حتما تشویقش کنید. 

.

سر حرف خود باشید

زمانی که به عنوان تنبیه، مانع استفاده از تلویزیون و کامپیوتر می شوید و برای او تعیین می کنید که مثلا امروز حق استفاده از این وسیله را ندارد، سر حرف خود باشید و کوتاه نیایید، حتی اگر جیغ و داد و گریه و زاری راه انداخت و یا کلماتی نظیر ببخشید ، دیگر تکرار نمی کنم … را بر زبان آورد، باز هم قاطع و جدی باشید و عقب نشینی نکنید .                                                                            

.

قاطع و جدی باشید

در اجرای قوانین ، قاطع ، جدی و صبور باشید .            

/انتهای متن/                                                     

نمایش نظرات (1)