با کمرویی و اعتماد به نفس پایینم چه کنم؟

من گوشه گیر و کمرو هستم و همین باعث پایین آمدن سطح ارتباطم با آدمها و شرکت نکردن در فعالیت های گروهی می شود. آیا به اعتماد بنفس پایین من مربوط است؟ چه کارکنم؟ این، سوال این دفعه کاربر به دخت است و سوال خیلی خانم های دیگر که خانم فرشته نقدی به آن پاسخ داده اند.

0

سوال:

با سلام خدمت شما خانم دکتر عزیز

درمان انزوا طلبي و كمرويي ناشي از عدم اعتماد به نفس چيست؟

 زیرا خودم می دانم که کمرویی من به علت پایین بودن اعتماد به نفسم است.

سوال بعدی من این است که این كاهش سطح ارتباط اجتماعي و فعاليت هاي گروهي چگونه جبران مي شود؟


پاسخ مشاور:

سلام عزيزم .از آنجا که این سوال مبتلا به خیلی از دوستان است و مکررسوال شده، باید عرض کنم بسته به سن ،مشکلات، جنسیت ، خانواده و مسائلی که  افراد در زندگی تجربه کرده و می کنند،  راهکارهای مختلف و درمان هاي زيادي برای این دو مشکل وجود دارد كه مي تواند بسيار تاثير گذار باشد

اما به طور کلی و مختصر می توان گفت که نداشتن اعتماد به نفس مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد از جمله بايد ها  و نبايد ها سخت گیری در شیوه فرزند پروری، تنبيه ها و تشويق ها كه در كودكي درخانه، در محيط مدرسه و…. مي شويم كه مي تواند علت ایجاد عدم اعتماد به نفس و يا باعث اعتماد به نفس كاذب شود در افراد شود که این دومی به نوعی خودشیفتگی نامیده می شود.

 دليل ديگر ی که موجب عدم اعتمادبه نفس می شود کمال گرایی یاکمال طلبی است، یعنی  داشتن انتظارات زياد از خود و بيشتر از توان و شرايط واقعي كه فرد دارد.

 فردي كه اعتماد به نفس پاييني دارد،  از حضور در جمع، ابراز علاقه، ابراز خشم و … خودداري مي كند. او از واكنش ديگران، قضاوت و اعتراض آنها مي هراسد و….

 یکی از راه های ایجاد اعتماد به نفس باور داشتن خود، دوست داشتن خود و داشتن تصور مثبت یا خود پنداره مثبت است. البته اگر انسان شناخت درستی از خود، توانایی ها و استعدادهای خود داشته باشد با باور و اعتمادی که به خود دارد دست به کار شده، بهانه جویی، تنبلی، از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردن را کنار می گذارد و خود به خود در مسیر بالا بردن اعتماد به نفس قدم بر می دارد.

راه های متفاوتی برای ایجاد اعتماد به نفس هست که نمی توان به همه مسائل آن در اینجا اشاره کرد. اول باید ریشه یابی و تشخیص درست برای این عدم اعتماد بنفس داد.

پس نياز به مشاوره فردي و حضوري ضروری است و اينكه آيا واقعا مشكل اصلی که شما را آزار می دهد،  اعتماد به نفس است؟

ويا اينكه اباید دید اين مسئله در كجاها براي شما پيش مي آيد كه منزوي و گوشه گيرمي شويد؟

یعنی محيط هايي كه فكر مي كنيد در انها  اعتماد به نفس پاييني داريد، كجاست؟

باید كمي فكر كنيد و از مشاوره حضوري كمك بگيريد تا به اميد خدا مسئله حل شود.

مطالعه کتب مختلف از جمله کتاب «اعتماد به نفس آن را بیابید و زندگی کنید» کتاب بسیار روان و ساده ای است از باربارا دی آنجلس، ترجمه لیلا ازادی .

 کتاب دیگر برای سنین پایین “کودکان شاد با اعتماد به نفس وموفق” است که نویسنده اش دکتر رامین کریمی است.

همچنین چند کتاب دیگر کاربردی در این باره هست که با کمک مشاور می توانید بخوانید و در جلسات مشاوره پیش روید.

ضمن اینکه طبق معمول با شرکت در دوره های مهارت های زندگی می توانید گام هایی در این مسیر بردارید.

کلید واژه ها:مشاوره، اعتماد به نفس، روابط اجتماعی، مهارت های زندگی، کمرویی، انزواطلبی، فعالیت های گروهی، کمال گرایی، ابراز علاقه، ابراز خشم

درج نظر