متخصصان بیماری های عفونی هشدار می دهند: اگرحیوان دارید…

تب کنگو، هاری، تب مالت، سالک و کیست هیداتیک از بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات است که بعضی کشنده و بعضی قابل درمان استاگر چه همراه با عوارض و خطرات زیاد.
به بهانه سیزدهم تیرماه روز جهانی بیماری‌های مشترک بین انسان وحیوان با یک پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت و گو داشته ایم.

0

سیزدهم تیرماه مصادف با روز جهانی بیماری‌های مشترک بین انسان وحیوان است. یکی از بیماری‌های مشترک انسان وحیوان بیماری تب کنگو است که مدتی است در برخی از نقاط کشور شایع شده و بر طبق آخرین آمار 71 نفر در ایران به این بیماری مبتلا شده‌اند. از آنجا که این بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت هستند، داشتن آگاهی در خصوص منشأ به وجود آورنده آنها ،علائم بیماری و روش‌های درمان لازم وضروریست وکمک بزرگی به کاهش آمار مبتلایان می‌کند. به همین بهانه خبرنگار به‌ دخت گفتگویی با دکتر مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی وعضو کمیته کشوری انفلونزاداشته تا به بررسی چند بیماری شایع مشترک بین انسان وحیوان از جمله تب کنگو بپردازد.

تب مالت درمان دارد

دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی در مورد تب کنگو گفت:

بیماری‌های مشترک بین انسان وحیوان بیماری‌هایی هستند که در حیوان بروز می‌کنند وانسان به تبع استفاده از فرآورده‌های حیوان ویا تماس با حیوان  ممکن است به این بیماری مبتلا شود. یکی از شایع ترین این بیماری‌ها بیماری تب مالت است. این بیماری در حیوانات به خصوص گاو، گوسفند وبز شایع است وانسان بر اثر مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه ویا خوردن گوشت نپخته این حیوانات ویا کباب های آبدار ممکن است به این بیماری مبتلا شود. این بیماری در اقصی نقاط کشور ما وجود دارد؛ علائم آن دردهای استخوانی ، تب، تعریق وضعف وبیحالی است وجالب این است که تا بیماری در حیوان ریشه کن نشود، امکان ریشه کنی در انسان وجود ندارد. مهمترین راه پیشگیری انسان از این بیماری پرهیز از مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه است ودر درجه بعدی مصرف گوشت وکباب کاملا پخته است. خوشبختانه این بیماری در انسان درمان دارد که درمان موثر آن مصرف شش تا هشت هفته آنتی بیوتیک است. علی رغم درمان موثر ممکن است 10 درصد از بیماران ممکن است دچار عود بیماری شوند ونیاز به درمان‌های مکرر داشته باشند.

بیماری هاری ‌کشنده است

وی در ادامه افزود:

نوع دیگری از بیماری که در بین انسان وحیوان مشترک است، بیماری هاری است. این بیماری بر اثر گزش حیوانات هار نظیر سگ، گربه وگراز به انسان منتقل می‌شود ومتأسفانه بیماری کشنده‌ای است واگر فردی  مبتلا به هاری شود، صد درصد فوت می‌کند. بهترین راه پیشگیری از این بیماری این است که اگر افراد از سگ یا گربه  نگهداری می‌کنند، واکسن هاری را برای این حیوانات تزریق کنند تا درصورت گزش این حیوانات مبتلا نشوند.

شیوع تب کنگو به میزان غیرمعمول رسید

بیماری تب کنگو در اقصی نقاط کشور وجود دارد به طوری که در ماه‌های اخیر شیوع بیماری از میزان معمول بیشتر بوده وبین 10 تا 30 درصد امکان مرگ ومیر وجود دارد

عضو کمیته کشوری انفلونزا در خصوص بیماری تب کنگو که مدتی است در کشور شایع شده است، اظهار داشت:

این بیماری مشترک بین انسان وحیوان است که از راه نیش کنه با خون وبافت انسان وحیوان آلوده انتقال می‌یابد. این بیماری در اقصی نقاط کشور وجود دارد به طوری که در ماه‌های اخیر شیوع بیماری از میزان معمول بیشتر بوده وبین 10 تا 30 درصد امکان مرگ ومیربر  اثر آن  وجود دارد. فردی که به این بیماری مبتلا می‌شود در ابتدا  با علائم غیراختصاصی نظیر تب، شکم درد، بدن درد وعلائمی شبیه به آنفلونزا به پزشک مراجعه می‌کند وبعد از این بیماری وارد فاز جدیدی می‌شود به طوری که در بدن بیمار دانه هایی پیدا می شود وشروع به خونریزی می‌کند. خون ریزی ابتدا در یک قسمت از بدن ایجاد می‌شود وسپس به بیش از دو قسمت رسیده و از مجاری بدن نظیر دهان، لثه، بینی، رحم،مجاری ادرار ودستگاه گوارش خارج می‌شود.

این خون ریزی باعث می‌شود بیمار دچار شوک شده و بلافاصله فوت کند. تب کنگو درمان دارویی موثری دارد به نام “کپسول ریباویرین” دارد که  در کشور به رایگان میان افراد نیازمند به این دارو توزیع می‌شود.

مناطقی که در صدر ابتلا به تب کنگو هستند

وی افزود:

 بر طبق آخرین آماری که از تب کنگو داریم 71 مورد ثابت شده قطعی از این بیماری گزارش شده است که تنها سه مورد منجر به فوت شده است و اینگونه به نظر می‌رسد علی رغم افزایش تعداد مبتلایان به علت هوشیاری سیستم مدیریت درمان تنها سه مورد مرگ ومیر داشته‌ایم.

در شهر تهران تاکنون تنها یک مورد ابتلا گزارش شده است که این مورد هم از اردبیل به تهران آمده بود که بیماری علائم خود را در تهران نمایان کرد.

بیشترین موارد بیماری در استان های سیستان بلوچستان، خراسان، اصفهان، فارس و کرمان وجود داشته است.  

بیماری کیست هیداتیک

 دکتر مردانی در خصوص بیماری  دیگری به نام “کیست هیداتیک “که بین انسان و حیوان مشترک است گفت:

این بیماری در انسان منجر به ایجاد کیست‌های متعدد در کبد ونقاط دیگر بدن می‌شود وافرادی که شغل آنها مرتبط با دام است ویا سگ گله دارند، در معرض خطر هستند. مبتلایان ممکن است این بیماری را درسال های قبل گرفته باشند ومدتی بعد نشانه‌های آن که به صورت کیست‌های متعدد در کبد و ریه است خود را نشان دهد؛ درمان آن از طریق جراحی و دارودرمانی به عنوان روش مکمل امکان پذیر است.

سالک یا لک یکساله

وی در ادامه عنوان کرد:

 یکی دیگر از بیماری‌های مشترک بین انسان وحیوان بیماری سالک است که درواقع از نیش پشه‌ای به نام پشه خاکی به فرد منتقل می‌شود و زخمی در اندام‌های فرد ایجاد می‌کند که التیام این زخم حدودا یک سال طول می‌کشد وبه همین دلیل به لک یکساله هم مشهور است.

سالک درمان‌های خاص خود را دارد وبرای اینکه افراد به این بیماری مبتلا نشوند ضرورت دارد در مناطقی که پشه خاکی وجود دارد قرار نگیرند واگر درمناظقی که این بیماری وجود دارد نظیر  اصفهان، یزد وخراسان هستند با پوشش مناسب واستفاده از پشه بند در زمان خواب از نیش این پشه در امان باشند.

پیشگیری شرط عدم ابتلا

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در انتها افزود:

توصیه ما به افراد برای کاهش موارد ابتلا به این گونه از بیماری‌ها این است که در ابتدا در خصوص راه‌های انتقال این بیماری‌ها آگاهی کسب کنند ودر درجه بعد با بکار گیری روش‌های پیشگیری، از ابتلا به بیماری ها ممانعت کنند.

نشانه ها و راه های پیشگیری از تب کنگو

به طور نمونه یکی از روش‌هایی که در تب کنگو مانع از ابتلا می‌شود پرهیز از ذبح گوسفند در نزدیکی محل سکونت است زیرا این اقدام ریسک ابتلا به این بیماری را بالا می‌برد. توصیه این است که ذبح حیوان در کشتارگاه‌های صنعتی و سنتی وزیر نظر دامپزشکان صورت پذیرد. با توجه به اینکه در حال حاضر تب کنگو در ایران شایع است افراد ضرورت دارد از علائم بیماری آگاه باشند .این نشانه‌ها یک دوران نهفتگی دارند که معمولا بین سه تا 5 روز وحداکثر ممکن است تا 13 روز به طول کشد. سپس علائم بیماری  با تب، بدن درد، کوفتگی عضلانی، تهوع، استفراغ به مدت سه روز ظاهر می‌شوند و بعد از این فرد وارد مرحله‌ جدیدی  می‌شود که در این مرحله  بدن شروع به دانه زدن می‌کند واز ارگان‌های مختلف خون ریزی ایجاد می‌شود که امکان تداوم خون ریزی ،شوک  و در نهایت مرگ فرد وجود دارد. لازم به ذکر است عده زیادی از بیماران سیر بیماری را می‌گذرانند و بعد از سه هفته رو به بهبودی می‌روند و معمولا در هفته سوم از بیمارستان مرخص می‌شوند.

/انتهای متن/

درج نظر