ورود به حاشیه های زندگی خصوصی ستاره ها: آری یا نه؟

یک بام و دو هوای حاشیه های خصوصی زندگی ستاره های سینمایی در کشور ما خیلی از رسانه ها و مردم را گیج کرده است که بالاخره آیا وارد حیطه زندگی خصوصی آنها شدن و با آب و تاب به جزئیات پراختن خوب است یا بد است و ممنوع مخصوصا وقتی حرف از جدایی و بی وفایی و بی اخلاقی و … است؟

0

روی خط خبر بودن شاید یکی از اصلی ترین دلایلی است که باعث می شود یک چهره (هنری، ورزشی و…) از زندگی شخصی اش برای مخاطبین، توسط خبرنگاران و فضاهای مجازی به اشتراک بگذارد.

 

خبرساز بودن رمز دوام و جذابیت

 روی خط خبر بودن و به اصطلاح خبرساز بودن باعث می شود که اخبار مربوط به یک چهره مدام توسط مخاطبین هر هفته، هر روز و در بعضی مواقع حتی هر ساعت دنبال شود!

طبیعی است که این مورد توجه قرار گرفتن هنرمندان  معمولا تنها با کارهای هنری و فعالیت های حرفه ای اتفاق نمی افتد چرا که در نهایت مگر چقدر می شود با پروژه های مختلف کاری حتی در ابعاد جهانی سوژه خبر شد؟ مگر یک چهره صرف نظر از اینکه هنرمند، ورزشکار و… است، چه مدت می تواند در پروژه های جنجالی و خاص حضور پیدا کند؟

جواب این است که حتی هنرمندان مشهور که شهرت جهانی هم دارند و به مدت زمان یک تا دو دهه ستاره بوده اند هم بدون منتشر کردن یک سری اخبار از خودشان (بسته به نوع شخصیت و علایق شان) نمی توانند این چهره بودن  یا به اصطلاح ستاره بودن را حفظ کنند.

مسلم است که یک ستاره هرچند با استعداد، اگر مدام در خط توجه قرار نگیرد کم کم فراموش می شود و کارهای تخصصی اش به تنهایی نمی تواند در دنیایی پر از رقابت  برای حفظ جایگاهش کافی باشد.

البته در حال حاضر هنرمندانی هم وجود دارند که اجازه ورود به زندگی شخصی شان را تحت هیچ عنوانی به رسانه ها نمی دهند و در فضای مجازی هم یا هیچ صفحه ای ندارند و یا اگر هم دارند در آن اخبار زندگی شخصی شان را انتشار نمی دهند .منتها معمولا چنین هنرمندانی نمی توانند ستاره باشند چرا که تعریف ستاره ها همیشه با حاشیه ها همراه بوده است.

 

خبرسازی خوب است یا بد؟

حالا چند وقتی می شود که انتشار اخبار مختلف در رابطه با چهره های معروف هنری کشورمان از سوی خبرنگاران، مورد ایراد این چهره ها قرار گرفته است. در واقع  خیلی از این چهره ها به  کنجکاوی خبرنگاران و مردم در مورد زندگی شخصی شان در رسانه ها و فضاهای مجازی اعتراض دارند. مشخصا  خیلی چهره های مشهور از میان سینماگران هستند که در برابر انتشار اخبار زندگی شخصی شان، مخصوصا وقتی این اخبار منفی باشد و ناخوشایند، عکس العمل های تندی نشان می دهند؛ عکس العمل هایی که گاه تا مرز توهین و بدو بیراه گویی و … هم پیش می رود.

مساله این است که این روالی است که در کل دنیا هست و نه فقط در کشور ما.

یعنی در حال حاضر در جای جای دنیا چهره های مشهور یا سلبریتی ها در خط توجه خبرنگاران و مردم طرفدارشان هستند و هر چه یک هنرمند یا ورزشکار و… بخواهد معروف تر باشد، باید روی موج خبرسازی بیشترحرکت کند. این خبر ساز بودن از اخبار مربوط به کمک های انسان دوستانه، علاقه به حیوانات خانگی، ماجراهای برخورد آن چهره معروف با هواداران گرفته  تا اظهار نظر های شخصی در مورد مسائل روز و حتی اتفاقات خصوصی زندگی شخصی و… در تمام این اخبار خود چهره ها اولین کسانی هستند که با به اشتراک گذاشتن این مطالب  اجازه ورود به حیطه شخصی شان را به بقیه می دهند و مسلم است که در ازایش به خواسته شان که زبانزد بودن است، می رسند .

 

چهره های مشهور در دنیا

اینکه چهره های مشهور در اجتماع چگونه حضور پیدا کنند و تا چه حد از زندگی خود را به اشتراک بگذارند بسته به فرهنگ، ملت و حتی هر شخصی متفاوت است اما در نهایت یک سری اتفاقات در زندگی هر کس هست که نمی شود پنهانش کرد، مخصوصا اگر آن اتفاقات در زندگی یک چهره معروف هنری و سینمایی رخ دهد. در همه جای دنیا برای اعلام این بخش از اتفاقات هم راه و رسمی هست و البته این راه و رسم در کشور ما چندان رعایت نمی شود.

مثلا در بین هنرمندان آمریکایی و اروپایی و حتی هنرمندان ترکیه رسم بر این است که وقتی زوجی با هم ازدواج می کنند حالا چه بعضی که در مدت زمان نامزدی خود به شدت خبرسازند و چه دسته ای که بی سر و صدا ازدواج می کنند در هر دو مورد طی یک سری خبر رسمی از طریق کانال های تلویزیونی یا صفحه های خود در فضای مجازی و رسانه های دیگر، این خبر را پخش می کنند و در مورد طلاق هم وضعیت به همین منوال است، زوج با بیانیه ای رسمی جدایی خود را اعلام می کنند.

متاسفانه در کشور ما شاید در مورد ازدواج (که معمولا در مورد آن هم خبر رسمی وجود ندارد و بازار شایعه همیشه گرم است) اعلامی وجود داشته باشد اما در مورد جدایی و طلاق از طرف زوجین معمولا سکوت محض اتفاق می افتد و مردم هنرمندی را که تا دیروز در کنار همسرش در برنامه های مختلف و جلد مجله ها و صفحات مجازی می دیدند، یکباره  کنار یک زن  یا مرد دیگر دست در دست همدیگر می بینند و مخاطب باید خودش از این عکس ها تشخیص دهد که جدایی و طلاق یا چیزی شبیه به آن اتفاق افتاده است!

تازه جالب اینجاست که اگر خبرنگاران و مردم در این مورد از آنها سوال کنند، این  اخبار مربوط به طلاق را کاملا شخصی می دانند و هیچ توضیحی در مورد وقوع و عدم وقوع آن هم نمی دهند و ترجیح می دهند که چند و چون آن را به ذهن خلاق مردم بسپارند!

 

سخن آخر

هر چند بسیاری از ستاره ها، در سبک  زندگی و مخصوصا  در انتشار مداوم امور شخصی و حاشیه های زندگی شان در رسانه و فضای مجازی به  تقلید از همتاهای غربی خود می پردازند، اما از سوی دیگر وقتی پای اعلام بخش های دیگر زندگی مثل جدایی و طلاق و حاشیه هایی  از این قبیل به میان می آید، معلوم نیست که تابع کدام راه و رسمند که به دهان رسانه ها و مردمی که این گونه اخبار را دنبال می کنند، می کوبند؟!

این بام و دو هوای استقبال ستاره ها از حاشیه سازی در رسانه ها و هم اعتراض و بد و بیراه نثار کردن به رسانه ها بابت ورود به یک بخش از زندگی خصوصی شان برای مردم و رسانه ها قابل درک نیست و واقعا نمی دانند که تا کجا می توانند خبرهای زندگی شخصی این چهره ها را دنبال کنند و از کجا ورود به این حیطه، ممنوع و غیر مجاز است؟

/انتهای متن/

درج نظر