آیا کاپتاگون ربطی به گروه داعش دارد؟

کاپتاگون قرصی محرک و در باور بعضی ها نوعی ماده مخدر است که در سوریه و مخصوصا عربستان مشتری زیادی دارد. اما بررسی یک باور نادرست در مورد کاپتاگون که به قرص محرک گروه داعش معروف شده است، به دخت را بر آن داشت که با یک متخصص اعتیاد و عضو انجمن مبازه با دخانیات به گفت و گو بپردازد.

0

اعتیاد در دنیای امروز تنها منوط به مصرف مواد مخدر نام آشنا نیست بلکه هر روز نام نوع جدیدی از آن به گوش می‌رسد. شاید دلیل آن، این باشد که افراد معتاد پس از مدتی احساس لذتی را که در پی مصرف ماده‌ مخدر خاص تجربه می‌کنند، از دست داده به دنبال راه جدیدی برای ارضای نیاز خود می‌روند وسوداگران ومافیای مواد مخدر همواره در جستجوی روشی جدید برای پاسخگویی به این نیاز هستند.

 یک نوع جدید از اعتیاد به مصرف قرص توهم زای “کاپتاگون “است؛ قرصی که مورد استفاده گروهک‌های منتسب به داعش است. گفته می‌شود این قرص خوی خشونت  را در افراد افزایش می‌دهد و یکی از دلایل خوی وحشگیری در گروه داعش مصرف این قرص است. حال باید دید این قرص می‌تواند چنین حالتی را در افراد ایجاد کندودلیلی بر خصلت وحشیگری وخشونت گروه داعش باشد؟

دکتر آرش نیک خلق متخصص اعتیاد و عضو انجمن مبارزه با دخانیات در این باره با خبرنگار به دخت به گفتگو نشست.

 

کاپتاگون محرکی برای درمان بیش فعالی

دکتر نیک خلق در خصوص پیشینه مصرف کاپتاگون گفت:

 قرص کاپتاگون در ابتدا توسط آلمانی‌ها در سال 1961 تولید شد که به عنوان جایگزینی برای آمفتامین‌ها کاربرد داشت. این باور که این قرص یک نوع مخدر است اشتباه بوده کاپتاگون در اصل یک محرک مانند مابقی آمفتامین‌ها است وبه عنوان دارویی برای درمان کودکان بیش فعال استفاده می‌شد ویا برای درمان بیماران پرخواب تجویز می‌شد تا اینکه مورد تأیید سازمان غذا ودارو قرار نگرفت و به دارویی که به صورت غیر قانونی تولید می‌شود، تبدیل شد. این قرص محرک در ردیف داروهای متانفتامین وشیشه است ودر این گروه ضعیف ترین قرص است.

قرصی به قدمت جنگ جهانی

وی افزود:

نکته مورد توجه این است که زمانی که به تاریخچه مصرف این دارو وشیوع مصرف آن در کشورهای مختلف نگاه می‌کنیم،  می‌شویم قبل از اینکه  گروه داعش ایجاد شود، این دارو جزو پرمصرف‌ترین داروها در کشورهای عربی بوده است وطبق آماری که سازمان بهداشت منتشر کرده است بیشترین سوء مصرف در کشورهای عربی به علت مصرف قرص کاپتاگون بوده است. کاپتاگون نام تجاری این دارو است ودر اصل قرصی است که فنی تیلین تولید می‌شود و زمانی که این ماده وارد بدن می‌شود تبدیل به دو داروی آمفتامین وتئوفیلین می‌شود که هر دو ماده محرک بوده وباعث افزایش توان بدنی وکاهش خواب می‌شوند. در جنگ های طولانی مانند جنگ جهانی دوم وجنگ هایی که در ویتنام انجام می‌شد مصرف داروهای محرک شیوع داشت تا سربازان بتوانند چند شبانه روز نخوابند وبه طور مداوم بجنگند ونیروی زیاد داشته باشند. بنابراین مصرف این داروها چیز جدیدی نیست. بنابراین این دارو هم دارویی است که به عنوان یک داروی سنتی سوء مصرف در کشورهای عربی مصرف می‌شود.

 

داعش با وجود کاپتاگون هم خطرناک نیست

داعشی‌ها افرادی از سربازان خود را که دچار جنون وتوهم ناشی از مصرف آمفتامین هستند، برای مأموریت‌های وحشیانه خود به کار می‌گیرند وهمراه این داروها قرص کاپتاگون هم به آن‌ها می‌دهند.

این متخصص اعتیاد در خصوص تأثیرات خلقی کاپتاگون اظهار کرد:

اینکه گفته می‌شود این دارو فرد مصرف کننده را بی رحم می‌کند، باور صحیحی نیست. شاید این دارو فرد را نترس کند ولی در بروز رفتارهای بی رحمانه نقشی ندارد. تمام داروهای آمفتامین ومخدرهایی نظیر شیشه فرد مصرف کننده را دچار جنون وتوهم می‌کنند اما تمام افراد هم این حالت را تجربه نمی‌کنند. یک احتمال وجود دارد که داعشی‌ها افرادی از سربازان خود را که دچار جنون وتوهم ناشی از مصرف آمفتامین هستند، برای مأموریت‌های وحشیانه خود به کار می‌گیرند وهمراه این داروها قرص کاپتاگون هم به آن‌ها می‌دهند. در دو تحقیق مستند ثابت شده است برخی از قرص‌هایی که به نام کاپتاگون مورد مصرف قرار می‌گیرند در مواد تشکیل دهنده آنها به هیچ عنوان ماده اصلی کاپتاگون که همان فنی تیلین است وجود ندارد. داروهایی مانند کولین وکافئین وآمفتامین ویک سری ترکیبات مانند استامینوفن وکدئین هم داخل این داروها دیده شده است . این باور بر طبق این تعریف صحیح نیست که خوی وحشیگری داعش را منوط به مصرف این قرص بدانیم. چرا که بر طبق اصولی که داعش دارد  این ادعا از طرف آنها چیزی جز ایجاد رعب و وحشت در میان افراد نیست.

 

تجارت کاپتاگون در سوریه

وی در ادامه افزود:

 این دارو دارویی است که در نقاط مختلف به راحتی تولید می‌شود زیرا بسیار ارزان است ودر سوریه به دلیل اینکه تدابیر قانونی وجود ندارد به یک تجارت  تبدیل شده است. کاپتاگون در آشپزخانه‌های تولید دارو با تجهیزات ومواد اولیه ارزان غیرقانونی با تعداد زیاد تولید می‌شود و چه بسا مقادیر زیادی از آن حاوی ترکیبات کاپتاگون هم نباشد واز ترکیباتی که گفته شد در تولید آن استفاده شود . قرص کاپتاگون مانند بفیه آمفتامین‌ها باعث سرخوشی ، انرژی وهیجان،افزایش اعتماد به نفس ،افزایش قدرت و خشکی دهان می‌شود. منتها مسأله مهمی که وجود دارد این است که اثرات قرص موقت است وفرد تنها  دو روز می‌تواند این دارو را با این اثرات مصرف کند وبعد از آن دچار سرکوب می‌شود وبعد از این ممکن است دچار افت شدید انرژی وخواب چند روزه شود. دلیل آن خاصیت این داروها است که از انرژی درون بدن استفاده می‌کند واین باور اشتباه است که خود دارو فرد را تبدیل به یک ابر قدرت می‌کند بلکه انرژی بدن را در طی دو روز افزایش می‌دهد وسپس منجر به سوء تغذیه ، کاهش وزن، مشکلات خواب، نارسایی کلیوی و.. می‌شود.

کاپتاگون به نفع تظاهرات اعتراضی

عضو انجمن مبارزه با دخانیات ضمن اشاره به این نکته که این دارو جنبه سیاسی پیدا کرده است گفت:

در برخی از تجمعات اعتراضی با پخش این قرص میان معترضین از خاصیت شجاعت طلبی وقدرت طلبی آن به نغع اعتراضات بهره می‌گیرند. این قرص اسامی گوناگونی دارد ، بیوکاپتن وفیتون از این اسامی است ولی همانطور که گفتیم ماده اصلی آن فنتیلین است. کاپتاگون قرصی است که اثر ضعیف تری از داروهای آمفتامین دارد.

در کشوری نظیر عربستان که مصرف قرص کدئین جرم محسوب می‌شود 40 درصد موارد سوء مصرف را استفاده ازاین قرص شامل می‌شود.

 

کاپتاگون در ایران مصرف نمی‌شود

 وی در انتها افزود:

خوشبختانه در کشور ما هنوز گزارشی از مصرف این قرص اعلام نشده است ولی با توجه به اینکه این قرص مشابه سایر قرص‌های آمفتامینی است ممکن است به عنوان این داروها مصرف شود وبرعکس در بسیاری موارد قرص با نام کاپتاگون مصرف می‌شود درحالیکه ترکیبات دیگری است که تنها نام کاپتاگون دارد. در کشورهایی نظیر عربستان،مصر، لبنان وسوریه مصرف این قرص شایع است. متأسفانه سیستم بهداشتی کشورهایی نظیر عربستان به شدت عقب افتاده است و در کشوری نظیر عربستان که مصرف قرص کدئین جرم محسوب می‌شود 40 درصد موارد سوء مصرف را مصرف این قرص شامل می‌شود که توسط سران این کشور پخش می‌شود ومطمئنا این داروها بسیار خطرناک تر از داروهای مخدر هستند زیرا داروهای مخدر در درازمدت فرد را دچار عوارض می کنند لیکن این داروها مانند شیشه هستند وعوارض بدتری دارند ومردم به دلیل اینکه آگاهی ندارند به دلیل عقاید سنتی مواد مخدر را تابو دانسته واین مواد را به راحتی مصرف می‌کنند. 

/انتهای متن/

درج نظر