پنج راه عملی برای کنترل دیابت نوع دوم

دیابت نوع دوم بیماری موذی و آزار دهنده ایست که یکباره بر سر فرد بیمار فرود می آیند و شاید زندگی او و اطرافیانش را مختل و ویران کند. اما می توان با کمک این راه ها با این بیماری هم بهتر کنار آمد.

0

سال گذشته ، طی آزمایشاتی، لارن، در کمال ناباروری متوجه شدکه به بیماری دیابت نوع دوم مبتلا شده است.

او قبل از انجام این آزمایش هیچ نشانه و علامتی که دلیل بر وجود دیابت باشد، نداشت و خبر بیماری او را بهت زده کرد.

لارن می گوید: من خیلی حالم بد شد. مادر بزرگم دیابت داشت و من شاهد دست و پنجه نرم کردن او با این بیماری بودم.

لارن که بسیار نا امید و غمگین شده بود و محل کارش را ترک گفته بود، با تشویق و حمایت اطرافیان و دوستانش سرانجام به محیط کار خود باز می گردد.

لارن کریم، با کمک تیم پزشکی خود رویه و طرز غذا خوردنش را تغییر داده و شروع به ورزش کردن می کند.

اکنون، پس از گذشت یک سال، لارن ، 22 پوند وزن کم کرده و لاغر شده است. قند خون او نیز طبیعی می باشد.

لارن می گوید: توصیه من به هر کسی که مبتلا به بیماری دیابت است، این است که برنامه غذایی مرتب و سالمی داشته، خوش بین و مثبت نگر بوده و در واقع به حفظ سلامت بدن خود دقت بیشتری داشته باشد.

ممکن است که در مرحله نخست، بیمار از اینکه آگاه شود که مبتلا به دیابت است ناراحت شده و امید خود را از دست بدهد.  در این صورت شخص مبتلا به دیابت بایستی بیشتر بر اعصاب خود متمرکز شود و روحیه خود را به آسانی از دست ندهد.

 در اینجا  ما شما را با راه های پیشگیری از دیابت نوع دوم آشنا می کنیم:

 

  • کمک گرفتن از تیم یا گروه پزشکی:

به گفته لیندا سیمی نیرو، متخصص علوم تغذیه، برای کنترل دیابت ، یک تیم پزشکی لازم است.

این موضوع مهم است که، داوطلب شوید و بخواهید که واقعا یک تیم پزشکی کمکی داشته باشید.

داشتن یک تیم یا گروه مراقب سلامت بهترین کلید و چاره کار است، اما خود شما هم بایستی همکاری های لازم را انجام دهید. دکتر لیندا می گوید: ما می خواهیم که اطلاعات لازم را درباره دیابت به شما بدهیم و شما را از لحاظ فیزیکی و مخصوصا روحی شادتر کنیم. زیرا شما نقش مهم و اساسی را در سلامت بدن تان ایفا می کنید. سوالات خود را از پزشک مربوطه بپرسید؛ سوالاتی  مانند: اینکه راه های درمان چگونه اثر می کنند و کدام روش بهتر است. در این زمینه ها  حتما سوال کرده و اطلاعات لازم را کسب کنید. هر گونه راهکار سلامتی را که پزشکان توصیه می کنند، به کار بندید.

 

  • وزن خود را کم کنید:

به گفته دکتر ویویان فونسکا، دارو ساز و متخصص در دانشگاه تولان، معمولا از جمله عناصری که به دیابت مربوط می شود ، اضافه وزن و چاقی مفرط است. چاقی می تواند به ماهیچه های بدن و اندام های اصلی و مهم بدن مانند: کبد، پانکراس مربوط شده و در نتیجه مشکلات عمده ای به وجود  آورد. به گفته دکتر فونسکا هر اندازه که بیشتر وزن کم کنید، سلامت تر خواهید بود. کاهش وزن به این معنی نیست که اگر چند پوند از چربی های بدن تان را آب کردید، دیگر همین مقدار وزن کم شده کافی باشد ، بلکه کاهش وزن حتما بایستی از روی برنامه ای باشد که پزشک تان برای شما تجویز کرده است.

کم کردن چند پوند اضافه وزن بدن مخصوصا در اطراف شکم، پشت و کمر حائز اهمیت است.به گفته پزشکان،  در آقایان معمولا بین 40 تا 50 سال احتمال و ریسک مبتلا شدن به ناراحتی های قلبی بسیار بیشتر است. پس خودتان را برای تغییرات اساسی آماده کنید. مثلا می توان گفت هفته ای یک پوند کاهش وزن خوب است.

 

  • فعال باشید:

 اگر می خواهید وزن تان را کم کنید، بایستی ورزش کنید. هفته ای سه بار حدود 30 تا 60 دقیقه در روز ورزش کردن می تواند کافی باشد. اگر ورزش مورد علاقه خود را پیدا کنید که از انجام دادن آن لذت می برید، پس بدانید که به احتمال زیاد بیشتر آن ورزش را انجام می دهید که این ورزش می تواند انجام حرکات موزون و یا شنا باشد. ورزش را هرگز یک نوع تنبیه بدنی تصور نکنید. حتی می توانید با دوست خود به انجام حرکات ورزشی بپردازید. ویتنی بیسچوف که پرستار است در سن 48 سالگی مبتلا به دیابت نوع دوم شد. اکنون ویتنی 61 ساله می گوید: به دلیل ورزش کردن و همراهی همسرش بسیار بهبود یافته است. او می گوید: مدت زمان زیادی نمی گذرد که تشخیص بیماری دیابت من باعث شد که من و همسرم به انجام حرکات ورزشی بپردازیم و در واقع سبک زندگی ما تغییر کرد. ویتنی می گوید: ورزش کردن واقعا یک موهبت است و من الان خیلی بهتر شدم.

 

  • بر نوع غذایی که می خورید متمرکز شوید:

همیشه به خاطر داشته باشید که هدف شما حفظ تعادل سلامت جسمی و فیزیکی است. پزشکان می گویند: در مجموع شما بایستی از خوردن شکر های اضافی پرهیز کنید. منظور این نیست که در جشن تولد یا مراسمی که دعوت شده اید، اصلا کیک نخورید، بلکه در خوردن کیک و مواد شیرین افراط نکنید.

می توانید مواد مغذی مانند فیبر را از  خوراکی هایی مانند: میوه، سبزی، و غلات کامل به دست آورید. از خوردن نوشیدنی های شیرین و چربی های اشباع نشده دوری کنید. در عوض، پروتئین بخورید، 25 درصد پروتئین لازم برای بدن را می توانید از مرغ، ماهی، سبزیجات و لبنیات به دست آورید.

کریم می گوید:سبزیجات واقعا به من کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشم. آجیل هم بسیار مناسب است. همیشه میوه بخورید و از نخوردن آن بپرهیزید. اگر میل به خوردن شیرینی دارید، حد تعادل را حفظ کنید، اما خود را محروم نسازید و افراط هم نکنید. معمولا افراد سعی می کنند که به تنهایی رژیم بگیرند که انجام این کار بسیار سخت است. زیرا نمی توان به تنهایی رژیمی غذایی متفاوت از همسر و فرزندان داشته باشیم. پس اگر تغییری در برنامه غذایی خود می دهید، بهتر است به صورت خانوادگی باشد.

 

  • استرس و دلهره خود را کم کنید:

 کاهش استرس به ماهیچه ها کمک می کند که آماده شوند تا از خطر دیابت فاصله بگیرند و با آن به مبارزه بپردازند. هنگامی که انسولین بدن به درستی کار نمی کند، گلوکز که همان قند خون است، بالا می رود. با افزایش قند خون، فشار خون و نیز خطر سکته قلبی نیز بیشتر می شود.

اگر سیگار می کشید تا به این وسیله آرام شوید، بایستی هر چه سریعتر از سیگار دست بردارید. به گفته پزشکان سیگار  علاوه بر اثر گذاشتن بر ریه ها، باعث باریکتر شدن رگها و عروق خونی می شوند. اگر سیگاری هستید، فشار خون بالا دارید و میزان لیپید یا چربی در بدن تان بالاست، برای کاستن استرس این کارها را می توان انجام داد:

  • نفس عمیق بکشید.
  • ماهیچه ها را منقبض و سپس رها کنید.
  • پیاده روی کنید یا بدوید.
  • حرکات کششی انجام دهید.
  • یک سرگرمی مثبت برای خود بیابید.
  • مثبت اندیش باشید .و همیشه شاد زندگی کنید.

 

منبع:یاهو/انتهای متن/