شادی واقعی در درون شماست

همه آدمها دنبال شادی هستند ولی اکثرا به دنبال شادی در بیرون از خود می گردند. در حالی که شادی واقعی همان حس رضایتمندی است که از درون انسان شروع می شود. فقط کافی است این حس را در خود ایجاد کنیم، اما چگونه؟

0

مریم فرهنگ/

 انسان ها همیشه در جست و جوی پاسخ این سوال بوده اند: شادی چیست؟ اما تنها چند دهه است که روان شناسان، خصوصا روان شناسان مثبت نگر، برای یافتن پاسخ این سوال تلاش کرده اند.

مارتین سلیگمن پایه گذار روان شناسی مثبت نگر، در جست و جوهای خود برای یافتن درمان مشکلات روانی، مانند افسردگی یا اضطراب متوجه شد که روان شناسان، در برخورد با بیماران روانی، تنها بر مشکلات و دردهای روانی متمرکز می شوند. به عبارتی دیگر، راه درمان تنها تمرکز بر نقاط ضعف افراد بود  نه نقاط قوت آن ها. در نتیجه فرد افسرده یا مضطرب، فردی بیمار و ضعیف در نظر گرفته می شد.

 او در تحقیقات خود متوجه شد که انسان ها به طور ناخودآگاه تمایل دارند که احساسات منفی را از خود بروز دهند. در این صورت، مسئولیت کارها را از دوش خود بر می دارند. زمانی که افراد برچسب افسردگی به خود می زنند، اطرافیان از اآنها انتظار زیادی نخواهند داشت. شاید به همین دلیل است که پی دی اوسپنسکی می گوید:

شادی یعنی حس رضایتمندی

“واقعیت عجیب درباره ی هیجان های منفی این است که مردم عملا آن ها را می پرستند.”

شادی، داشتن حس خوب در تمام مواقع، خرید کردن و یا رسیدن به اهداف ایده آل زندگی نیست. بلکه طبق تحقیقات روان شناسان، احساس شادی ناشی از حس رضایتمندی از زندگی، خانواد، کار و تحصیل است. در طول یک روز یا هفته، ممکن است خلق و خوی فرد تغییر کند. این تغییرات خلقی به دلیل اتفاقات روزمره، احساس ناکامی در رسیدن به خواسته ها، گریه و ناراحتی رخ می دهد. اما مهم آن است که شخص هر شب، قبل ازخوابیدن و هنگام مرور روز خود، احساس رضایتمندی کند.

شادی، داشتن لبخند همیشگی و یا خندیدن از ته دل نیست. بلکه لبخند، تنها یکی از هزاران حالات هیجانی است که فرد در طول عمر خود آن را تجربه می کند. شادی واقعی، داشتن احساس رضایتمندی فرد از شیوه زندگی خودش است.

تمرکز بر نقاط قوت خود

روان شناسان مثبت نگر، تنها داشتن افکار مثبت و ایده آل را القا نمی کنند. بلکه معتقدند فرد برای رهایی از اضطراب یا افسردگی، باید بر نقاط قوت خود تمرکز کند. برای مثال: فردی که مضطرب است و در نقاشی استعداد دارد، با تکیه بر استعداد نقاشی می تواند با اضطراب مبارزه کند. چون نقاشی کردن به او انرژی بخشیده و باعث می شود احساس ارزشمندی و رضایتمندی از خود داشته باشد.

پی نوشت: اگر به دنبال شادی می گردید، همین الان دست به کار شوید، نقاط قوت خودتان را پیدا کنید. و با تقویت آن ها، حس رضایتمندی را در خود ایجاد کنید. شادی درون شماست، آن را در محیط بیرون جست و جو نکنید.

/انتهای متن/

درج نظر