آیا جای آکنه روی پوست برطرف می شود؟

کمتر کسی هست که در طول زندگی خود تجربه داشتن جوش آکنه را بر صورت و یا بعضی اندام های دیگر نداشته باشد. البته بیشترین مواردی که آکنه را می شناسیم، در مورد دختران و پسران جوانی است که در آستانه سن بلوغند و یا در این دوران بسر می برند. اما برای درمان آکنه چه باید کرد؟

0

بیشتر کسانی که بالای 13 سال سن دارند، با آکنه کم و بیش آشنایی دارند. آکنه، جوشی بزرگ و دردناک است که معمولا بر روی پوست صورت به وجود می آید، بنحوی که در اعماق پوست صورت ریشه دارد.

به گفته دکتر انگلمن، متخصص پوست و دارای برد تخصصی در مرکز جراحی زیبایی و پوست شناسی آمریکا،  آکنه می تواند در زیر سطح پوست به مدت هفته ها و یا حتی ماه ها بماند و سخت تر شود. آکنه در مواردی آثار زخم عمیقی بر روی پوست بر جای می گذارد که در میان نوجوانان بیشتر دیده می شود.

در بزرگسالان هم تغییرات هورمونی باعث بروز آکنه می شود.

اما در مورد راه های درمانی آکنه می توان این موارد را اشاره کرد:

1– تزریق هورمون کورتیزون:

در صورتی که روی پوست شما آکنه به وجود آمده، هر کاری می کنید، بکنید اما مراقب باشید که آکنه را زیاد دستکاری نکنید. برای مثال آن را فشار ندهید، تحریکش نکنید و باز هم تاکید می کنیم که آن را فشار ندهید. چون در صورت انجام این قبیل کارها، جای آکنه بر روی پوست شما خیلی دیرتر برطرف می شود . برای از بین بردن آکنه اگر به راه حلی سریع نیاز دارید، باید با پزشک متخصص پوست خود در میان بگذارید و کورتیزون تزریق کنید.

کورتیزون یک ماده استروئید است که مستقیما به درون آکنه تزریق می شود تا آماس و بر آمد گی آکنه را برطرف کند و به بهبود سریع تر آکنه کمک می کند. بنا بر این  به گفته پزشکان احتمال و ریسک جای زخم آکنه برطرف می شود.  با این روش آکنه بیش از 90 درصد کوچکتر می شود و  درد محل آکنه بعد از 24تا 48 ساعت بهبود می یابد و کم می شود.

2- ایزولاز:

ایزولاز، راه درمان سرپایی است که هر هفته و یا دو ماهه انجام می گیرد. به گفته پزشکان، دستگاه ایزولاز مکنده دارد تا جوش های روی هم رفته آکنه را پاکسازی کند. علاوه بر داشتن ساکشن ها یا مکنده ها، ایزولاز با ضربات سریع و در عین حال ملایم خود باکتری های آکنه را از بین می برد.

3-آنتی بیوتیک خوراکی:

آنتی بیوتیک های خوردنی باعث از میان رفتن آکنه یا همان باکتری به وجود آورنده جوش آکنه می شوند. برخی آنتی بیوتیک ها مانند آنهایی که در گروه تتراسایکلین ها قرار دارند، ضد تورم بوده و از سرخی و نیز برآمده شدن آکنه جلوگیری می کنند. با استفاده از این آنتی بیوتیک  در طول دو هفته نتیجه خوبی به دست می آید و از آنجا که شرکت های بیمه درمانی  این آنتی بیوتیک ها را به عنوان درمان پزشکی به رسمیت می شناسند، هزینه مناسبی برای آنها در نظر می گیرند.همچنین استفاده ماسک صورت را با توجه به نوع پوست از دست ندهید.

4 قرص های ضد بارداری:

جوش های آکنه، مخصوصا در بزرگسالان، در ارتباط با هورمون ها هستند. قرص های ضد بارداری ، بهترین و موثرترین راه درمان برای جوش های آکنه در افرادیست که مخصوصا آکنه یک هفته یا بیشتر قبل از زمان عادت ماهیانه در آنها بروز می کند. می توان با این روش بین 70 تا 80 درصد از آکنه کاست. اما به یاد داشته باشید که، اثرات مفید این نوع درمانها اغلب چندین ماه زمان لازم دارد. غالبا  قرص های ضد بارداری تحت پوشش بیمه هستند.

5– آنتی بیوتیک های امروزی:

کرم، ژل و محلول های امروزی مانند داپسون و کلیندامی سین به از میان برداشتن باکتری عامل آکنه کمک می کند، تورم، برآمد گی و سرخی را کاسته و از بروز و شیوع آکنه جلوگیری می کند. به گفته پزشکان اگر این محصولات طبق عادت روزانه و به طور منظم مصرف شوند، نتیجه حاصله رضایت بخش تر خواهد بود. هدف اصلی از مصرف این محصولات پیشگیری است. با استفاده دائمی و روزانه، پخش جوش آکنه روی پوست صورت بایستی کمتر و آکنه سریعتر خوب می شود. این نوع آنتی بیوتیک هم مانند آنتی بیوتیک های خوراکی، اکثرا تحت پوشش بیمه قرار دارند.

6- درمان فتودینامیک:

 فتودینامیک تراپی به مهار کردن و کنترل آکنه دیر پا از طریق درمانی که ترکیبی از آمینو لولنیک اسید با نور برای هدف گرفتن و تخریب فعالیت آکنه است، می پردازد. به گفته پزشکان در مورد برخی از بیماران ، که شرایطی حاد تر و شدید تر دارند، می توان آنها را در معرض نور قرمز قرار داد. بهتر است این مرحله هر ماه یک بار انجام شود تا به این ترتیب پوست به سرعت پاک شود.هنگامی که درمان از طریق فتودینامیک انجام گرفت آن هم به طور منظم و روزانه و یا به حالت ترکیب و ادغام با سایر راه های درمانی آکنه، بیماران می توانند انتظار بهبودی تا 85 درصد برای کاهش آکنه داشته باشند. متاسفانه این درمان تحت پوشش بیمه نیست و هر دوره درمان هزینه ای بالا دارد.

منبع: ام اس ان یاهو/انتهای متن/

درج نظر