مهریه ی عندالاستطاعه

بحث مهریه یکی از موضوعاتی است که باعث اختلافات و دعواهای بین زوجین می شود، چه در دوران پیش از عقد و چه بعد از ازدواج. خانم نقدی مشاور روان شناس سایت و خانم اژدری مشاور حقوقی ما به سوال کاربرمان در این باره پاسخ داده اند.

0

سوال:

سلام خسته نباشید من خانمی هستم ۲۵ ساله ۷ساله ازدواج کردم من باهمسرم مشکل ندارم مشکل من اینه که همسرم موقع عقد بدون اینکه به من وخانواده ام بگه مهریه من عندالعسطاعه کرده که این موضوع خیلی من آزار میده بعضی وقتا خیلی اعصابم بهم میریزه سرکوچکترین دعوامیگه برو خونه بابات که این موضوع من رو آزار میده ازشما تقاضا دارم بهم بگید چه برخوردی باهاش داشته باشم.

 

پاسخ مشاور روان شناس:

سلام برشما

درصحبت هایتان گفته اید که مشكلي در زندگی ندارید .اما در مورد مسئله اي صحبت مي كنيد كه شما را می آزارد ولی نگفتيد كدام وجه از اين مسئله شمارا ازار مي دهد؟ اينكه نمي توانيد مهريه را بگيريد؟ اينكه به همسرتان نمي تونيد اعتماد كنيد يا…؟

ایا فکر نمی کنید شما و پدر و مادرتان رضایت به این امر داده اید و می توانستید همان موقع مخالفت کنید؟حال مشکل چیست؟ آیا شما الان می خواهید مهریه تان را دریافت کنید؟ آیا همسرتان استطاعت دارد و نمی دهد؟ ایا در این باره زیاد گفته اید و تکرار کرده اید و می کنید؟چرا می گذارید افکار مزاحم در مغز شما زمام امورتان را به دست بگیرد؟

شما به چه قیمتی می خواهید در این راه پا بگذارید؟ آیا تا به حال به همسرتان گفته اید چقدر از این مسئله در رنجید؟ زمانی که او در این باره مقاومت ندارد،  شرایط ، زمان و مکان مناسب، از او بخواهید انتظاراتش را از شما مطرح و شما نیز انتظارات خود را مطرح کنید .اگر واقعا با توجه به گذشت زمان در زندگی تان با این اقا مشکل حاد و خاصی نیست و با توجه به اينكه بي توجهی شما موجب به وجود آمدن این مشکل شده و به نوعی خودتان مقصرید، اجازه ندهید مسائل قديم حال زندگي تان را اشفته كند .

 در مورد اين مسئله و ناراحتي تان با همسرتان صحبت كنيد و صرفا قضیه را  در ميان بگذاريد .

( یعنی ادامه دار نباشد ومجادله نکنید)بدانید او می تواند قبول کند یا نکند.اما در مواردی که او به شما می گوید به خانه پدرتان بروید، چون ما در جریان ریز برنامه های شما نیستیم علت، تعداد و نوع برخوردهای شما و ایشان را نمی دانیم،  نمی توانیم یکطرفه قضاوت کنیم.

اگر این برخوردها زیاد  اتفاق می افتد حتما به یک مشاور مراجعه کنید که در این موارد چگونه برخوردکنید. شما و همسرتان نیاز به مشاور دارید.

آایا دعواهای شما ربطی به مشکلات ارتباطی و زناشویی شما ندارد؟

مسایل مبهم زیادی در این میان  به نظر می رسد که بیان نشده ومشخص نیست.اما اگر همانگونه که اشاره کردید، باشید، مشکلی ندارید.

اجازه ندهید این موارد فرعی، زندگی تان را بهم بریزد در غیر این صورت پشیمانی به بار می آورد .  منتها اگر مشکل،  فرعی و جزئی نیست حتما برای رفع آن با مراجعه به مشاور خانواده مروری برزندگی تان داشته وبه اصلاح رابطه بپر دارید.

موفق باشيد.

 

پاسخ مشاور حقوقی:

سلام در تعریف مهریه داریم که مهریه هدیه ایست که از طرف زوج به زوجه داده می شود و داماد متعهد می شود که آن را به همسرش به دو صورت پرداخت نماید.

1-عندالمطالبه 2-عندالاستطاعه

در صورت اول مهریه عندالمطالبه هر وقت زوجه در خواست مهریه کرد، زوج باید آنچه به عهده گرفته، پرداخت کند.

. در شکل یعنی مهریه عندالاستطاعه در صورت درخواست مهریه توسط زوجه، او باید توانایی زوج در پرداخت مهریه را ثابت کند.

هر کدام از این شیوه های پرداخت مهریه که بین دو خانواده توافق شده، در زمان عقد، توسط عاقد در دفتر ثبت می شود. به علاوه در زمان عقد طبق قانون عاقد شرایط ضمن عقد را باید با صدای بلند اعلام کند که همه از جمله شهود عقد از آن مطلع شوند. بنا براین اگر شرایطی خلاف آنچه قرارگذاشته شده و در جلسه عقد هم مطرح ، در سند ازدواج قید شود،  خلافی محسوب می شود که از سر دفتر صورت گرفته است. البته در این اشتباه اگر قصوری از سردفتر سر نزده باشد،  و به هر شکلی اشتباهی در سند نکاح در قید مهریه پیش آمده باشد، این اشتباه با رضایت طرفین قابل اصلاح است. اگر اشتباه اصلاح نشود و در صورت بروز اختلاف نتوان استطاعت مالی مرد را اثبات کرد، برای دریافت مهریه دادگاه در چنین مواردی برای زوجه مهر المثل قرار می دهد، یعنی مهریه ای در حد زنان مشابه و مثل شما از نظر شأن مالی، خانوادگی، تحصیلی و … . در هر حال بهتر است که شما بخاطر این افکار منفی زندگی تان را خراب نکنید وبهانه دست شوهرتان  ندهید تا مبادا از روی لجبازی کاری کند و حرفی بزند.  زندگی خیلی چیزهای مهمتر برای فکر کردن دارد.

اگر در این مورد سوالات دیگری دارید،  می توانید با تماس حضوری و یا تلفنی سوال تان را مطرح کنید.

/انتهای متن/

درج نظر