امروز که ریش و قیچی در دست خود جوان هاست

ازدواج آنقدر اهمیت دارد که در یک حیطه زمانی، خواب و خوراک را از آدم می گیرد. گاهی خیلی ساده به نظر می رسد و گاهی خیلی سخت، در حالی که نه آنقدرها ساده است و نه زیاد سخت. نکته اینجاست که فکر به ازدواج باید در کدام راستا قرار بگیرد تا درست به هدف برسد.

4

سرویس اجتماعی به دخت/

بیشتر پدر و مادرهای چند نسل قبل ازدواج را از دریچه چشمان پدر و مادرهای شان می دیدند. حق انتخاب،حق بررسی،حتی حق سلیقه با پدر ومادر یا بزرگ ترهای دیگر یک جوان بود. دختر وپسر وقتی شریک آینده شان را می دیدند که خطبه عقد جاری شده بود و دیگر نمی شد کاری کرد. باید یک عمر در کنار کسی زندگی می کردند که انتخاب بقیه بود! شاید طرز تفکرات قدیمی ، سازگاری و صبوری و ترس از طلاق در آن روزها کمتر اجازه می داد تا زندگی هایی که این چنین پایه گذاری می شد از هم بپاشد. با این که گاه رضایتمندی واقعی هم در آن نبود، اما پایدارتر به نظر می رسید!

این روش سال هاست که دیگر درجامعه ما دیده نمی شود. حالا این خود دختر و پسرها هستند که برای آینده شان تصمیم می گیرند. مادر و پدرها نقش مشاور و همراه آنها را دارند نه تصمیم گیرنده. گاهی این مشاورها بسیار مؤثرند گاهی هم متأسفانه یا مشاوره های خوبی  نمی دهند و یا گوش شنوایی برای مشاوره شان نمی یابند. به هر حال این خود جوان ها هستند که انتخاب می کنند حالا یا با چشمانی باز یا با چشمانی بسته!

اما براستی چرا حالا که جوان ها شانس این را دارند که در کنار کسی زندگی کنند که انتخاب و مورد پسند خودشان است، آمار طلاق تا این حد بالا رفته؟

بزرگترها سنجیده تر انتخاب می کردند

آن روزها درست یا غلط بزرگترها برای انتخاب عروس یا دامادشان فکر می کردند و زوایای آن را می سنجیدند،حالا شاید از منظر خودشان! ولی سنجیده انتخاب می کردند. اما امروز که ریش و قیچی در دست خود جوان هاست چقدربه انتخاب خود فکر می کنند و چه طور فکر می کنند؟

این سؤال را از چند جوانی که هنوز ازدواج نکرده اند می پرسم:

 

برای انتخاب همسر اولین چیزی که به ذهنتان می رسد چیست؟

–         نازنین 21 ساله،دانشجو:

 برام از همه چیز مهم تراینه که بین من و همسر آینده ام عشق و علاقه حرف اول رو بزنه.

–         مریم 26 ساله،شاغل،لیسانس مدیریت بازرگانی:

 برای انتخاب همسر آینده ام به چیزهای زیادی فکر می کنم، سطح تحصیلات، شغل، خانواده،ظاهر و خیلی چیزهای دیگر.

–         ریحانه 22 ساله، دیپلم:

ایمان برام از همه چیز مهم تره ولی همیشه این سؤال رو از خودم می کنم که چطور میشه ایمان واقعی کسی رو فهمید؟

–         احسان 25 ساله،مهندس مکانیک،سرباز:

نجابت و پاکی وباحجاب بودن دختر برای من اهمیت بسیاری داره.البته به ظاهر خوب هم اهمیت میدم.

–         علیرضا 28 ساله،شغل آزاد،دیپلم:

دلم نمی خواد همسر آینده ام بیرون از خونه کار کنه.

–         طاهره 29 ساله،کارشناس ارشد پرستاری:

مدرک تحصیلی،موقعیت شغلی خوب،خانواده اصیل،عشق و علاقه دو طرفه،پاکی و صداقت و خیلی چیزهای دیگه برام اهمیت داره. انتخاب همسر به نظر من خیلی سخته.

–         محمد جواد 24 ساله، دانشجوی رشته گرافیک :

هم کفو بودن از نظر فرهنگی خیلی مهمه.یکی از دوستام با اینکه خیلی هم همسرش رو دوست داشت و به سختی خانواده هاشون رو راضی به ازدواجشون کردن، بعد از یک سال و نیم به خاطر مشکلات فرهنگی و هم فکر نبودن خانواده هاشون مجبور به جدایی شدن واین تجربه تلخیه که من نمی خوام تکرارش کنم.

–         مائده 23 ساله، دانشجو:

نظر خانوادم برام خیلی مهمه، ولی اونها هم به خواسته های من بها میدن.من فکر می کنم برای انتخابی به این مهمی باید از تجربیات بزرگترها استفاده کرد.

ملاک ها را می دانند اما…

مطمئنا اگر این  سؤال را از تمامی افرادی که در شرف ازدواجند بپرسیم، به تعداد تک تک آنها جواب پیدا می کنیم. جواب هایی  که همه شان برای یک انتخاب خوب اهمیت دارند، ولی کافی نیستند!

ملاک های ازدواج این روزها در کتاب های متعدد،سایت های معتبر و در دسترس و همچنین در برنامه های مختلف صدا و سیما مدام مورد بررسی قرار می گیرند. امروزه کمتر کسی است که بگوید این ملاک ها را نشنیده، نخوانده یا نمی داند.

نکته مهم اینجاست که بیشتر جوان ها وقتی در مسیر ازدواج قرار می گیرند بیشتر از اینکه به صورت اصولی و علمی به قضیه نگاه کنند و معیار های اساسی را در نظر بگیرند فقط به بعد عاطفی واحساسی آن معطوف می شوند و تنها به علائق خودشان فکر می کنند و این باعث می شود تا از دیگر ملاک های با ارزش و مهم غافل شوند.

 

ملاک های ازدواج خوب

اگر بخواهیم  به اختصار ملاک های یک ازدواج خوب را یادآوری کنیم، می شود این ها را گفت:

الف- ملاک های اساسی و کلیدی:

–   تقوا، تدین و ایمان: خداوند در قرآن اساسی ترین ملاک همسر را ایمان به خدا و تقوا اعلام کرده می فرماید:

« و لا تنکحوا المشرکات حتی یؤمن ولأمة مؤمنة خیر من مشرکة و لو اعجبکم»

با زنان مشرک ازدواج نکنید مگر اینکه ایمان آورند. همانا کنیزکی با ایمان از زن آزاد مشرک بهتر است هر چند (زیبایی)او شما را به شگفتی آورد.

–         اخلاق نیکو: در قرآن آمده:

«عاشروهن با المعروف فان کرهتموهن فعسی ان تکرهوا شیئا و یجعل الله فیه خیرا کثیرا» در زندگی با زنان خود با انصاف و خوش رفتار باشید . چنان که زنی دلپسند شما نباشد، چه بسا بسیار چیزها ناپسند شماست و حال آنکه خدا در آن برای شما خیر بسیار مقدر کرده است.

–         شرافت و اصالت خانوادگی: پیامبراکرم (ص) فرمود:

« ای مردم از زیبا روی مزبله بپرهیزید .» پرسیدند:« زیباروی مزبله » کیست؟ فرمود:«زن زیبایی که در خانواده ای بد تربیت شده باشد.»

 و در جای دیگر می فرماید:

« تزوجوا فی الحجر الصالح، فان العرف دساس» (میزان الحکمه ج 5 ص 2258 ) با خانواده ای خوب و شایسته ازدواج کنید زیرا وراثت اثر خود رامی گذارد.

–   عقل: امام صادق (ع ) می فرماید:« العارفه لا توضع الا عند العارف» زن عارفه (فهمیده) باید در کنار مرد عارف (اهل معرفت) قرار گیرد نه غیر از آن.

 

ب- ملاک های فرعی انتخاب همسر: هرچند اهمیت این ملاک ها به اندازه ملاک های اساسی  بالا نیست اما توجه به آنها ضروری و مهم است.

–         سلامت جسم و روح

–         زیبایی

–         تحصیلات

–         سن

–         موقعیت اقتصادی

–         تفکر سیاسی

–         هماهنگی فرهنگی و فکری

–         همتایی جسمی و جنسی

البته این اصلی و فرعی کردن ممکن است برای خیلی از ما جور دیگری باشد. در همین زمینه هم فکرها و سلیقه ها با هم فرق دارد.

 

گل بی عیب خداست

به هرحال در تمام موارد همتایی و تناسب و هم کفو بودن است که اهمیت دارد. اما دوباره بر می گردیم به مبحث قبل یعنی همان خود شناسی! یعنی تا آدم خود را به درستی نشناخته باشد، نمی تواند هم کفو و همتای خود را با همین ملاک ها پیدا کند.

در  نظر گرفتن تمام ملاک ها و معیارهای یادشده برای یک انتخاب خوب شرط است، ولی این نکته بسیاراهمیت دارد که گل بی عیب خداست! هیچ وقت نمی شود کسی را پیدا کرد که با تمام معیارهای ما همخوانی داشته باشد. تنها کافیست فردی که می خواهیم یک عمر در کنار او زندگی کنیم، نمره قابل قبولی از این ملاک ها بگیرد. ضمن اینکه خود ما هم حتما اشکالات و ضعف هایی داریم. یادمان باشد که به هرحال برای مشکلات احتمالی زندگی کمی صبوری و توکل بر خدا لازم و  راهگشاست.

ادامه دارد…

سمیه موحدی مهر/انتهای متن/

نمایش نظرات (4)