می خواهیم قرآن را بشناسانیم با روش های غیرسنتی

یک گروه دختران جوان و پرانرژی جمع شده اند دور هم برای این که از نو قرآن را به مردم بشناسانند با روشی غیر از روش های معمول و سنتی؛ روش هایی چون نمایشنامه خوانی، پاورپوینت، استفاده از قسمت هایی از فیلم ها و سریال ها و … روش هایی که بیشتر دیداری است تا شنوایی.

0

متاسفانه بیشتر ما کتاب آسمانی مان قرآن را آنطور که باید، نمی شناسیم و حق مطلب را در موردش ادا نکرده ایم. گروه تغییر ذائقه با قرآن در راستای آشنایی هر چه بیشتر مردم با قرآن، سعی در شناساندن این دریای بیکران هر چند قطره قطره  در حد توانش به مخاطبین خود داشته است.

با گروه “تغییر ذائقه با قرآن” از طریق یکی از اعضای گروه، خانم مریم معیری آشنا شدیم؛ گروهی جوان و پرتلاش و علاقمند به قرآن. برای آشنایی بیشتربا گروه و پنج موسس آن  به گفت و گو با آنها نشستیم.

آشنایان قدیمی قرآنی

در خانه که باز می شود وارد یک خانه با صفای قدیمی می شوم؛ خانه ای که موزائیک های قدیمی حیاطش، که تازه آب پاشی شده است، آدم را به دوران کودکی اش می برد…

اهالی خانه به استقبالم آمدند و صمیمانه مرا به داخل دعوت کردند.

به طبقه دوم خانه رفتیم، سالنی که به وسیله یک کتابخانه بزرگ دو قسمت شده بود، قسمتی برای استفاده خود اهل خانه و قسمتی هم برای فعالیت های گروه قرآنی.

زهره سپهریان  صحبت را شروع می کند:

 آشنایی مان بر می گردد به 12 سال پیش که در مدرسه رفاه با هم دوست شدیم و از همان زمان در فعالیت های متنوع قرآنی با همدیگر ارتباط و همکاری داشتیم.

از دو سال پیش یعنی بعد از گذشت ده سال از آن سال ها من فکر کردم که  برای آشنایی بیشتر مردم با قرآن با روش هایی غیر از روش های سنتی را بکار بگیریم.  اینطور شد که با دوستان قدیم جمع شدیم و گروه تغییر ذائقه با قرآن را تشکیل دادیم.

 

هدف مان انس بیشتر مردم با قرآن است

خانم سپهریان اضافه کرد:

 در ابتدای تشکیل این گروه مهم ترین هدف ما این بود که مردم را به سمت شناخت هر چه بیشتر قرآن کریم بکشانیم و با بررسی آیات آن با روش هایی که بیشتر دیداری است تا شنوایی، نظر مردم را جلب کنیم.

طرحی که ما برای این منظور داشتیم این بود که هر سه ماه روی یک سوره قرآنی کار و تحقیق کنیم و بعد از اینکه کارمان تکمیل شد، در یک آمفی تئاتر نتیجه کار را به مردم عرضه می کنیم و تا اینجای کار هم بازخورد های خوبی از مخاطبین داشته ایم.

به همین منظور این گروه تمام سعی خود را کردند تا با استفاده از روش هایی چون نمایشنامه خوانی های کوتاه، پاورپوینت، گذاشتن قسمت هایی از فیلم ها و سریال هایی که می تواند به آن آیه خاص ارتباط داشته باشد، با مخاطب خود و سوره مورد نظر ارتباط ایجاد کنند.

هر سه ماه، یک سوره

این عضو گروه در ادامه در مورد نحوه برگزاری این مراسم گفت:

هر بار بعد از این که  تحقیق ما روی یک سوره تکمیل شد،  یک آمفی تئاتر اجاره می کنیم و مردم را دعوت می کنیم تا با تهیه بلیط به دیدن کارمان بیایند. خوشبختانه تا اینجای کار هم بازخورد های خوبی از مخاطبین داشته ایم. البته مخاطبان مان خیلی زیاد نیستند. معمولا جمعیت مخاطب ما حدود 100 نفر می شود. البته ما خیلی دوست داریم که مخاطبین بیشتری را در مدت زمان کوتاه تر به آشنایی با این سوره های مبارک ترغیب کنیم منتها چون از جانب هیچ نهادی حمایت نمی شویم و تبلیغات مان هم محدود به دوست و آشنا و بصورت زبانی است، متاسفانه در طی این دو سال نتوانسته ایم تعداد

مخاطب مان را خیلی بیشتر کنیم. فاصله سه ماه یک بار هم که برنامه داریم  با استفاده از پول بلیط ها و بانیانی که هر یک نذری دارند، هزینه این مراسم را تهیه کنیم.

البته هیچ کدام از ما پنج نفر حقوقی در این کار دریافت نمی کند ولی با این حال برای در آوردن خرج اجاره سالن، پذیرایی و هزینه برخی از کارشناسان مان از کمک های داوطلبانه مردم قرآن دوست استقبال می کنیم.

مخاطبانی از  گروه های سنی مختلف

مریم معیری  یکی از اعضای گروه هم در مورد سطح مخاطبین در این کار قرآنی گفت:

 مخاطبین کار ما سطح یک هستند، البته این به این معنا نیست که این سطح به خاطر اسمش سطح پایینی باشد بلکه برعکس این سطح، این توانایی را ایجاد کرده که تمام گروه های سنی از 12 سال تا 90 سال بتوانند در این برنامه شرکت کنند و هر کدام در حد خودشان از قسمت های مختلف استفاده کنند و تا به حال هر بار بیش از 100 نفر از قشرهای مختلف که شاید خیلی هم مذهبی نبودند، در همایش های ما شرکت  کرده اند.

به خاطر همین انعطاف پذیری سطح یک بیشتر مخاطبین ما از گروه های سنی مختلف هستند، یعنی یک مادر بزرگ همراه نوه اش هم می توانند در آن شرکت کنند و از این طریق شناخت بهتری نسبت به آن سوره مورد نظر پیدا کنند.

 

 کمک های مردمی

الهام علیزاده عضو موسس دیگر گروه تغییر ذائقه با قرآن هم در مورد شکل همکاری گروه با کارشناسان اضافه می کند:

ما به غیر از گروه پنج نفره مان که در کلیات این کار شرکت داریم، اغلب برای توضیح و تفسیر بهترآیات  وسوره ها، از متخصصینی مانند روان شناسان، جامعه شناسان و استادان الهیات استفاده می کنیم. البته این بزرگواران هم به خاطر بودجه اندکی که ما در این کار داریم بیشتر مواقع یا هیچ مبلغی دریافت نمی کنند و یا آنقدر مبلغ اندکی می گیرند که بیشتر می تواند حالت تبرک داشته باشد تا حق الزحمه.

تا به حال بیشتر خرج کار از فروش بلیط های سالن تهیه شده است و صد البته بانیان محترم.

ما در این کار سعی کرده ایم در حد بودجه و توان مان روی تمام قسمت ها دقت داشته باشیم حتی تغذیه و پذیرایی شرکت کنندگان در همایش.

برای مثال برای یکی از سوره هایی که کار کردیم، چون اسم گوشت پرنده در آن آمده بود، ما به وسیله یکی از بانیان ته چین درست کردیم با گوشت مرغ و با آن از مهمانان همایش پذیرایی کردیم. یا یک بار به خاطر یکی از آیات که در آن از خروج از ظلمت و داخل شدن به نور صحبت می شد، ما برای این که درسبک زندگی مردم این تغییر از تاریکی به روشنایی را مجسم کنیم، کالباس خانگی درست کردیم و به مردم شرکت کننده دادیم. می خواستیم فرق زیاد کالباس صنعتی را که هیچ فایده غذایی برای بدن ندارند و بلکه خیلی هم مضر است با کالباس خانگی نشان دهیم.

خود قرآن کمک مان کرد

زهره سپهریان در مورد روش های خلاقانه گروه برای آشنایی با قرآن عنوان کرد:

 ما در ابتدا ی راه یک سری ایده ها داشتیم که  با ورود به این راه، خود قرآن هم کمک مان کرد و ما توانستیم این ایده ها را به بهترین شکل و حتی جذاب تر از آنکه در ذهن مان بود، پیاده کنیم.

خوشبختانه در این راه از نظر دوستان و آشنایان مان هم استفاده کردیم و توانستیم به ایده های خوبی برسیم، طوری که درهمایش مخاطب مان را در مدت 180 دقیقه بدون خستگی پای حرف های مان، که بیشتر دیدنی بود و جنبه بصری داشت، بکشانیم.

الحمدلله تا به حال گروه ما موفق شده است سوره نور، یاسین، علق، ذاریات، فجر و مریم را به مخاطبین، با همین روش نو معرفی کند و ما امیدواریم که با این روش بتوانیم تمام سوره های قرآن را به مخاطبین مان از نو بشناسانیم.

/انتهای متن/

درج نظر