پول توجیبی به کودک مقدمه استقلال مالی اوست

آیا پول توجیبی دادن به فرزندم لازم است؟ چه مقدار باید به او پول بدهم؟ از چه سنی باید به او پول بدهم؟ اینها سؤالاتی است که بسیاری از والدین می پرسند و دنبال جوابی برای آن می گردند.

0

 فریبا علیزاده/

شاید شما احساس کنید که دادن پول توجیبی به کودکان لازم نباشد. ولی این امر در روند رشد فکری کودک تأثیراتی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

پول تو جیبی مقدمه پس انداز کودک

پول توجیبی به فرزند شما کمک می کند که چگونه تصمیم‎گیری کند و به نحوه ی پس انداز کردن برای خرید وسایل مورد دلخواه، آشنایی پیدا کند. همچنین این کار به تقویت درس ریاضی فرزند شما نیز کمک می کند. حتی دادن مبلغ بسیار کم هم می تواند باعث شود که فرزند شما احساس کند که فرد قابل اعتمادی است. این امر مقدمه ای برای استقلال فرزند شماست. مهم ترین مسئله برای فرزند شما این است که چقدر پول توجیبی می گیرد. بهتر است این مبلغ با توجه به توان پرداخت شما به صورت هفتگی باشد. هم چنین، شما باید مشخص کنید فرزندتان پول های خود را کجا نگهداری کند. اگر او می‎خواهد پس انداز کند، حساب بانکی بهترین گزینه است. اگر می خواهد پول خود را در خانه نگه دارد، باید محل مناسب و امنی را در نظر بگیرید یا قلکی برایش تهیه کنید. شما می توانید در مورد خرج کردن پول توجیبی دخالت داشته باشید. به عنوان مثال، مبلغ معینی برای خرید خوراکی ها، اسباب بازی، لباس و مبلغ معینی هم برای پس انداز در نظر گرفته شود. هر تصمیمی که می گیرید، فرزند خود را آگاه کنید تا بداند چه مسئولیتی دارد. گاهی شیوه ی خرج کردن پول توجیبی مشکلاتی به وجود می آورد که مستلزم تنبیه است و شما ناچارید از طریق کاهش پول توجیبی، فرزند خود را تنبیه کنید؛ ولی باید در نظر داشته باشید که همه ی مبلغ هفتگی فرزند خود را به عنوان تنبیه قطع نکنید، در غیر این صورت فرزند شما فکر می کند پول توجیبی وی برای همیشه قطع می شود.

راه های پول توجیبی دادن

اگر شما والدین عزیز در زمینه پول توجیبی دادن به فرزندان خود با مشکل مواجه هستید به راه های زیر توجه کنید :

1) در ابتدا مبلغی را به عنوان پول توجیبی در نظر بگیرید. این کار می تواند در سنین پایین تر مثلا از سن پنج سالگی شروع شده و با آغاز آموزش رسمی و ورود به دوره دبستان روند منظم تری پیدا کند. فرقی نمی کند فرزند شما با سرویس به مدرسه برود و یا پیاده،  تغذیه به همراه خود ببرد یا خیر. چون فلسفه پول توجیبی فقط رفع نیازها نیست بلکه با این روش، شما مسائل اقتصادی، نحوه خرید کردن، پس انداز کردن، استقلال و  اعتماد به نفس را به فرزندتان آموزش می دهید. 

2) با توجه به سن کودک و توان مالی خانواده مبلغ مشخصی را برای او تعیین کنید. این پول می تواند به صورت هفتگی یا ماهیانه به او داده شود. روش های پس انداز کردن را به او یاد دهید تا بعضی از نیازهای خود را از این طریق رفع کند. یک حساب پس انداز در بانک نیز خوب و مفید است. به او یاد دهید که با این پول چه کارهایی می تواند انجام دهد اما اصرار نکنید. 

3) همان طور که گفته شد هدف از دادن این پول فقط رفع نیاز مادی نیست. به کودکتان آموزش   دهید که می تواند گاهی اوقات دوستانش را به خوردن مثلا یک بستنی از بوفه مدرسه دعوت کند  (البته دقت کنید که این مسئله باعث سوء استفاده دیگران از او نشود). با این کار نحوه ایجاد رابطه دوستی، شراکت و بخشندگی را به او آموزش می دهید.    

4) می توانید کودک را تشویق کنید تا در ایام تعطیلات، کارها و سرگرمی هایی را برای خود ایجاد کند که ضمن سرگرم شدن در اوقات فراغت، آموزش دیدن و یادگیری؛  فواید مادی هم برایش داشته باشد و راه های کسب درآمد درست را یاد بگیرد. این مسئله در افزایش اعتماد به نفس و حس استقلال او نیز تأثیر دارد.

5) پول توجیبی را با مسائل و وظایف کودک قاطی نکنید. نباید در قبال وظایفی مثل انجام کارهایی که در خانه به عهده او است یا درس خواندن، پول توجیبی دریافت کند. انجام وظایف و پول توجیبی دو مقوله جداگانه هستند.

6)  اگر کودک خواهان افزایش این مبلغ شد از او توضیح بخواهید. اگر دلایل منطقی آورد بپذیرید.   

7) اگر فرزند شما پول توجیبی خود را به طور صحیح استفاده کرد او را تحسین کنید. گاهی اوقات فرزندان با پس انداز پول توجیبی خود، در مواقع ضروری به خانواده کمک می کنند. در این جا با قدردانی به آن ها نشان دهید که کمک شان چقدر با ارزش و مفید بوده است و حس مهم بودن، اعتماد به نفس و نقش داشتن در مسائل خانواده را در آن ها ایجاد کنید.

/انتهای متن/                                                           

درج نظر