آیا باید همه را از خود راضی نگاه دارید!؟

یک خانم قبل و بعد از ازدواج نقش های مختلفی دارد، نقش فرزند، همسر، عروس خانواده شوهر و مادر. آیا خانمی که تمام این نقش ها را دارد باید وظایف و مسئولیت هایی خارج از توان بر عهده بگیرد، صرفا به خاطر این که همه اطرافیان از او راضی باشند؟ مشاور سایت به دخت خانم نقدی به سؤال خانمی که از مسئولیت ها و کارهای زیاد خسته شده، پاسخ می دهد.

0

سوال:

با سلام خدمت خانم دکتر عزیز

 من زنی ۳۷ ساله هستم دوفرزند دارم دختر ۱۶ ساله پسر ۱۱ ساله. ۱۹ سال است زندگی مشترک دارم.

 من معلم هستم و تمام مسئولیت خانه از خرید گرفته تا مسایل بچه ها و… با منه شوهرم فقط هزینه خونه رو تامین میکنه از صبح تا شب در محل کارش هست مشکل من اینه که همیشه سعی میکنم همه رو از خودم راضی نگه دارم و از این بابت واقعا خسته ام. من دختر بزرگ خانواده هستم هرروز به پدر و مادرم سر می زنم اگه یک روز نتونم برم یا فلان خواسته اونها رو عملی نکنم ناراحت میشن در صورتی که با خواهر یا برادر های دیگه اصلا این جوری نیستن یا همسرم باید همه چیز آماده باشه اگر کوچکترین نقصی باشه شاکی میشه اگه فرضا بهش بگم چرا لباست رو مبله تا یه هفته حرف نمیزنه. توقعی که بچه ها از من دارن یه سر سوزن از پدرشون ندارن. دقیقا مشکلی که با فامیل دارم اگر منزل مادر شوهرم برم چون تمام کارها از پختن وشستن با من است اگه در یه دورهمی حالم خوب نباشه و نتونم، صدای همه در میاد در صورتی که اصلا از بقیه همچین توقعی نیست در محل کارم هر زمان فردی وارد کلاس بشه به خاطر احترام بلند میشم. معاون مدرسه ما مرد است احترام من باعث دردسر شد. وقتی دیدم ایشون پا رو از حد فراتر گذاشتن دیگه مثل قبل برخورد نمی کردم خیلی راحت پشتم حرفهای نامربوط زدن. همه به من میگن تو چوب سادگی ات رو می خوری.

 خاتم دکتر عزیز من هم جسمم هم روحم خسته است از این همه توقع اطرافیان. خواهش می کنم بفرمایید چه کنم.

پاسخ مشاور:

سلام بر شما

 عزیزم مسئوليت زياد و سنگینی بر دوش نازنین تان گذارده اید که توان حمل ندارید. نیاز به جلب رضایت و توجه دیگران به شما اجازه نمی دهد این بار را بر زمین بگذارید. عملکرد شما در هر جا و موقعیتی دیگران را تشویق کرده که بر این بار بیفزایند. چون همیشه این بار را کشیده اید پس حتما می توانید، لذا مسئوليت هايي كه شايد مال شما نباشد را هم با خود حمل می کنید.

 آیا تا به حال فکر کرده اید این که باید همه را از خود راضی نگاه دارید چه نفعی برای شما دارد؟ اگر همه از شما راضي نباشند چه اتفاقي ممكن است رخ دهد؟ چقدر خوبه که اين مسائل رو با خودتون در ميان بگذارید.

فكر نمي كنيد توقعاتی که خواهر و برادرهاتون و همين طور فرزندان و همكارانتون از شما دارند را خودتان به وجود آورده اید؟ شما چه بسا عده اي رو بي مسئوليت کرده باشید چون شما هستید و همه کار را  انجام می دهید.

 با عرض پوزش، بهتر است از واژه اي ديگری به جاي سادگي استفاده كنيم. ما گاهی بهای اين باور اشتباه را می دهيم: این كه باید همه ما را دوست بدارند و به قول شما از ما راضي باشند كه چنین چیزی هيچ زماني اتفاق نخواهد افتاد و صرفا اطرافیان را پرتوقع تر می کند و روح و جسمي خسته براي شما باقی میگذارد.

احساس ناراحتي شما رو مي فهمم و پيشنهادم به شما دوست بزرگوار اين است كه به صورت حضوری به مشاور مراجعه کنید. چند جلسه با مشاور پيش برويد، به اميد خدا نتايج خوبي خواهيد گرفت.

موفق باشيد.

/انتهای متن/

درج نظر