اپوزیسیون خوب، اپوزیسیون بد

در تبلیغات انتخاباتی این روزها، کاندیدایی که با رقیبش و طرفداران او خوب و منطقی برخورد می کند، عملا نحوه برخورد با رقیب و طرف مخالف را به جوان کم سن و سال و کم تجربه آموخته است و در آن صورت می تواند انتظار اپوزیسیون خوب را داشته باشد اگر انتخاب شد و البته اپوزیسیون بد خواهد داشت اگر …

0

طیبه میرزااسکندری/

 این روزها شور و حال تبلیغات انتخاباتی به حداکثر میزان خود رسیده است. هم کاندیداها و هم طرفداران شان با تمام قوای فکری و عملی  در میتینگ،  خیابان و کوچه و … و هم در فضای مجازی مشغول اقناع افکار عمومی اند برای جلب آرای حداکثری در روز 29 اردیبهشت .

اما نکته مهم این است که این بازار گرم تبلیغات انتخاباتی که ناگزیر رودررویی کاندیداها و  طرفداران شان را پیش می آورد، مهم ترین صحنه است برای این که معلوم شود میزان اخلاق گرایی، مداراجویی و مسالمت نه فقط با طرفداران همدل و همراه که  با گروهی که در آن  طرف هستند، یعنی با رقبا و طرفداران شان. بی تردید کم و کیف این برخوردها به  روشن شدن عمق و باطن ادعاها برای اهل بصیرت و تحلیل کمک بسیار موثر و مفیدی می کند.

کاندیدایی که امروز با ملایمت و ملاطفت با شعار و حرف رقیب و مخصوصا  طرفداران جوان رقبا برخورد می کند، می توان امیدوار بود که فردای 29 اردیبهشت هم اگر رئیس جمهور شد،  راه مسالمت و مدارا را با منتقدین و مخالفانش در پیش گیرد.

اما کاندیدایی که امروز با طعنه و تمسخر و تعابیر سبک و ناپسند با جوان هایی که طرفدارش نیستند، برخورد می کند، فردا چه می کند؟ امروز که نیاز به جلب نظر و رای او دارد، چنین رویه ای دارد،  آیا فردا که بر سریر قدرت تکیه بزند، بمراتب شدیدتر و غلیظ تر برخورد نمی کند؟

شک نیست که رئیس جمهور منتخب در این انتخابات،  رئیس جمهور همه مردم ایران است و از جمله رئیس جمهور همان هایی  که به او رای نداده اند.  آیا اگر این گروه ها قرار باشد به همان دلیلی که به او رای نداده اند، یعنی این که مشی سیاسی و سیاست و … او را قبول ندارند، فردا به منتقد این مشی و سیاست تبدیل شوند، قراراست چه برخوردی با آنها صورت گیرد؟

اهمیت برخورد سنحیده و پسندیده امروز کاندیداها با مردمی که طرفدار آنها نیستند مخصوصا در این است که عملا این نحوه برخورد به جوانها راه و رسم حضور در عرصه های سیاسی و فعالیت در این عرصه را می آموزد، هم راه و رسم طرفداری را و هم راه و رسم تعامل با رقیب را .

مشخصا این دومی است که  رویه و شیوه نقادی ها در فردای انتخابات نسبت به رئیس جمهور منتخب را تعیین می کند.

 اگر کاندیدای امروز که رجل سیاسی محسوب می شده با کلی تجربه و سن وادعا و  … خوب و متین و منطقی برخورد کرده باشد، عملا نحوه برخورد با رقیب و طرف مخالف را به جوان کم سن و سال و کم تجربه آموخته و در همین مسیر هدایتش کرده است. اما  اگر این رجل سیاسی در نگاه و ارزیابی مخالفین خود و عملکردشان امروز راه تندی و طعنه و تحقیر در پیش گیرد، فردا قطعا منتقدینی بی اخلاق و بی منطق خواهد داشت، که این تندی و بی اخلاقی و غیرمنطقی بودن را از خود او آموخته اند.

پس اگر کاندیدایی امروز دوست دارد فردا که پیروز این عرصه است، اپوزیسیونی با اخلاق و منطقی داشته باشد، خود امروز باید همین گونه رفتار کند. هنر هم همین است . در هر جای دنیا اگر عالم سیاست عالم بی اخلاقی و ناجوانمردی و … است در این کشور نباید باشد. همه جا اگر اپوزیسیون تند و پرخاشجوست، اینجا اما جز این باید باشد و هست اگر … اگر بزرگترهای عرصه سیاست در این میدان چهره و رویه ای دیگر داشته باشند متفاوت از دیگر سیاستمداران و حاکمان.  

/انتهای متن/

درج نظر