خوردن تخم مرغ چه اثراتی بر روی بدن ما دارد؟

تخم مرغ می تواند آسان ترین،ارزان ترین و سریع ترین ماده خوراکی باشد که پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند.

0

علاوه بر تامین  میزان پروتئین  روزانه که از خوردن تخم مرغ حاصل می شود، تخم مرغ 85 کالری انرژی دارد و ماهیچه ساز است.

مصرف تخم مرغ ضامن سلامتی بدن است و در واقع تندرستی بدن را افزایش می دهد.

تخم مرغ سرشار از آمینو اسید، آنتی اکسیدان و آهن است.  نه تنها سفیده تخم مرغ مغذی است، بلکه زرده آن باعث افزایش ماده ای مفید به نام چولین، که از بین برنده چربی است، می باشد.

به هنگام خرید تخم مرغ به برچسب روی آنها دقت کنید.  در صورت امکان، تخم مرغ محلی بخورید. مصرف تخم مرغ از سوی وزارت کشاورزی آمریکا مورد تایید قرار گرفته است.

از تخم مرغ هایی برای غذا خوردن استفاده کنید که فاقد تزریقات و یا هورمون هستند. تنوع رنگ تخم مرغ به نژاد و نوع مرغ بستگی دارد. اکنون در این مقاله ما شما را با فواید تخم مرغ آشنا می کنیم.

 

  • افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن :

اگر به دلیل وجود عفونت، ویروس و بیماری نمی خواهید مرغ مصرف کنید، می توانید یک یا دو عدد تخم مرغ به برنامه غذایی خود اضافه کنید. تنها یک تخم مرغ بزرگ حاوی 22 درصد سلنیوم سازنده مولکول RNA بدن، که ماده ای مغذی بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و علاوه بر آن کار تنظیم ترشح هورمون تیروئید را انجام می دهد، کافی است.

مخصوصا بچه ها حتما بایستی تخم مرغ بخورند. اگر به بدن کودکان و بزرگسالhن سلنیوم به اندازه کافی نرسد، دچار ناراحتی هایی در قلب، استخوان و مفاصل می شوند.

  • مصرف تخم مرغ با کلسترول ارتباطی تنگاتنگ دارد:

سه حقیقت در مورد کلسترول خون وجود دارد که به طور کلی هر کسی آن را می داند.

اول:کلسترول بالا برای بدن بد و مضر است، دوم:کلسترول به دو دسته خوب و بد تقسیم می شود، سوم:تخم مرغ شامل مقدار فراوانی از کلسترول است.

یک تخم مرغ بزرگ شامل 212میلی گرم کلسترول است، اما این به بدان معنی نیست که تخم مرغ باعث بالا رفتن نوع بد کلسترول در خون شود. بدن انسان به طور پیوسته خودش کلسترول تولید می کند و مطالعات که نشان می دهد دربدن بزرگسالان تخم مرغ در واقع می تواند باعث تولید کلسترول بیشتر شود. چگونه؟ چنین به نظر می رسد که تخم مرغ کلسترول خوب را زیاد کرده در حالی که اندازه ذرات کلسترول بد که همان LDL است را کاهش می دهد.

 

  • باعث کاهش سکته قلبی می شود:

LDL کلسترول بد است. زیرا ذرات LDL یا کلسترول بد، مولکول های چربی خود را به درون دیوارهای عروق و قلب منتقل کرده و باعث تصلب شرایین می شود و در اصل روی عروق قلبی را مانند صمغی می پوشاند. اما ذرات و بخش های HDL  یا همان کلسترول خوب، نقطه مقابل کلسترول بد است و می تواند مولکول های چرب را از روی دیواره عروق جابه جا کرده و به حرکت در آورد.

اما همه اجزا و بخش های  LDLیا کلسترول بد به طور مساوی نیستند و در واقع انواع مختلفی از آنها وجود دارد که اندازه یکسانی ندارند و متفاوتند. کلسترول های بزرگتر قاعدتا بهتر هستند. مطالعات زیادی ثابت کرده است که افرادی که از ذرات کلسترول بد یا    LDL   متراکم و کوچکتری به طور بیشتری برخوردارند، نسبت به افرادی که اجزای تشکیل دهنده  LDL آنها بزرگتر است، بیشتر در معرض حملات قلبی قرار دارند. اما نکته مهم آنکه حتی اگر تخم مرغ باعث تولید LDL یا کلسترول بد در گروهی شود، مطالعات نشان داده اند که بخش های کلسترول بد از نوع کوچک و متراکم و با غلظت بالا به نوع بزرگتر تبدیل می شوند و به این ترتیب خطرات قلبی و سکته کاهش می یابد.

 

  • تولید انرژی بیشتر:

تنها یک تخم مرغ شامل حدود 15 درصد از ویتامین B2 است که معروف به ریبوفلاوین می باشد. ریبو فلاوین تنها یکی از 8 ویتامین B بوده که باعث سوختن و افزایش متابولیسم و در نتیجه تولید انرژی بیشتری می شود.

 

  • مفید برای پوست و مو:

 ویتامین های گروه B برای پوست، مو ، چشم و کبد لازم است. علاوه بر ویتامین B2 تخم مرغ سرشار از B5 و B12 است. تخم مرغ به پیشرفت عملکرد سیستم اعصاب کمک می کند.

 

  • برای کارکرد مغز مفید است:

تخم مرغ در واقع غذای مورد نیاز مغز است. زیرا تخم مرغ حاوی چولین است. مطالعات ثابت کرده فقدان چولین با اختلالات عصبی و کاهش عملکرد شناختی مرتبط است. نکته مهم آنکه بیش از 90 درصد آمریکایی ها روزانه مصرف چولین کمتری دارند.

 

  • اضطراب و نگرانی شما کمتر می شود:

نخوردن تخم مرغ و کمبود آمینو اسید مورد نیاز بدن، اثرات روانی بر جای می گذارد که در این زمینه می توان به کاهش سروتونین اشاره کرد.

 

  • کمک به دندان و استخوان:

 تخم مرغ یکی از منابع طبیعی ویتامین D است که برای سلامت و قدرت دندان و استخوان لازم و ضروری است. مصرف تخم مرغ به جذب بهتر کلسیم کمک می کند. کلسیم برای قلب، روده ها و متابولیسم بدن مهم است.

 

  • احساس گرسنگی کاذب نمی کنید:

همان طور که قبلا به آن اشاره شد تخم مرغ سرشار از پروتئین است و از این بابت  باید نمره 100 را به تخم مرغ داد.

 

  • باعث لاغری می شود:

میان چربی سوزی و مصرف تخم مرغ ارتباطی وجود دارد و مطالعه ای انجام شد که در آن  بالغ بر یک دوره هشت هفته ای، افرادی  برای صبحانه تخم مرغ  و یا نان بیگل[1] می خوردند، که  همان مقدار کالری تخم مرغ را داشت. گروهی که تخم مرغ خورده بودند، 65 درصد بیشتر وزن بدن، 16 درصد چربی بیشتر کم کرده و 34 درصد بیشتر کاهش دور کمر داشتند.

 

  • تقویت قوه بینایی:

دو نوع آنتی اکسیدان در تخم مرغ وجود دارد، لوتئین و زیازانتین، که اثراتی قوی و موثر روی چشم دارند. این دو نوع آنتی اکسیدان تنها در زرده وجود دارد و در سنین بالا مصرف تخم مرغ مانع کم سویی دید و نیز آب مروارید می شود.افرادی که زرده تخم مرغ روزانه به مدت چهار و نیم هفته خوردند شاهد افزایش سطح زیازانتین تا 114تا 142 درصد و لوتئین از 28 تا 50 درصد بودند.

منبع: ام اس ان

[1]   بِیگلbagel) ) نوعی نان دوناتی‌ شکل است که در کشورهای امریکایی و اروپایی برای صبحانه استفاده می شود. خمیر حلقه ای  آن را  پیش از پخت برای مدت کوتاهی در آب  می‌جوشانند و از آرد گندم یا آرد کامل غلات و مخمر تهیه می‌شود.

/انتهای متن/

درج نظر