زندگی بدون فعالیت‌ داوطلبانه و خیرخواهانه معنی نمی‌دهد

روز 18 اردیبهشت روز جهانی هلال احمر است . به این بهانه به سراغ یک عضو داوطلب جمعیت هلال احمر رفتیم؛ یکی از زنان سخت کوش و شیفته خدمت به محرومین و نیازمندان در شهرستان بندرلنگه.

0

صلابت و کلام گیرایی که با لهجه شیرین جنوبی درآمیخته و گاهی تو را به سکوت وامی دارد، کلامی که تنها ازعشق به کمک کردن و دست نیازمند را گرفتن می گوید چیزی که اصل و هدف شکل گیری جمعیت مردمی هلال احمر بوده است. ناهید غواصی داوطلب 64 ساله جمعیت هلال احمر در شهرستان بندرلنگه است که نزدیک به16 سال است داوطلبانه از جان و دل به خانواده های بی بضاعت بسیاری یاری می رساند.

با این بانوی خستگی ناپذیر جمعیت داوطلبان هلال احمر استان هرمزگان به گفتگو نشستیم.

 

از خودتان بگویید و اینکه از چه زمانی وارد جمعیت داوطلبان هلال احمر شدید؟

  • ناهید غواصی هستم متولد 1332 که درجمعیت هلال‌احمر سابقه فعالیتم به 16 سال قبل برمی‌گردد. البته جنب‌وجوش فعالیت‌های داوطلبانه از ‌سال ١٣٦٨ در من شکل گرفت، سال‌هایی که فرمانداری‌ها دفتر کمیته امور بانوان راه‌اندازی کرده بودند و من هم به‌عنوان یک داوطلب در دفتر کمیته شهرستان بندرلنگه‏، فعالیتم را شروع کردم. درتمام این سال‌ها، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایم، سروسامان دادن به وضع زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست بود، زنانی که به خاطر وضع زندگی متحمل بیشترین آسیب‌های اجتماعی می‌شوند. البته درطول چند سال، به‌عنوان نماینده خانه کارگر شهرستان و مسئول امور فنی و حرفه‌ای کمیته هم به فعالیت پرداختم.

چرا هلال‌احمر را برای ادامه حضور در میدان‌های داوطلبانه انتخاب کردید؟

  • اساس و اهداف هلال‌احمر منطبق بر اصول داوطلبانه است، اصولی که من و امثال من را برای اقدامات خیرخواهانه ترغیب می‌کند و همراهی مناسبی دراین ‌خصوص با ما دارد، اما عضویت من در جمعیت هلال‌احمر، یک‌سال بعد از بازنشستگی‌ام شکل گرفت؛ زمانی که درتلاش بودم تا موسسه‌ای برای حمایت از زنان بی‌بضاعت راه‌اندازی کنم. به این نتیجه رسیدم هلال‌احمر بهترین مجموعه برای پشتیبانی این موسسه است. همین موضوع هم باعث شد تا با مسئول جمعیت هلال‌احمر صحبت و پیشنهادم را در این زمینه مطرح کنم. با قبول این موضوع، موسسه‌ای را با سرمایه اولیه خودم و هشت خانم بازنشسته دیگر در زیرمجموعه جمعیت هلال‌احمر راه‌اندازی کردیم.

 

وقتی خانم‌ها به فعالیت‌های داوطلبانه و بشردوستانه در جمعیت هلال‌احمر روی بیاورند، همین باور بشردوستی هم در بین اعضای خانواده آنها تسری پیدا می‌کند

 

در خصوص فعالیت های این مؤسسه هم توضیح بفرمایید

  • از سال ۸۴ مدیریت آموزشگاه خیاطی بنت الهدی با من بوده و افتخار مدیریت مؤسسه زنان حامی و مهرورز را از همان سال تاکنون برعهده دارم که کار آن حمایت از خانواده های بی سرپرست و بد سرپرست است. همان طور که گفتم هدف تاسیس این موسسه تامین نیاز اساسی و رفع تنگناها و مشکلات مختلف زنان آسیب دیده و آسیب پذیراست.

هزینه‌های این موسسه از طریق جمعیت تأمین می‌شود؟

  • این موسسه زیرنظر هلال‌احمر است، اما هزینه‌های کمک به خانواده‌ها ازطریق خیرین و البته قسمتی از درآمد آموزشگاه خودم تأمین می‌شود. من درکنار فعالیت‌های داوطلبانه، آموزشگاه خیاطی را هم اداره می‌کنم که بنابر نیازهای موسسه، قسمتی از درآمد این آموزشگاه را به خانواده‌های بی‌بضاعت اختصاص می‌دهم. در شهرستان کوچک ما، ٢٤ صندوق خیریه دیگر هم وجود دارد و به‌طورحتم خیرین در تأمین هزینه‌های این موسسات هم مشارکت دارند و نمی‌توان انتظار داشت همه هزینه‌ها ازسوی آنها پرداخت شود، اما خوشبختانه تا به امروز با این‌که پشتوانه خاصی نداشته‌ایم، توانسته‌ایم سربلند باشیم، درحدی که به‌عنوان موسس خیریه نمونه استان هم شناخته شده‌ایم.

در قالب این موسسه، اشتغالزایی هم صورت گرفته؟

  • بله، بخش عمده فعالیت ما در قالب این موسسه ایجاد اشتغال برای خانواده‌های بی‌بضاعت است. برای مثال، ما از سال‌های قبل فراخوان داده‌ایم و درحال حاضر شرکت‌ها و موسسه‌های مختلفی که دنبال جذب نیرو هستند، از طریق موسسه ما اقدام می‌کنند و درحال حاضر نیز 250خانواده بی بضاعت را تحت پوشش داریم.

با توجه به آنچه که گفتنید آیا جمعیت هلال‌احمر جدای از کمک به مجروحان در حوادث طبیعی فعالیت های دیگری هم دارد؟

  • بله. جستجو و نجات مجروحان در حوادث طبیعی مثل زمین‌لرزه و سیل، کمک‌های پزشکی و دارویی به آسیب‌دیدگان در حوادث و بیماران و اسکان اضطراری افراد بی‌خانمان ناشی از حوادث وظیفه اصلی جمعیت هلال‌احمر تعریف شده است اما این جمعیت با بهره‌گیری از توان داوطلبان و کمک‌های مردم همچنین برای آسیب‌دیدگان در حوادث و مردم گرفتار در قحطی و حوادثی از این دست اعانات و کمک های نقدی و غیرنقدی جمع آوری و اقلام مورد نیاز آنها را تامین می‌کند. نجات آسیب‌دیدگان در تصادفات برون شهری، دستگیری ایتام و ضعفای جامعه، کمک به زنان سرپرست خانوار و خدمات توانبخشی به جانبازان و معلولین نیز از وظایف جمعیت هلال‌احمر به شمار می‌آیند.

 

 نجات مجروحان در حوادث طبیعی مثل زمین‌لرزه و سیل، کمک‌های پزشکی و دارویی به آسیب‌دیدگان در حوادث و بیماران و اسکان اضطراری افراد بی‌خانمان ناشی از حوادث وظیفه اصلی هلال‌احمر است که تا حد زیادی با بهره‌گیری از توان داوطلبان و کمک‌های مردم صورت می گیرد.

 

چه تعریفی از بخش داوطلبانه زندگی خود دارید؟

– زندگی بدون فعالیت‌های داوطلبانه و اقدامات خیرخواهانه معنی خاصی نمی‌دهد. در کل، زندگی من هم بر این پایه می‌چرخد و خیلی خوشحال هستم که تا به امروز نتیجه مثبت فعالیت‌هایم باعث پیشبرد زندگی‌ام شده است. من در زندگی، هر روز شاهد صحنه‌های متفاوت و تأثیرگذاری هستم که برای دیدن و درک آن خدا را شکر می‌کنم. صحنه‌هایی که هیچ ‌کدام قابل مقایسه با هم نیستند و هرکدام ماجرایی متفاوت درپشت خود دارند، یادم می‌آید چند‌ سال پیش به دلیل بیماری روماتیسم، پزشکان من را از ادامه فعالیت منع می‌کردند و حالا درشرایطی قرار دارم که با دعای مردم بیماری‌ام کاملا بهبود پیدا کرده و با فراغ خاطر مشغول خدمت هستم  و ان شاءالله عمری باشد و من بتوانم فعالیت بیش تری در جهت کمک به نیازمندان انجام دهم.

در خصوص فعالیت ها و کمک های دیگرتان به جمعیت هلال احمر بفرمایید.

  • خب همانطور که گفتم تمام فعالیت های من در جمعیت هلال احمرکاملا داوطلبانه و بدون هیچ انتظار و خواسته ای است. درواقع من با عشق به این کار روزم را سپری می کنم. البته گزارش فعالیت های صورت گرفته را هر سه ماه یک بار برای مسئولین هلال احمر شهرمان ارسال می کنم و تنها گاهی برای در اختیار قراردادن مکانی جهت فعالیت بانوان نیازمند از آن ها کمک می خواهم که در بسیاری از مواقع مساعدت می شود. زمانی هم که بارندگی در بندرلنگه زیاد می شود به سراغ خانواده های نیازمند می روم و تعمیرات جزئی که در توانم هست برای منزل شان انجام می دهم، به محله ها و مناطق بی بضاعت سرکشی می کنم و در صدد رفع مشکلات آن ها بر می آیم و کمک های جمعیت را که در قالب طرح های مختلف اجرا می شود، در اختیارشان قرار می دهم.

چقدر به اهمیت حضور زنان در جمعیت هلال احمر اعتقاد دارید؟

  • 16 سال تجربه فعالیت در هلال احمر و خیلی سال پیش از این انجام فعالیت های اجتماعی و داوطلبانه در حیطه های مختلف به من ثابت کرده که هم از نگاه اجتماعی، هم از بعد روانشناسی و هم از بعد اخلاقی، دینی و اعتقادی، حضور زنان در جمعیت هلال‌احمر می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد. در واقع حضور زنان در هلال‌احمر می‌تواند در تسکین آلام‌بشری، اثر عاطفی پررنگی داشته باشد. وقتی خانم‌ها به فعالیت‌های داوطلبانه و بشردوستانه در جمعیت هلال‌احمر روی بیاورند، همین باور بشردوستی هم در بین اعضای خانواده آنها تسری پیدا می‌کند.

 

 در واقع حضور زنان در هلال‌احمر می‌تواند در تسکین آلام‌بشری اثر عاطفی پررنگی داشته باشد.

/انتهای متن/

درج نظر