چند و چون برگزاری سی امین نمایشگاه کتاب

سی امین نمایشگاه کتاب تهران 96 از تاریخ 13 اردیبهشت تا 23 اردیبهشت 1396 در محل نمایشگاه های بین المللی تهران واقع در شهر آفتاب در حال برگزاری است.

0

 نمایشگاه کتاب به نوعی مهم ترین رویداد فرهنگی در سال است که امسال از 13 الی 23 اردیبهشت ماه در شهر آفتاب برگزار شده است.

سی امین نمایشگاه کتاب تهران 96 با شعار ” یک کتاب بیشتر بخوانیم ” امسال برگزار شد.

روزگاری نه چندان دور نمایشگاه کتاب یکی از جذاب ترین اتفاقات فرهنگی برای کتاب دوستان و مردمی بود که علاقمند به پیگیری کار ناشران و کتاب های تازه چاپ شده بودند. در گذشته معمولا این نمایشگاه با استقبال و شور و شوق مردم برگزار می شد ولی در یکی دوسال اخیر به دلایل مختلف از جمله محل برگزاری نمایشگاه این رونق کم شده است.

نمایشگاه کتاب امسال در یک نگاه

در این دوره از نمایشگاه کتاب  دو هزار و ۷۸۲ ناشر داخلی و خارجی در فضایی به وسعت ۱۳۵ هزار متر مربع  حضور دارند.

در بخش داخلی دو هزار و ۶۴۳ ناشر و در بخش خارجی ۱۳۹ ناشر از ۱۱۰ کشور شرکت کرده اند با  ۴۷ هزار و ۲۳۴عنوان کتاب لاتین و ۱۵۰ هزار و ۱۴۴ کتاب عربی.

یارانه دانش آموزان، دانشجویان، طلاب و اساتید دانشگاه در این دوره  5/16میلیارد تومان بوده است .

 

استقبال از رمان های عاشقانه خارجی

امسال هم مثل سال های قبل بازار فروش رمان های عاشقانه داغ داغ بود، منتها امسال تبلیغات برای رمان های عاشقانه خارجی بسیار بیشتر از سال های قبل به چشم می خورد.

این رمان ها که بیشتر توسط نشر های معروف ترجمه و چاپ می شوند، امسال بازار بسیار گرمی داشتند و با تخفیف های اندک و قیمت های نسبتا بالا به فروش های بسیار خوبی دست پیدا کردند.

اینکه چرا استقبال از رمان های عاشقانه خارجی که به هیچ وجه فضای شان با زندگی مردم عادی کشور ما سازگار نیست، مورد استقبال زنان و دختران ما قرار گرفته اند، جای سوال دارد. در جواب می توان گفت که یکی از عواملش ترویج بیش از حد دیدن فیلم ها و سریال های خارجی است.

 

رمان نوجوان و ژانر وحشت

در سال های قبل همزمان با محبوبیت فیلم هایی مثل هری پاتر و ارباب حلقه ها، سیل رمان هایی با مضامین جادویی بین مردم ما، در رده های سنی مختلف شیوع پیدا کرد و نمایشگاه ها پر شد از کتاب های اینچنینی که اکثر نویسندگان شان را هم نویسندگان انگلیسی تشکیل می دادند.

امسال با کمی تغییر کتاب های ترسناک و ماجراجویانه در سبد نوجوانان جایگزین شده اند با تبلیغات بسیاردر غرفه های کودک و نوجوان.

کتاب های گویا طرفدار دارند

یکی از نکات بسیار جالب در نمایشگاه امسال استقبال از کتاب های گویا بود که نشر های مختلف با صوتی کردن رمان های معروف آن را در اختیار مخاطبین خود قرار داده اند.

این کتاب ها که چند سالی است در بازار رواج پیدا کرده اند، امسال بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و بازار نسبتا داغی دارند، مخصوصا آن دسته از نشر ها که کتاب های خاص را با صدا های افراد مشهور گویا کرده اند، طرفداران زیادی داشتند.

 

تدارک ضعیف و حمل و نقل سخت

متاسفانه رفت و برگشت به محل نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب هنوز به اندازه کافی راحت و سریع نشده است، تا جایی که به نظر می رسد خیلی از مردم به خاطر مسیر  طولانی شهر آفتاب، رغبت زیادی به رفتن به نمایشگاه ندارند. چرا که بردن  خودرو شخصی را هم خیلی بصرفه نمی دانند.

کمبود و حتی نبود تاکسی برای مسیر های معمول مردم با قیمت مناسب هم از مشکلات رفت و آمد به نمایشگاه است.

متاسفانه مترو هم بر خلاف پیش بینی، تعداد کمی از قطار های خود را به نمایشگاه اختصاص داده است. با توجه به این که  بیشتر مردمی که با مترو به این مسیر طولانی می آیند به خاطر امنیت، گروهی به نمایشگاه می آیند، مخصوصا دختران و زنان، لازم است خدمات مترو بیشتر و بهتر باشد.

بیشتر کسانی که دو روز و در ساعات مختلف به نمایشگاه آمده اند به این نکته اشاره کرده اند که در ساعات عصر حجم مسافرین بسیار زیاد می شود و به خاطر همین هم رفت و آمد خیلی مشکل و غیر قابل تحمل می شود.

نکته مهم این است که نبود وسیله رفت و آمد کافی و مناسب قطعا بر میزان خرید کتاب بازدیدکنندگان از نمایشگاه هم اثر دارد.

 

در حاشیه

نکاتی هم که در حاشیه نمایشگاه بین المللی کتاب باید گفت:

  • به خاطر فرم پراکنده سالن های نمایشگاه شهرآفتاب، بازدیدکنندگان مجبورند برای دیدن هر سالن از سالن قبلی خارج شوند و به فضای باز بیایند که چه هوا آفتابی باشد و چه بارانی، مردم به زحمت می افتند.
  • غرفه های مربوط به غذا و خوراکی که به بازدیدکنندگان چندان در معرض نگاه و دسترس بازدیدکنندگان نبود.
  • بعضی برنامه های جالب جنبی مثل تبلیغ برای تست رایگان بیماری ایدز که توسط مردی با ظاهر جالب یک دلقک صورت می گرفت، جالب بود اگر چه شاید برای بازدیدکنندگان باعث تشویق و ترغیبی به این تست نمی شد.

 

/انتهای متن/

 

درج نظر