با این خوردنی ها شیر مادران اضافه می شود

شیر مادر بهترین غذاست برای کودک ولی خیلی مادران گلایه دارند از این که شیرشان کم است و برای سیرکردن کودک شان کافی نیست. طب اسلامی برای افزایش شیراین توصیه ها را دارد.

0

مهناز فولادوند/

بانوان شیرده که مبتلا به کمی شیر هستند لازم است به نکاتی جهت برطرف کردن این معضل توجه داشته باشند.

ناگفته نماند که هر فردی از بانوان به یک نوع  از غذاها نیازمندند تا شیر آن ها زیاد شود. مثلا بانویی ممکن است با آبغوره و آب لیمو و دوغ و ماست شیرش زیاد شود و دیگری با خوردن سوپ و آب جوجه و آبگوشت و دیگری با سبزیجات و امثال آن ها . ولی آن چه به تجربه رسیده، این است که این دستورات در دوران شیردهی در ازدیاد شیر بسیار نافع است.

 

آش ها

از میان غذاها باید به آش رشته اشاره کرد که  که در داخل آن عدس و اسفناج زیاد و همین طور کشک ریخته باشند، به همراه ترشی و سرکه.

ضمنا شیرزاد دارویی است که طعم خاک می دهد و تقریبا مثل خاک گلوله شده است و رنگ خاکی هم دارد. این دارو را به مقدار 20 گرم (چهار مثقال) تهیه نموده، نرم بسایند و در دو روز در آش رشته مخلوط نموده میل نمایند و اگر تا چند روز مکرر به مقدار روزی 10 گرم در آش های مختلف مخلوط نموده و میل کنند، شیر زیاد می شود.

آش های مختلف دیگر مثل آش عدس، آش جو، آش رشته، آش پر حبوبات، آش سبزی، آش شله قلم کار، آش گوشت، آش بلغور و غیره از دیگر غذاهای مناسب برای ازدیاد شیر مادر است، در همه این آش ها شیرزاد را افزوده میل نمایند.

 

آبگوشت

اگر آبگوشت با نخود و لوبیای زیاد تهیه شود و مقدار 200 گرم سرکه شیره در آن مخلوط کنند و بخورند، شیر زیاد می شود.

 

سیرابی و شیردان

اگر زن شیرده همه روزه عصرها تا 40 روز روزی یک دانه شیردان گوسفند با کمی آب آن را بخورد، بر میزان شیرش افزوده می شود.

آب سیرابی هم به علت داشتن پیتن و پیسین هم شیر را زیاد و هم معده را قوی می کند.

 

کاهو و سرکه شیره

راه دیگری که به افزایش شیر در مادران کمک می کند، خوردن کاهو با سرکه شیره در ازدیاد شیر نافع است.

 

گیاهان

از گیاهان هم به شکل های مختلف برای اضافه کردن شیر می توان استفاده کرد:

  • برای ازدیاد شیر می توان علف های کوهی مانند شنگه و سلمه و قازیاقی را با سبزی پلو مخلوط کرد و پخت.
  • ضمنا اگر 150 گرم خارخاسک را در 15 سیر شیر گوسفند بجوشانند و بگذارند خشک شود . باز برای بار دوم بجوشانند  و بگذارند خشک شود، بعد در مرتبه سوم که خشک شد با نبات قائوت کنند و روزی 3 قاشق میل نمایند، به افز ایش شیر کمک می شود .
  • شانه دانه 2 سیر، تخم خشخاش و کنجد از هر کدام 2 سیر، گندم 4 سیر بو داده، نرم بسایند و هم وزن همه آن ها با قند یزدی سائیده ( یک نوع قند است که در پارچه کرباس می پیچند و لای خاک رس می خوابانند که اصل آن از شکر به دست می آید) مخلوط نموده و مادر روزی سه قاشق غذا خوری از آن قائوت صبح ، ظهر و عصر میل نماید تا هم شیر را زیاد می کند و هم اگر بچه ناراحتی و کم خوابی داشته باشد، آرام و راحت می خوابد.
  • شوید پخته مزاج خشک و یبس را نرم و شیر زنان را زیاد می کند.
  • اگر برگ های تازه گزنه مانند اسفناج در تغذیه مصرف می شود، به افزایش شیر کمک می کند.
  • رازیانه  سرشار از ویتامین های َA ، B ،  C، فسفر و آهک است . اگر مادران شیرده دمکرده تخم رازیانه را به مقدار 15 گرم در یک لیتر آب یا هر غذابه میزان یک فنجان بنوشند شیرشان زیاد و سریع الهضم می شود.
  • سیب زمینی ترشی  سرشار از ویتامین های A و C بوده و شیر بانوان را زیاد می کند.

 

منبع: کتاب نسخه عطار از مجموعه گیاهان، تالیف محمد تقی عطار نژاد

/انتهای متن/

درج نظر