زایمان طبیعی در استان مازندران در حال افزایش است

مسئول مرکز مشاوره رویان قائم‌شهر، گفت: کشور ایران با توجه به امکانات و شرایط بهداشتی مناسبش باید میزان زایمان طبیعی خود را افزایش دهد.

0

به گزارش به دخت به نقل از قائم آنلاین،  زینب هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت (WHO) سطح بهداشتی جوامع را بر اساس زایمان طبیعی می‌سنجد، اظهار کرد: جامعه مامایی در ایران کمی مهجور مانده و WHO به کشور ایران توصیه کرد با توجه به سطح بهداشتی مناسبش سزارینش را کاهش دهد و امروزه میزان زایمان طبیعی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت برای تقویت جامعه مامایی راهکاری مثل مراکز مشاوره باروری زایمان را راه اندازی کرد، افزود: در این مراکز با برگزاری کلاس‌هایی در زمینه زایمان طبیعی در آینده زایمان‌ها روند طبیعی‌تری به خود خواهد گرفت و در حال حاضر با کلاس‌های آموزشی و ایجاد شرایط مناسب برای زایمان طبیعی این روند رو به افزایش است.

مسئول مرکز مشاوره رویان قائم‎شهر، بیان کرد زایمان طبیعی درد و ناراحتی بخشی از زایمان است، اما با زایمان طبیعی، زنان احساس قدرت و رضایت بیشتری دارند و از این حس که مادر شدند لذت می‌برند،

این مسئول خاطرنشان کرد: در این روش مادر هوشیار و آگاه است و به جنین فشار وارد می‌کند تا به سمت مجرای زایمان حرکت کند.

هدایتی تصریح کرد: مادر نیازی به تزریق اکسی‌توسین برای شدت گرفتن انقباضات، قرار دادن سوند در مثانه و یا استفاده از انبرک جراحی ندارد و نسبت به سزارین، بهبودی سریع‌تر حاصل می‌شود و مدت زمان کوتاه‌تری را در زایشگاه باید بماند.

وی یادآور شد: در یکی از بیمارستان‌های این شهرستان آمار زایمان طبیعی و سزارین ماه گذشته 50 به 50 درصد بوده که البته 40 درصد از سزارین‌ها سزارین تکراری بوده و حدود ده درصد سزارین با دلیل علمی انجام شد.

 
/انتهای متن/
درج نظر