دختران دانشجو از رئیس جمهورآینده چه انتظاری دارند ؟

دختر جوان درحالی که سعی می کند غرورش را حفظ کند، می گوید: «چرا باید بچه های تهرانی از تمام امکانات آموزشی، تفریحی، فرهنگی و حتی حمل و نقل مطلوب و باکیفیت استفاده کنند ولی ما شهرستانی ها تا این حد اذیت بشویم؟ رئیس جمهور باید بداند فقط رئیس جمهورتهرانی ها نیست.» این حرف های یکی از دختران شهرستانی است در دانشگاه که با گزارشگر به دخت صحبت کرده است.

0

انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است. در آستانه این انتخابات بسیار مهم تصمیم گرفتیم تا به سراغ دختران دانشجوی جوان برویم و حرف های شان  را که درباره وضعیت فعلی دختران در جامعه بشنویم. در واقع می خواهیم بدانیم مهمترین مطالبه آن ها از رئیس جمهور آینده چیست؟ ارزیابی شان از عملکرد دولت چگونه است؟ مهم ترین مشکلات دختران  و زنان را در حال حاضر چه می دانند و چه راهکارهایی در این باره به نظرشان می رسد؟

 

برای ما دانشجوها شغل ایجاد کنید

قد بلندی دارد و چند کتاب قطور را که کمی سنگین به نظر می رسند با خودش حمل می کند. عینکی که بر روی چشمانش گذاشته است او را به دانشجوهای درسخوان بیشتر شبیه می کند. جلو می روم و سر صحبت را با او باز می کنم. می پرسم: مشکلات دختران دانشجو کدامند و چقدر آن را به دولت مربوط می دانی؟ خودش را زینب معرفی می کند و می گوید:

متاسفانه مشکل در این کشور زیاد است و نمی توان همه چیز را بر گردن دولت و رئیس جمهور انداخت اما نقدهایی هم به ایشان وارد است.

او می افزاید:

در چند سال اخیر کشور نوسانات اقتصادی زیادی را تجربه کرده و مشکلات زیادی در اقتصاد کشور به وجود آمده است. احساس می کنم در این چندسال هیچ اتفاق جدید و مهمی که بتواند سرنوشت ما جوان ها را بهتر کند رخ نداده است. از رئیس جمهور آینده انتظار دارم کمک کند در وضعیت مالی ما در آینده اتفاق مثبتی پیدا شود و شغل برای ما دانشجوها ایجاد کند و به ما دانشجوها در مورد شهریه های دانشگاه کمک کنند.

زینب با اشاره به مسیر سختی که جوانان باید برای ازدواج طی کنند می گوید:

تلویزیون را که روشن می کنیم در بیشتر برنامه هایی که می خواهند آسیب ها و مسائل جامعه را بررسی کنند، به عدم تمایل جوان ها به ازدواج تاکید دارند. خب یکی از مهم ترین دلایل این موضوع مسئله مالی است. وام ازدواج که یک تسهیل برای زوج های جوان است، آنقدر ضامن و شرایط مختلف دارد که در گرفتن آن مشکل داریم.

او در پاسخ به این پرسشی که می گوییم چقدر می داند که در حوزه زنان و خانواده چه کارهایی در این چند سال صورت گرفته،  می گوید:

اطلاعی از فعالیت هایی که به صورت ویژه برای دختران انجام می دهند ندارم ولی به نظرم کاری انجام نداده اند که بخواهم درباره آن نظر بدهم.

 

آقای رئیس جمهور! ایران فقط تهران نیست

زهرا نگاه تیز و برنده ای دارد، معلوم است که دلش از زمین و زمان پر شده و گلایه های زیادی  دارد. وقتی از او درباره انتظارش از رئیس جمهور می پرسم، می گوید:

 مهم ترین انتظار من از رئیس جمهور آینده ام این است که بعد از اینکه انتخاب شد وعده هایش را فراموش نکند.

این دانشجوی رشته ادبیات با گلایه از وضعیت زندگی در شهرهای حاشیه تهران می گوید:

امیدوارم به شهرستان ها رسیدگی بیشتری کنند. این همه تفاوت بین تهران و شهرستان ها برای ما جوان هایی که در شهرستان زندگی می کنیم ناراحت کننده و تحقیر آمیز است. چرا باید بچه های تهران از تمام امکانات آموزشی، تفریحی، فرهنگی و حتی حمل و نقل مطلوب و باکیفیت استفاده کنند ولی ما شهرستانی ها تا این حد اذیت بشویم.  این موضوع همیشه برای من سخت و تحقیرآمیز بوده است. من هیچوقت حاضر نیستم این حرف ها را جایی بگویم چون خجالت می کشم اما چون شما عکس و نام من را منتشر نمی کنید، حرف های دلم را گفتم. می خواهم بدانم آیا آقای رئیس جمهور هم حاضر هستند فرزندشان در همان مدارس دولتی درس بخوانند که من تحصیل کردم؟ با امکانات و کیفیت آموزشی و سطح فرهنگ پایین؟

 

اولویت کشورمان را الان در اقتصاد می بینم

زهرا، دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین ابراز می کند:

من اولویت کشورمان را الان در اقتصاد می بینم. رئیس جمهور  باید برای بهبود اقتصاد کشور تلاش بیشتری بکند چون در این مورد بسیار ضعیف هستیم. در حال حاضر بیشتر دغدغه های زندگی مردم بخاطر مسائل مالی است و این موضوع در زوج های جوان و افراد در آستانه ازدواج بیشتر محسوس است.

او می گوید:

به نظرم یکی از اشتباهات رئیس جمهور محترم ما این است که وقتی روی یک مسئله ای تمرکز دارند، فقط روی همان مانور می دهند. مثلا درباره برجام همینطور بود و در آن دوران کشور مسائلی غیر از برجام هم داشت که مهم باشد اما همه تلاش شان روی این موضوع بود. من معتقدم نباید فقط منتظر آمریکا باشیم تا آن ها به ما کمک کنند باید خودمان روی پای خود بایستیم.

این دانشجو می افزاید:

 امیدوارم رئیس جمهور آینده عدالت شغلی در جامعه ایجاد کنند؛ برخی افراد چند شغل دارند اما بسیاری از جوانان تحصیلکرده حتی یک شغل مناسب هم ندارند و این نیازمند تدبیر رئیس جمهور است. در حال حاضر بزرگترین مسئله ای که برای من به عنوان یک جوان وجود دارد، نگرانی من نسبت به آینده است. احساس می کنم آینده ای در انتظار نسل ما نیست و جوانان ها الان به شدت نا امید هستند به خصوص از لحاظ آینده شغلی.

 

نگاه ویژه ای به جوانان داشته باشد

از مرجان، دختر دانشجویی که در یکی از کلاس های دانشکده فنی در حال ترسیم یک نقشه است می خواهم تا نظرش را درباره عملکرد دولت  و انتظاراتش را از رئیس جمهور آینده مطرح کند، او ضمن سپاسگزاری از شخص رئیس جمهور می گوید:

 نباید همه مشکلات کشور را بر گردن یک شخص و آن هم فردی که فقط چهار سال است بر مسند نشسته، بیندازیم؛ با توجه به شرایط و امکاناتی که وجود داشته، رئیس جمهور تلاش خود را برای کمک به مردم انجام داده است.

او می افزاید: به نظر من باسواد و کاردان بودن یکی از مهمترین ویژگی های مورد نیاز شخص رئیس جمهور است. امیدوارم رئیس جمهور آینده نگاه ویژه ای به جوانان داشته باشد. مثلا در مورد وضعیت ما دانشجویان آنچه که مشاهده می کنیم این است که روی ورود ما به دانشگاه ها و واحدهای درسی و روند تحصیل در مراکز آموزشی نظارت وجود دارد، اما به محض فارق التحصیلی و اتمام تحصیل دیگر توجهی به سرنوشت آن فرد نمی شود و این یک ضعف بزرگ در تربیت نیروی انسانی جامعه ما است.

سپیده علوم سیاسی می خواند و نسبت به بقیه مصاحبه کنندگان اطلاعات بیشتری دارد. با انتقاد از بعضی انتقادات به دولت یازدهم مثل حقوق های نجومی و فسادهای مالی و نفتی می گوید:

 به نظرم وعده هایی که دادند را اجرا نکردند و در دولت ایشان ضررهای زیادی به کشور رسید، در مسئله هسته ای دقیقا همین اتفاق افتاد و درواقع هیچ یک از مشکلات کشور با برجام رفع نشد.البته من منکر خدمتگزار و دلسوز بودن رئیس جمهور کشورم نیستم اما نگاه تک بعدی و عدم رعایت اخلاق سیاسی ایشان با منتقدانشان را هم نمی پسندم.

این دانشجوی دختر با بیان اینکه علاقه ویژه ای به مباحث سبک زندگی، زنان و خانواده دارد و از همین رو عملکرد معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را پیگیری می کند، اظهار می دارد:

 ضعف های بسیار جدی در معاونت دیده ام، کمترین این ایرادات نگرش وارداتی و غربگرایانه آن است که در روند فعالیت و برنامه های آن دیده می شود. حمایت از روسپی ها، دامن زدن به آمار ها و شایعات بی اساس درباره زنان، جدی نگرفتن مشکلات اصلی زنان کشور که در صدر آن مسائل فرهنگی و حمایتی اقتصادی است هم تاکیدی بر صحبت های من است.

وی در پایان اضافه می کند: به نظرم باید اولویت رئیس جمهور آینده ام بهبود اوضاع اقتصادی، تحقق اقتصاد مقاومتی و درنهایت بالا بردن امید در جوانان باشد.

/انتهای متن/

درج نظر