حقایق عجیبی که ناخن انگشتان شما می گویند

کسانی که زیاد به ناخن خود لاک می زنند و ناچار از استون هم زیاد استفاده می کنند، کسانی که با مواد شیمیایی زیاد کار می کنند، آنها که زیاد به مانیکور ناخن شان می پردازند و … ممکن است شاهد چیزهای عجیبی در مورد ناخن های خود باشند، مانند وجود نقاط سفید رنگ، یا رنگ عجیب ناخن، تردی و شکنندگی آن. لطفا بی توجه از این موارد نگذرید.

0

احتمالا شما زیاد به ناخن خود توجه نمی کنید مگر زمانی که لاک ناخن خود را پاک می کنید. اما گاهی و در مواردی شاهد چیزهایی عجیب روی ناخن ها هستیم، مانند وجود نقاط سفید رنگ، یا رنگ عجیب ناخن، تردی و شکنندگی آن.

توجه کنید که لزوما تمام مشکلات مربوط به ناخن نباید مایه نگرانی شما شود. اما مراقب نشانه های زیر در مورد ناخن های تان باشید. اما این تغییرات چه معنایی دارند؟

  • نقاط سفید رنگ:

مادران تان به شما می گویند که وجود لکه های سفید رنگ ناخن در نتیجه نخوردن شیر به اندازه کافی است. به گفته کریس آدیگان دکتر و متخصص پوست در کارولینای شمالی،غالب افراد تصور می کنند که لکه های سفید رنگ علتی دارد که به سیستم بدن ارتباط دارد مانند فقدان کلسیم. اما در بیشتر مواقع خلاف این امر ثابت شده و و جود لکه ها در اثر وارد آمدن ضربه به انگشت مخصوصا در ناحیه انتهایی است.

ماتریکس  لایه ای از سلول ها بوده که پایه و اساس ناخن هاست و در واقع کار ساختن ناخن را انجام می دهد. اگر ماتریکس به هر دلیلی آسیب ببیند ، این لکه ها نمایان می شوند.

اما علت اصلی چیست؟ استفاده از لا کها به مدت طولانی که می تواند باعث شکنندگی سطح ناخن شود.

  • شکنندگی ناخن:

دکتر دبرا جالیمان ، پزشک و متخصص ، استاد یار و درماتولوژیست در مدرسه پزشکی ایکان واقع در مانت سینای و نویسنده کتاب “قوانین نگهداری از پوست” می گوید:

 مراقب ناخن خود بوده و به شکنندگی آن دقت کنید. انجام کارهایی مانند استفاده زیاد از استون باعث تردی و نرمی ناخن ها می شود و حتی استفاده زیاد از دست ها برای شستن ظروف و شنای زیاد این مشکل را ایجاد می کند. افرادی که کارهای حرفه ای با دستان خود انجام می دهند و دائما با مواد شیمیایی سرو کار دارند، مانند عکاسان که به کار ظاهر کردن عکس می پردازند، دچار این مشکل می شوند. زمانی که شما مبتلا به مشکلات مربوط به تیروئید هستید و یا تیروئیدتان کم کار است، منجر به شکنندگی ناخن ها می شود. موقعیت جوی و آب و هوا در این مورد هم بی تاثیر نیست.

به گفته دکتر آدیکان هوای پاییزی و زمستانی و سیستم های گرمای خشک درون خانه، شکنندگی را برای ناخن به وجود می آورد. با مرطوب کردن و برگردانیدن رطوبت به محیط خانه می توان این مسئله را برطرف کرد.

  • ناخن های زرد:

دکتر آدیگان می گوید استفاده زیاد از لاک ناخن باعث زرد شدن ناخن ها می شود. پس توجه کنید که اخیرا چند بار ناخن خود را مانیکور کرده اید.

 دکتر جالیمان می گوید: دیابت نیز بر روی رنگ ناخن ها اثر می گذارد. سندرم ناخن زرد که ناخن ضخیم تر شده ، و رنگ آن زرد می گردد و رشد کم و آرامی دارد،اغلب به بیماری برونشیت نیز مربوط است.

  • برگشتن ناخن ها:

 آشپزها، متصدی بارها و یا پرستاران، ممکن است متوجه شوند که ناخن انگشتان شان از ریشه جدا می شود. به گفته دکتر آدیگان در این موارد به نظر می رسد ناخن زخم دارد اما اغلب دلیل اصلی استفاده از آب به مقدار زیاد از حد است. مانیکورو استفاده از چسب مایع، می تواند این آسیب را نیز به وجود آورد. باید توجه کنید که تغییراتی در رنگ ناخن از سفید مات، سبز، یا زرد چه علتی دارد؟

این مشکل می تواند مربوط به تیروئید، ضربه و یا عفونت باشد. پس اگر فکر می کنید دلیلی جدی وجود دارد حتما به پزشک تان مراجعه کنید و تا حد ممکن ناخن ها را زیاد در معرض استفاده از آب قرار ندهید.

  • لبه های عمودی:

خطوط باریک که به طور عمودی بالای ناخن دیده می شوند در مجموع طبیعی هستند و ناشی از سن است. ناخن خود را مرطوب نگاه دارید.

  • ناخن به صورت مقعر:

آیا ناخن تان در جهت بالا به صورت مواج در آمده است؟ ناخنی که به صورت تورفتگی و مقعر در آمده است، معمولا نشان دهنده فقر آهن اتس یا بیماری آنیمیا که نوعی کم خونی است. اگر کمبود آهن دارید  با مصرف مکمل ها این مشکل برطرف می شود اما به پزشک مراجعه کنید. بیماری کبدی، قلبی، تیروئیدی، نیز به این فرورفتگی ناخن می توانند مربوط باشد.

  • ناخنی که سر آن رفته است:

50 درصد افراد لبه ناخن های شان دندانه دندانه است. در این صورت کرم های حاوی ویتامین D و A می تواند در رفع مشکل  موثر باشد.و در مواردی کرم استروئید نیز توصیه می شود.

  • ناخن نرم یا متورم :

در آ خر اگر به نظر می رسد که ناخن ها نرم تر شده یا ورم کرده است، پس به فکر راه حلی جدی برای درمان باشید. دکتر جالیمان می گوید افزایش ورم در بافت اطراف انتهای انگشتان درست جایی که ناخن به صورت هلال در آمده ، می تواند نشانه ناراحتی ریوی باشد.  علت اصلی آن هم کمبود اکسیژن در خون است. ناخن گرد می تواند در ارتباط  با وجود عفونت و تورم بدن، ناراحتی قلبی، ایدز و بیماری کبدی باشد. مشکلات حاد تنفسی یا قلبی نیز تشدید کننده این مساله است. در صورت بروز نشانه های فوق، برای حفظ تندرستی خود با پزشک متخصص مشورت نمایید.

منبع: یاهو ام اس ان/انتهای متن/

درج نظر