نگاه ابزاری و مطالبات کاذب نمی تواند زنان ما را فریب بدهد

مساله ی مهم ترین مطالبات از رئیس جمهور آینده ، به نوعی اصلی ترین مساله ای است که این روز ها مطرح است. اینکه اقشار مختلف زنان از رئیس جمهور آینده شان چه انتظاری دارند و یا رئیس جمهور آینده برای بهبود وضعیت زنان چه برنامه هایی دارد؟ با دکتر الهیان نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در این مورد گفت و گو کردیم.

0

فاطمه قاسم آبادی/

دکتر زهره الهیان پزشک متخصص بیماری های داخلی و نماینده مردم تهران در مجلس و  عضو فراکسیون زنان مجلس هشتم بوده است. او از مطالبات مهم و جدی زنان در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری می گوید.

 

برنامه های قابل عرضه مطرح کنید

کاندیداهای ریاست جمهوری می بایست برای جامعه زنان، که حدود 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند و از لحاظ تاثیر گذاری در خانواده و اجتماع نقش بسیار مهمی دارند، برنامه های مشخص و مدونی را داشته باشند. این برنامه ها باید قابل عرضه به جامعه زنان باشد، نگاه و رویکردی درست را پیشنهاد دهد که در افکار عمومی جامعه قابل پذیرش باشد .

از منظر مقام معظم رهبری مقوله زنان و خانواده اولویت بالایی دارد و به خاطر همین هم ایشان در این رابطه، سیاست های ابلاغی خانواده را بیان کردند. به نظر من این سیاست ها باید سر لوحه ی هر دولتی که روی کار می آید، باشد.

 

تسهیل ازدواج و حفاظت از بنیان خانواده اصل است

یکی از معقوله هایی که باید به آن پرداخت و روی آن تاکید شود، مقوله تسهیل ازدواج و فرهنگ سازی درست برای آن است. علاوه بر آن تلاش برای رفع موانع ازدواج نیز یکی از برنامه هایی است که باید به آن توجه اساسی و عملی  شود .

بعد از مساله ازدواج مساله تلاش برای تحکیم بنیان خانواده و فرهنگ سازی برای پاسداری از بنیان خانواده ها وجود دارد که در راستای جلوگیری از طلاق باید به آن پرداخت.

 

زنان سرپرست خانواده را دریابید

از طرف دیگر در شرایط فعلی  ما زنانی را در کشورمان داریم که به خاطر برخی شرایط موجود، از داشتن سرپرست مناسب محرومند یا بدسرپرستند و خودشان باید سرپرستی از خانواده شان را بر عهده بگیرند و این قشر بسیار آسیب پذیرند.

مشخص است که برای رسیدگی به این قشر خاص باید برنامه ریزی درستی صورت گیرد که این برنامه ها نباید مختص دولت خاصی باشد بلکه برنامه ریزی برای بهبود وضعیت خانواده و زنان باید سرلوحه ی تمام دولت ها باشد.

 

زنان در مدیریت های کلان کارآمدند

نقش زنان در مدیریت های کلان باید در نظر گرفته شود و مورد توجه رئیس جمهور آینده  قرار بگیرد.

البته از این نظر ما در کشورمان خانم های شایسته، تحصیل کرده و توانمندی داریم که با نگاه شایسته سالارانه باید از نگاه و توانمندی های بسیار بالای آن ها استفاده کرد.

خوشبختانه این زنان متعهد و کارآمد همیشه آماده ی خدمت به جامعه شان هستند و می توان در جهت پیشرفت کشور و دست یابی به اهداف نظام از این قشر بهره گرفت.

این ظرفیت عظیم را انقلاب اسلامی بوجود آورده است که امیدواریم درست از آن استفاده شود.

 

مطالبات کاذب را کنار بگذارید

در روند انتخابات مهم ترین مساله دیدگاه ابزاری و شعاری به جامعه زنان است که معمولا  تنها برای جذب آرای زنان  این دیدگاه ها مطرح می شود و ربطی به مسائل واقعی زنان جامعه مان ندارد. این نوع نگاه و طرح مسائل زنان به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. متاسفانه مشاهده شده که برخی با طرح مسائل حاشیه ای و دامن زدن به این حاشیه ها تلاش می کنند مطالبات اصلی را کمرنگ کنند و مطالبات کاذب به وجود بیاورند .

متاسفانه بعضی کاندیدا ها هم خود را پاسخگوی این مطالبات کاذب معرفی می کنند و می خواهند به این واسطه رای جامعه زنان را به دست بیاورند. برای مثال مساله ی حضور زنان در ورزشگاه ها مشکل اصلی و مطالبه ی واقعی زنان جامعه ما نیست، ولی متاسفانه دولت یازدهم این مساله  جنجال بر انگیز را خیلی جدی مطرح کرد و در عوض مطالبات اصلی را به حاشیه راند.

من معتقدم که اصلا جالب نیست که این گونه کارهایی که در کشور های غربی برای جلب آرای زنان معمول است، اینجا در جمهوری اسلامی هم صورت بگیرد. مثلا  در ریاست جمهوری آمریکا وانتخابات انگلیس شاهد بودیم که در شبکه های اجتماعی متشکل از دختران  به دنبال  به دست آوردن رای این شبکه ها در جهت کسب قدرت بودند.

البته به نظر من به خاطر فهم بالای جامعه زنان و بینش خاص و بصیرتی که دارند  این  نگاه ابزاری و مطالباتی که بر اساس آن مطرح می شود، چندان نتیجه ای برای جلب آرای زنان ما ندارد و باعث نمی شود که  در نهایت زنان ما مطالبات اصلی خود را فراموش کنند.

/انتهای متن/

 

درج نظر