رشد 43 درصدی زنان دهیار در مدت 3 سال

معاون دهیاری‌های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از رشد 40.34 درصدی تعداد دهیاران زن در پایان دوره چهارم شوراها در استان‌های کشور خبر داد.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، سعیدرضا جندقیان در تشریح رشد دهیاران زن و عملکرد آنها، گفت: پس از تصویب «قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا» و در راستای تقویت بنیان مدیریت روستایی، وزارت کشور سیاست راه‌اندازی، تقویت و ساماندهی تشکیلات دهیاری‌ها را در پیش گرفت و بر این اساس تاکنون قریب به 33 هزار و 535 دهیاری در اقصی نقاط کشور فعالیت خود را آغاز نموده‌اند.

سعیدرضا جندقیان بیدگلی

وی افزود: یکی از عرصه‌های قابل تأمل برای حضور زنان در حوزه مدیریت روستا، نهاد دهیاری‌ است که با شروع به کار دهیاری‌ها براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تحقق یافت به شکلی که زنان از بدو شکل‌گیری دهیاری‌ها حضور پویا و فعالی در عرصه مدیریت روستایی به نمایش‌ گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: همانطور که مشخص است توجه به دو مولفه زنان و مشارکت درشکل‌گیری توسعه پایدار و استمرار آن از عوامل اصلی هستند. این دو مولفه در شکل‌گیری توسعه پایدار روستایی نیز می‌تواند بسیار راهگشا باشد. مدیریت نواحی روستایی یکی از مهمترین اجزای دست‌یابی به توسعه پایدار در سطح ملی است که بدون بهره‌گیری از شیوه‌های مدیریتی توانمند و کارآمد میسر نخواهد شد. مدیریت خردمندانه سکونتگاه‌های روستایی بر پایه خردجمعی و مشارکت واقعی همه ذی‌نفعان در راستای توسعه و پیشرفت پایدار از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین مشارکت زنان در مدیریت روستایی به عنوان یکی از ذی‌نفعان دارای اهمیت بسیار است.

وی تاکید کرد: دهیاران زن، به عنوان نمایندگان دو اجتماع بزرگ از میهن عزیزمان، ایران اسلامی، شامل اجتماع زنان و اجتماع مدیران روستایی؛ بار سنگین مسؤولیت مدیریت روستایی را بر دوش می‌کشند. بی تردید توجه ویژه این سازمان به مسائل زنان دهیار و پیگیری حقوق حقه آنان، تلاش برای یافتن راهکارهای جدید در مواجهه با مشکلات در زمینه مدیریت روستایی و در نهایت همراهی و کمک به جریان توسعه در کشور، دهیاران زن را مشتاق‌تر و جدی‌تر می‌سازد.

معاون دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تلاش برای به نمایش گذاشتن قدرت، توانایی، انگیزه و ظرفیت‌های زن مسلمان ایرانی برای حضور در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی، بهره‌گیری از تمامی توان و ظرفیت‌های انسانی روستا بویژه زنان در عرصه توسعه و آبادانی روستا و کمک به توسعه و ترویج فرهنگ و تعالیم اسلام ناب محمدی در مناطق روستایی کشور را از مهم‌ترین انتظارات دولت و مردم از مدیران زن روستایی (دهیاران زن) دانست و افزود: انتظار می رود دهیاران زن در تقویت روحیه خودباوری در خود و سایر زنان روستایی برای حضور و نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف، حضور فعال و مؤثر در تمامی عرصه‌های توسعه روستایی با حفظ شعائر دینی و مذهبی و تلاش در توانمندسازی خود برای موفقیت در انجام وظایف محوله از طریق شرکت در دوره‌های آموزشی و … نقش موثری را ایفا کنند.

وی در تشریح وضعیت موجود دهیاران زن با توجه به رشد حضور آنان در عرصه مدیریت روستایی در دولت تدبیر و امید تصریح کرد: امید است زنان جامعه روستایی (دهیاران زن)، بتوانند با درایت و کاردانی و مدیریت شایسته عرصه‌های روستایی، موجبات تحقق توسعه پایدار روستایی و بالندگی و سرافرازی کشور را فراهم سازند.

وی افزود: همزمان با سومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا تعداد دهیاران زن در کل کشور 888 نفر بود که در ابتدای چهارمین دوره شوراهای شهر روستا به 1523 رسید و در انتهای این دوره به 2167 افزایش یافته است. تعداد دهیاران زن در دوره اول شوراها 150 نفر بود که در دوره دوم با رشد 156 درصدی به 400 نفر رسید بر همین روال در دوره سوم رشد 123 درصدی و در دوره چهارم شوراها رشد 74 درصدی را شاهد بودیم.

معاون دهیاری‌های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به اینکه سهم‌ بانوان دهیار طی سال‌های 84 تا 86 با رشد 156 درصدی، از 150 به حدود 400 نفر و از سال 86 تا 90 با رشد 123 درصدی از 400 نفر به 888 نفر  و از سال 90 تا 93 با رشد 74 درصدی به 1544 نفر واز سال 93 تا کنون با رشد 43.34 درصدی به2167 نفرافزایش یافته است افزود: این ارقام حاکی از رشد و بالندگی فکری و فرهنگی روستاییان و توانمندی زنان در عرصه مدیریت روستایی است.

جندقیان تاکید کرد: این آمار نشان می دهد حضور و مشارکت زنان در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی طی دولت یازدهم، رشد چشمگیری داشته و این امر نمایانگر نقش فعالانه این قشر از جمعیت در توسعه کشور است. چرا که زنان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالایی برخوردار هستند و کشور و دولت توانسته است با ایجاد شرایط و بسترهای لازم، موجبات بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زنان روستایی را در عرصه مدیریتی، بیش از پیش فراهم سازد.

وی در ادامه به نرخ رشد 40.34 درصدی تعداد دهیاران زن در پایان دوره چهارم شوراها در استان‌های کشور اشاره کرد و افزود: این امر نیز نشانگر حضور و مشارکت فعال و گسترده زنان در حوزه اجتماعی و مدیریت محلی در روستاها می‌باشد.

وی افزود: مشاهده وضعیت دهیاران زن در آغازه و پایان دوره چهارم شوراهای اسلامی شهر و روستا نشان می‌دهد که، در اکثر استان‌های کشور تعداد دهیاران زن درپایان دوره چهارم شورای اسلامی نسبت به آغاز دوره چهارم افزایش یافته است. بدین ترتیب استان کرمان با 11.63درصد، استان گیلان با 7.34 درصد و سپس استان سیستان و بلوچستان با 6032 درصد، به ترتیب بیشترین میزان افزایش تعداد دهیاران زن در طول مدت خدمت این دولت را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور درباره میزان تحصیلات زنان دهیار نیز گفت: وضعیت تحصیلی دهیاران زن بیانگر این است کهحدود 54 درصد از دهیاران زن با تحصیلات دانشگاهی (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) در عرصه مدیریت روستایی فعالیت دارند که این رقم در کل کشور 39 درصد می‌باشد. بنابراین نسبت تحصیلات دانشگاهی دهیاران زن از کل کشور 15 درصد بیشتر می‌باشد و این رشد مثبت، نشان‌دهنده بهره‌گیری از توان زنان تحصیل‌کرده در عرصه مدیریت روستایی و اعتماد شوراهای اسلامی روستا با قابلیت‌ها و توانمندی آن‌ها است که می‌تواند عامل تحول در عرصه مدیریت روستایی در دولت یازدهم ‌باشد.

وی افزود: در مقطع تحصیلی کارشناسی تحصیلات دهیاران زن (39 درصد) 14.53 درصد نسبت به تحصیلات دهیاران کل کشور است که 24.47 درصد، رشد مثبت داشته است که بسیار قابل تأمل است. همچنین در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر نیز تحصیلات دهیاران زن(3 درصد)، 1.56 درصد نسبت به تحصیلات  دهیاران کل کشور است که 1.44 درصد رشد مثبت داشته است.

جندقیان با اشاره به حضور 2167 دهیار بانو در 2237 دهیاری تاکید کرد: یکی از شرایط لازم برای دستیابی به توسعه پایدار روستایی، مشارکت زنان روستایی در سطح مدیریت روستا می‌باشد. زنان روستایی با حضور در نقش‌های مدیریتی همچون دهیاری و شورای اسلامی روستا، می‌توانند در توسعه جامعه محلی نقش بسزایی داشته باشند.

/انتهای متن/

درج نظر