توران ولی مراد: مطالبه اصلی زنان، عملی شدن شعار های سی ساله است

مهم ترین مطالبات زنان از رئیس جمهور آینده در حوزه مسائل مختلف چیست؟ اقشار مختلف زنان بر حسب موقعیت و شرایط خود چه انتظاری دارند برای بهبود اوضاع جامعه و موقعیت خویش؟ نظر یک خانم فعال امور زنان در این زمینه را پرسیدیم.

0

توران ولی مراد کارشناس علوم اجتماعی  و مدیر مسئول سایت ایران زنان که دبیر تشکل های مدنی  ائتلاف ملی زنان هم بوده، از مطالبات مهم و جدی زنان در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری می گوید.

 

اصلی ترین مطالبه تبدیل  شعار به عمل است

به نظر من هر مجموعه ای در دولت یک ماموریتی داردو بر همین اساس مجموعه ای به عنوان “زنان و امور خانواده” هم ماموریت خودش را در حوزه زنان و خانواده دارد . اما عملکرد این مجموعه در سه دهه اخیرنشان می دهد که رفع مشکلات زنان هدف این مجموعه نیست و عملا بیشتر برای شعار و بهره برداری سیاسی به وجود آمده است .

اولین مطالبه خود من این است که ما در ماموریت عملی این مجموعه چرخشی ایحاد کنیم، یعنی از بهره برداری سیاسی و نگاه ابزاری به زن و تنها خواهان رای زنان بودن، تغییر کند و تبدیل شود به مجموعه ای برای پیگیری مطالبه های واقعی زنان و  پاسخ گویی این طالبات در جامعه.

متاسفانه این موضوع سه دهه است که معلق مانده و به خصوص در این چهار سال آخر و دولت آقای روحانی شعار و جنجال به حد اکثر رسید. به نظر من کار دولت برگزاری همایش های مختلف در حوزه زنان نیست، دولت باید تخصصی به موضوعات این حوزه نگاه کند و به طرح های ملی رسیدگی کند .

اصلی ترین مطالبه در واقع توقف استفاده ابزاری از زنان است که در واقع از شعار به عمل رسیدن است.

 

ورزش نکردن یا به ورزشگاه نرفتن؟

 نقطه مطلوب در ارتباط با  زن و خانواده باید تعریف شود.  انقلاب اسلامی تصویری از زن را به صحنه آورد که مخصوص خودش است. دولت های مختلف بسته به سلیقه خودشان کارهایی را انجام دادند که در واقع در جامعه در حوزه زنان و خانواده عدم هماهنگی و انسجام به وجود آمد. برای مثال پر رنگ کردن حضور زنان در ورزشگاه ها یک موضوع فرعی است که مطالبات اصلی مثل سلامت خانواده  ، اشتغال و… را زیر پوشش تبلیغاتی خود ببرد .

به نظر من مطالبه اصلی زنان در موضوع ورزش، نبود فرهنگ سازی درست و امکانات مناسب برای ورزش زنان ماست، چون دختران و زنان ما از عدم تحرک رنج می برند، نه از به ورزشگاه رفتن و نرفتن!

 

ترویج خشونت علیه زنان با مدل غربی

ما می بینیم که همین موضوعات فرعی جامعه را از تعادل خارج می کند و به اصطلاح به این سو و آن سو می کشاند. یک دولت می آید هشت سال به یک سو می کشد( به تحجر نزدیک می کند)  مملکت را ، بعد دولت دیگر می آید که با تعریف های غربی بیشتر همخوانی دارد .

برای مثال وقتی دولت آقای روحانی از خشونت علیه زن صحبت می کند، مدلی را مد نظر می گیرد که غربی است. بعضی شاید بگویند مگر خشونت علیه زنان غربی و شرقی دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که بله بر طبق نگرش اسلام زن اجازه ندارد کاری کند که نگاه دیگران به او نگاه ابزاری باشد چون ما به کرامت انسانی زن معتقد هستیم.

اگر این نگاه ابزاری ترویج شود، زن ملعبه می شود و این خودش خشونت علیه زنان است ترویج بی حجابی به نوعی خشونت علیه زنان است. متاسفانه ما نمی بینیم طیف اصلاح طلب در مورد این خشونت و ترویج بی حجابی حرفی بزنند.

البته مقام معظم رهبری خوشبختانه در ارتباط با سیاست های واحد که بر اساس آن دستگاه ها فعال شوند، دستور راه اندازی یک  مرکز فراقوه ای  برای زنان را صادر کرده اند، منتها بخاطر  کوتاهی های دولت و مجلس، ما هنوز به روال ثابتی در این زمینه نرسیده ایم و این است که با رفتن و آمدن دولت های مختلف هدف ها در این حوزه تغییر می کند.

 

بی حجابی یعنی بحران هویت در زنان

متناسب با شرایط روز جامعه اقتصادی فرهنگی اجتماعی و… زنان مطالباتی دارند. در بعد فرهنگی ما مسئله هویت زن را داریم . زنان و دختران ما در تعریف هویت خود به خصوص هویتی که اسلام برای آن ها تشخیص داده است دچار آسیب هستند. دولت باید مسیری را برود که این نقص رفع شود . ترویج بی حجابی نشان می دهد که زنان با بحران های هویت جدی رو به رو هستند .

این بحران ها باعث بروز آسیب در حوزه خانواده و اجتماع می شود با اینکه ظاهرا بحران فردی است ولی در نهایت جامعه را دچار مشکل می کند.

در بعد اقتصادی دولت موظف است راه هایی را  بیابد که مساله اشتغال زنان با توجه به شرایط خودشان یعنی همسری و مادری، حل شود و زنان با توانمندی های شان  به صحنه بیاید. ما در حال حاضر زنان تحصیل کرده زیادی داریم که بسیار لایق هستند ولی  چندان موفق نیستند. به نظر من هر کاری که از طرف زنان به تولید می رسد باید محل عرضه ای داشته باشد که این سیر از تولید تا مصرف به خصوص برای زنان که وظیفه همسری و مادری را دارند، باید مسیر درست تعریف شده ای داشته باشد .

 

تسهیل ازدواج و سلامت خانواده

آخرین مطالبه ی من در حوزه خانواده است یعنی باید ازدواج تسهیل پیدا کند تا سلامت خانواده تضمین شود که این انرژی و برنامه ریزی بسیاری را می طلبد .

ستاد ملی زن و خانواده در این چهار سال رسما تعطیل بوده است خب این چه دولت و برنامه ریزی است که شعارش با عملش مغایرت دارد.

در مبحث بعدی باید بگویم که دولت یک تیم را به فنلاند فرستاده تا برای کشورمان الگو بیاورند اصل وظیفه اسلامی زن تربیت فرزندی است که انسان درستی باشد و این با اهداف جوامع سرمایه داری متفاوت است.

 

الگوی خانواده فنلاندی !

ماموریت زن تربیت خود و نسل بعد است و بقیه کارها فرعی به حساب می آید و این اعتقاد زمین تا آسمان فرق دارد با جامعه ی غربی؛ بعد آن وقت ما می بینیم که معاون رئیس جمهور ما تفاهم نامه امضا می کند و موضوع اولش برای خانواده سالم این است که می روند از فنلاند برای جامعه ما الگو می آورند! ما این همه اساتید بزرگ دانشگاهی و حوزوی داریم که بیشتر از سه دهه است دارند روی این موضوع کار می کنند ولی کسی از آن ها نظری نمی خواهد.

 

خشونت های خانگی دو طرفه است

سلامت خانواده در همه ابعاد مساله مهمی است. ما باید به خشونت های خانگی که شامل روانی، عاطفی، اقتصادی و.. می شود، به صورت دوطرفه توجه کنیم چرا که برخی از این آسیب ها را زنان ایجاد می کنند. برای مثال مساله ای داریم در نفقه که به زیاده خواهی زنان مربوط است که باعث فشار بی جا آوردن بر مردان است و باعث می شود مردان به خاطر برطرف کردن نیازهای اضافه بیشتر کار کنند و نقش پدری شان را در خانه کمرنگ می کند. ما باید این خشونت ها را تعریف کنیم و در رفع آن ها کوشش کنیم.

 

سهم در پس انداز یا مهریه سنگین؟

یا در جایگاه دیگر زنان ما باید در خانه از نظر مالی سهم داشته باشند. اگر زنان ما در پس انداز های خانه سهمی نداشته باشند دیگر نیازی  نیست که مهریه ها تا این حد بالا برود. مهریه در واقع سهم اقتصادی زن در زندگی است. اما تعیین این مهریه های سنگین غلط است، چون زنی که هنوز وارد زندگی نشده است و هنوز معلوم نیست چه تفکری دارد، با یک مهریه سنگین هزینه50 پنجاه سال آینده زندگی خود را طلب می کند که این درست نیست.

به نظر من سلامت خانواده ابعاد مختلف دارد و ما باید قوانین درست و طرح های ملی خوب را به جریان بیندازیم تا فرهنگ سازی بشود ولی متاسفانه دولت حاضر در تمام این زمینه ها آن طور که باید فعالیت نکرده است و با سوزاندن فرصت ها تنها بیت المال را هدر داده است .

امیدوارم دولت بعدی سعی کند این مشکلات سی ساله را کم کم رفع کند.

/انتهای متن/

 

درج نظر