طرح ملی تاب آوری اجتماعی زنان در قزوین آغاز شد

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین از آغاز اجرای طرح ملی تاب آوری اجتماعی زنان در معرض آسیب های اجتماعی با مشارکت معاونت امور زنان ریاست جمهوری و همکاری 20 سازمان مردم نهاد در قزوین خبر داد.

0
به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، مریم بیدخام یکشنبه شب در آئین آغاز این طرح که در استانداری برگزار شد،افزود: طرح تاب آوری زنان نه تنها موجب افزایش قدرت تحمل و سازگاری فرد در برخورد با مشکلات می شود بلکه مهم تر از آن منجر به حفظ و ارتقای سلامت روانی فرد دارای مشکل خواهد شد.

وی اظهار کرد: از آنجایی که بانوان از جمله اقشار آسیب پذیر جامعه محسوب می شوند، توانمند سازی آنان از طریق مداخلات آموزشی و مشاوره ای می تواند راهکار مناسبی در راستای ارتقای تاب آوری اجتماعی باشد.


بیدخام یادآور شد: طرح تاب آوری بر اساس ماده ٢٣٠ قانون برنامه پنجم توسعه ذیل برنامه سلامت بر مبنای اطلس زنان و خانواده در حال اجرا است.
این مسئول، کاهش خشونت ها و اختلافات در خانواده ها و اجتماع را از مهم ترین رویکردهای این طرح عنوان کرد و افزود: یکی از معضلات و چالش های موجود که زمینه بسیاری از آسیب هاست، کاهش تحمل مردم در مواجهه با مشکلات است.
وی اضافه کرد: تاب آور شدن افراد به این معنا نیست که آنها آزار و رنج کمتر را نسبت به سایر مردم تجربه کنند، بلکه آنها می توانند با فراگیری آموزش های لازم مشکلات خود را مدیریت کرده و در رویارویی با مسائل قوی ظاهر شوند.
این مسئول با بیان اینکه تاب آوری اجتماعی از مولفه‌های سلامت اجتماعی است،افزود: تاب آوری اجتماعی‌ جامعه ما به دلایل مختلف پایین آمده و افراد در شرایط عصبی، عصبیت خود را از خانه به جامعه و از جامعه به خانه منتقل می‌کنند.
مشاور استاندار قزوین در امور بانوان و خانواده، کاهش خشونت و نزاع‌ در خانواده و جامعه را از جمله اهداف این طرح عنوان کرد و گفت: مفهوم تاب آوری از سه بعد قابل بررسی می باشد که شامل افزایش ظرفیت چیره شدن بر ناملایمات، پذیرش واقعیت موجود و منطبق شدن به معنای درس آموختن از تجربیات گذشته و تنطیم کردن خود با چالش‌های آینده در زندگی است و توانایی ایجاد توانمندی برای مقابله با بحران‌های آتی را نیز شامل می شود.
بیدخام با بیان اینکه افراد تاب آور قادر هستند مهارت‌ها و توانایی‌های خود را برای فائق آمدن بر مسائل به کار گیرند و خود را پس از رویارویی با چالش‌ها بازیابی کنند،افزود: افراد تاب آور به جای ناامید شدن یا پنهان کردن مشکلات و یا اتخاذ استراتژی‌های ناسالم مقابله، با مشکلات پیش رو به درستی مقابله می‌کنند.
وی تاکید کرد: برای رسیدن به جامعه تاب آور باید افراد، خانواده‌ها و سازمان های تاب آور داشت و به همین منظور نیز ما طرح ارتقای تاب آوری زنان و خانواده ها را در سطح استان در دست اجرا داریم.
بیدخام تصریح کرد: این طرح در قالب کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود که در مرحله اول، جمعی از نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد درباره مفاهیم و روش‌های ارتقای تاب آوری آموزش می‌بینند و سپس این آموزش‌ها با شیوه‌های مختلف از جمله بروشورهای آموزشی و کلیپ‌های آموزشی گستره بیشتری پیدا می‌کند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین در پایان افزود: در مرحله اول این طرح، 20 تسهیل گر برای برگزاری کارگاههای آموزشی به مدت 36 ساعت آموزش می بینند و در مرحله بعد این کارشناسان با حضور در جوامع در معرض آسیب، آموزش های مورد نیاز و لازم را به زنان و خانواده های در معرض خطر ارائه می کنند.

/انتهای متن/

درج نظر