بانوان مسلمان قرقیز و انتخابی آگاهانه به نام حجاب + عکس

در قرقیزستان یک بانوی محجبه، دیگر نماد یک زن روستایی محسوب نمی‌شود، حجاب اسلامی با تمام زیبایی‌هایش امروزه در سراسر قرقیزستان در بین خانواده‌های سنتی و سکولار رایج شده است؛ آن‌ هم نه به‌عنوان لباسی صرف، بلکه در جایگاه یک انتخاب آگاهانه.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایکنا، رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان اعلام کرد: در قرقیزستان یک زن با حجاب، دیگر نماد یک زن روستایی محسوب نمی‌شود، حجاب اسلامی با تمامی زیبایی‌هایش امروزه در سراسر قرقیزستان هم در بین خانواده‌های سنتی و هم سکولار رایج شده است.

در جامعه قرقیزستان هر روز تعداد بانوان مسلمان که بر اساس باورهای دینی تصمیم به لباس پوشیدن اسلامی می‌‌کنند، به سرعت رو به رشد است، این روند نه تنها در میان زنان مناطق روستانشین این کشور صدق می‌کند؛ بلکه در میان زنان خانواده‌های سکولار نیز که دارای تحصیلات عالی و حرفه‌های موفق در جامعه هستند، رایج شده است. حجاب برای آنان نه فقط یک لباس است؛ بلکه یک انتخاب آگاهانه شخصی محسوب می‌شود.
زرینه بارنیاوا، دانشجو و بانویی با وقار و با اعتماد به نفس است و از اظهار نظرات خود نمی‌ترسد. زرینه ضد تصور غلطی است که در جامعه قرقیزستان شکل گرفته بود؛ این تصور که زنانی حجاب به سر می‌کنند که از روستا آمده‌اند، ناتوان‌اند، مطیع و وابسته به شوهران خود هستند و آن‌ها را به عنوان زنان فروتن و عاجز می‌بینند که نه برای جامعه و نه برای فرزندان خود مفید نیستند و از حق و حقوق خود نمی‌توانند دفاع کنند، اما امروزه دیگر این گونه نیست و این دوران به پایان رسیده است.  
زرینه می‌‌گوید: «من خودم در مدرسه روسی درس خوانده‌ام و تحصیلاتم را در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشورم به پایان رسانده‌ام و در همه فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شرکت دارم، برای من اهمیتی ندارد مردم درباره من چه فکری می‌کنند؛ زیرا من فقط در مقابل خدای خود پاسخگو هستم».  
تعداد زنان با حجاب در قرقیزستان هم در شمال که عمدتا از خانواده‌های سکولارند و هم در جنوب کشور که بیشتر آنان پایبند آداب و رسوم سنتی هستند، رو به افزایش است، در جنوب این کشور زنان به جای روسری‌های سنتی از حجاب استفاده می‌کنند و سر و گردن خود را که با روسری سنتی پوشیده نمی‌شد حالا با حجاب کامل می‌پوشانند.  
مدیر مرکز تحلیلگری اسن اوسوبالیف می‌‌گوید که اکثر مردم با آگاهی کامل به سوی ارزش‌های دینی رفته و آگاهانه این راه را انتخاب می‌کنند، به گفته او دیدگاه‌های مذهبی در شمال و جنوب این کشور یکی شده است.  
قادر مالک‌اف، تحلیلگر مسائل دینی قرقیزستان می‌گوید: بسیاری از مردم از راه جستجوی عمیق، با تلاش و تفکر خود و آگاهانه به ارزش‌های دینی پایبند می‌شوند نه به خاطر اینکه مسلمان به دنیا آمده و یا در خانواده مسلمان بزرگ شده‌اند.  
خانم سلطنت، ۳۹ ساله در شهر بیشکک به دنیا آمده و در همان جا بزرگ شده است. او دارای مدرک تحصیلات عالی و حدود ۱۲ سال است که حجاب می‌پوشد و در یکی از دانشگاه‌های خارجی تدریس می‌کند.
او می‌گوید: «حجاب را به لباس‌های مدرن ترجیح دادم، هیچ کس در این راه من را مجبور نساخت، من خودم داوطلبانه و با میل شخصی خود در این راه گام برداشتم و به حقیقت آن پی بردم و از پوشش خود لذت می‌برم. دوست دارم زبان عربی را یاد بگیرم تا بتوانم از طریق قرآن با اسلام بیشتر آشنا شوم. برای من حجاب فقط یک پوشش نیست، این یک مسئولیت در مقابل خداوند و خودم است، نشانه ایمان و انتخاب من است».
میلیون‌ها نفر از مردم قرقیزستان دور از خانه و کاشانه خود در جستجوی خوشبختی و زندگی به‌سر می‌برند. عده‌ای در پی کسب تحصیلات بهتر، دیگری در پی برآورده شدن آرزوهای خود، برخی برای کسب درآمد بهتر و بعضی‌ها هم تجارت. خانم‌های مسلمان قرقیزستان در خارج از کشور توانسته‌اند به موفقیت‌های بزرگی برسند و از راه دور هم در حال کمک به کشور خود هستند.

دانستنی‌هایی درباره زنان موفق مسلمان قرقیز + عکس

دکتر جیلدیز کلگونبایوا، متخصص فناوری نانو از دانشگاه «کوموتو» ژاپن

گلمیرا و المیرا عثمان اوا

این دو خواهر توانسته‌اند با خلاقیت‌های خود در زمینه خیاطی و طراحی لباس در روسیه پیشرفت کنند، آن‌ها لباس‌های اسلامی با نمادهای سنتی قرقیزی در طرح و رنگ و مدل‌های به‌روز تولید می‌‌کنند. 

دانستنی‌هایی درباره زنان موفق مسلمان قرقیز + عکس

گلمیرا و المیرا، بنیانگذاران برند تجاری لباس اسلامی در روسیه  

 

دانستنی‌هایی درباره زنان موفق مسلمان قرقیز + عکس
گل جان صادق اوا، بنیانگذار پروژه بنیاد خیریه در شیکاگوی آمریکا
 
/انتهای متن/
درج نظر